FANDOM

המפה נטענת...

קובץ:Jewish History Moment - Entebbe - Yoni Netanyahu - Arutz 7 קובץ:Operation Entebbe

המקור: דובר צה"ל : ארנון בן-דרור אנטבה מאחורי הקלעים " פאנל מיוחד, ביוזמת ענף המורשת של חמ"ן, סקר היבטים שונים באחד המבצעים הנועזים בהיסטוריה של צה"ל. מאות אנשי מודיעין האזינו בשקיקה לסיפורי כמה מגיבורי תכנון המבצע. אחד מהם מעריך: אם היה יותר זמן לתכנן – לא היו יוצאים למבצע"

הכתבהעריכה

"עם שאינו זוכר את עברו, ההווה שלו דל ועתידו לוט בערפל", אמר פעם יגאל אלון, מפקד הפלמ"ח ואלוף בצה"ל, ובחיל המודיעין הגיעו כנראה למסקנה דומה – בפרפראזה חילית.

ענף היסטוריה ומורשת של חמ"ן, שהוקם בחיל לפני כשנתיים, החל השנה יחד עם רמ"ד חינוך חילי בפרויקט הזוכה לשם "קפה מורשת", במסגרתו נפגש דור ההווה של החיל עם האנשים שעמדו מאחורי הקלעים, במוקד העשייה המודיעינית באירועים מכוננים בתולדות צה"ל ומדינת ישראל.

מאות חיילים בסדיר ובקבע – מהיחידות המסווגות יותר ופחות של חיל המודיעין - הגיעו בשבוע שעבר להיכל צה"ל במכללה לפיקוד ולמטה בגלילות כדי לשמוע מיד ראשונה על ההכנות, הלבטים ודרך הביצוע של אחד מההישגים המזהירים בתולדות צה"ל – מבצע "אנטבה" (מבצע "יונתן" או "כדור הרעם" בכינויו הצבאי), לשחרור חטופי טיסת "אייר פראנס" מישראל לצרפת, שהוחזקו בעיר אנטבה שבאוגנדה בין ה-28 יוני ל-3 יולי 1976.

בפאנל השושואיסטי משהו, שהתכנס לרגל המפגש והונחה על-ידי רע"ן היסטוריה ומורשת, סא"ל גדעון מיטשניק, ישבו אל"מ (מיל') אמנון בירן, קצין המודיעין של המבצע שהיה על המטוסים עם הכוחות המבצעים, תא"ל (מיל') גדי זוהר, אז ראש ענף 4 שעסק בטרור, סא"ל (מיל') אלי דקל, אז ראש מדור אפריקה בענף השטח בחטיבת המחקר, סא"ל עידו עמבר, שעמד אז בראש ענף מבצעים משולבים בחיל האוויר, ושרה דוידזון, שהייתה בדרכה לצרפת לחופשה משפחתית עם בעלה, נווט לשעבר בחיל האוויר, ושני ילדיה, ונקלעה למטוס החטוף.

"אחרי כמה שניות שעלינו על המטוס ראיתי דיילת חיוורת, ואמרתי מיד לבעלי שנחטפנו", שיחזרה שרה בפני החיילים בתחילת הדברים. "הוא מיד אמר לי להפסיק עם השטויות שלי, אבל כמה שניות אחר כך רצו שני חוטפים עם חזות ערבית ועוד בחורה גרמניה שהודיעה בכריזה באנגלית, עם מבטא גרמני כבד, שהמטוס חטוף. הסתכלתי על שני הילדים הקטנים שלי והעיניים הכחולות שלהם הסתכלו לשמיים. אי אפשר לתאר את ההרגשה הזו".

הפאנליסטים סיפרו על המודיעין הזעום שהיה ברשות הכוחות בצאתם למבצע. מודיעין שהורכב, רובו ככולו, ממידע גלוי שנאסף, בין היתר, מהופעות מצולמות של הדיקטטור האוגנדי, אידי אמין, בטרמינל בו הוחזקו החטופים; ממפות של ספריות ציבוריות וחנויות ספרים; מתצלומי אוויר שהיו ברשות חיל האוויר; מעדויות של אנשי צבא ששהו כמה שנים לפני כן בשליחות באוגנדה; ומהאזרחים הלא-ישראלים ששוחררו כמה ימים לאחר חטיפת המטוס ותוחקרו בידי אנשי המוסד.

במקביל למשא ומתן שניהלה ישראל עם החוטפים ולאחר שנגנזה התוכנית המבצעית להנחתת לוחמי שייטת 13 לסירות גומי באגם הסמוך לשדה התעופה, הוחלט כי סיירת מטכ"ל, בגיבוי כוחות צנחנים וגולני, שיוטסו כולם בארבעה מטוסי תובלה מסוג "קרנף" ("הרקולס"), הם שייצאו לאחת מהפעולות הנועזות והמאתגרות ביותר בתולדות צה"ל.

"המודיעין לא היה מספיק"

"למבצע אנטבה יצאנו עם הרבה יותר סימני שאלה מסימני קריאה. דחו את הסיכונים והאירו את הסיכויים", סיפר עידו אמבר. "אם הייתה עוד יממה (עד למועד שבו הצהירו החוטפים שיחלו בהוצאות להורג, א"ב), אני חושב שלא היו יוצאים למבצע, אבל הזמן דחק הצידה את השיקולים האלה". לדברי אנשי המודיעין רב היה הנסתר על הגלוי, ושילוב מוצלח של יכולת מבצעית גבוהה ביותר, אינסטינקטים מצוינים של הלוחמים בשטח וגם לא מעט מזל, הוא שהביא להצלחה.

"המודיעין הזה לא היה מספיק כדי לצאת למבצע שכזה, אבל בנסיבות שנוצרו זה הספיק", שחזר גדי זוהר. "מקבלי ההחלטות קיבלו החלטות שאם היו מדקדקים במודיעין אולי לא היו מקבלים, כי פערי המידע היו גדולים".

אמנון בירן התייחס להישג המבצעי האדיר: "אין אח ורע למבצע בזמן שלום שבוצע בזמן קצר כל כך. המטוס נחטף ביום ראשון והמבצע בוצע בשבת. התכנון של המבצע החל למעשה ביום חמישי וביום שבת כבר יצאו לאנטבה". המרחק הגדול מאוגנדה והעובדה שהחוטפים לא האמינו ביכולת של צה"ל להגיע למקום, סייעה, לדבריו, לאלמנט ההפתעה.

שרה דוידזון סיפרה מצידה על התחושות בתוך הטרמינל, כשחיילי צה"ל נחתו באנטבה. "אף אחד לא העלה על דעתו שכוחות ישראלים יגיעו. פתאום שמענו בלילה ירייה וצרור, וראינו אש, עשן, אבק, תופת אמיתית. גררתי את בני לשירותים ונשכבתי מעליו. אנחנו חילונים, אבל בני שהיה בן 13 החל להתפלל 'שמע ישראל' בצורה משלו. מישהו צעק: 'יש פה חיילים ישראלים', ופתאום אני רואה בחור עם כובע לבן ומדים מנומרים שאומר לנו: 'חבר'ה, באנו לקחת אתכם הביתה'. לו היו לאותו חייל כנפיים", סיפרה שרה, "זה היה נראה לי הרבה יותר הגיוני". עד הרגעים האחרונים, אמרה, היא לא האמינה שהם ניצלו ושיגיעו ארצה. אבל כך היה.

לימים הגיע בנה לתפקיד בכיר באחת מיחידות המודיעין המרכזיות וכיום משרתים בה שני נכדיה.

"לחבר את הדור הצעיר למורשת"

החיילים והוותיקים בקהל - חלקם אל"מים ותא"לים במיל' ששירתו בצה"ל בזמן המבצע - גילו עניין רב והביעו תקווה שמפגשים מסוג זה ימשיכו להתקיים. "זה היה מאוד מעניין לשמוע איך אספו מודיעין בדרכים מקוריות, וביצעו כזה מבצע בתנאים מסובכים כל כך ועם כאלה פערים במידע שהיה לכוחות", אמר אחד החיילים.

רע"ן היסטוריה ומורשת בחיל המודיעין, סא"ל גדעון מיטשניק, הסביר את חשיבות פרויקט "קפה מורשת": "יש לנו רצון לחבר את הדור הצעיר למורשת ולעשייה החשובה של המודיעין הצבאי לאורך השנים ובאופן חוויתי. לוותיקים יש ניסיון, ידע ותובנות מגוונים ובהיקף רחב שאותו הם יכולים להעניק למשרתים היום בחיל, ולכן חשוב לנו להפגיש את בני הדור הזה עם אנשים שעשו מודיעין בעבר ותרמו תרומה חשובה להצלחות המודיעיניות".

המפגש הקודם שפתח את סדרת "קפה מורשת", אגב, עסק ב"מבצע אופרה" להפצצת הכור בעיראק בשנת 1981. פורום המשתתפים כלל אז את אל"מ (מיל') זאב רז, שהוביל את צוות הטייסים ופיקד על המבצע; תא"ל (מיל') אפרים לפיד, ראש מחלקת האיסוף דאז; וסא"ל (מיל') שמאי גולן, שהיה ראש ענף בלהק מודיעין האוויר והקמ"ן המוביל של המבצע.

ברחבי אתר Wikia

ויקי אקראית