FANDOM

המקור ועוד פרטים באתר צדיקים

אסתר המלכה‚ אחת משבע הנביאות שעמדו לעם ישראל‚ ואחת מארבע הנשים היפות בעולם‚ היא אשתו של אחשוורוש שבזכותה ובזכות דודה מרדכי היהודי ניצלו יהודי פרס ומדי מכליון רוחני וגשמי שזמם המן הרשע להמיט עליהם‚ ובגין נס זה אנו חוגגים את חג הפורים לדורות עולם.

אחת הנביאותעריכה

אסתר המלכה, אחת משבע הנביאות שעמדו לעם ישראל [מגילה יד, ב], ואחת מארבע הנשים היפות בעולם (יחד עם שרה, אביגיל ורחב) [מגילה טו, א], היא אשתו של אחשוורוש שבזכותה ובזכות דודה מרדכי היהודי ניצלו יהודי פרס ומדי מכליון רוחני וגשמי שזמם המן הרשע להמיט עליהם, ובגין נס זה אנו חוגגים את חג הפורים לדורות עולם.

על זכותה המיוחדת של אסתר ותפקידה בהצלת העם היהודי מכליה נאמר: "אסתר נתנה נפשה על ישראל, ונקראו על שמה" [שמות רבה ל, ד]. בהיותה בארמון המלך שמרה אסתר על קדושתה ועל דתה: "אסתר לא טעמה כלום אלא משלה, כשם שלא טעמו חנניה, מישאל ועזריה מפת בג המלך" [מגילה יג, א]. כמו כן נכתב שהיתה מונה את ימי השבוע בעזרת שבע הנערות שניתנו לה מן המלך, בכדי שתדע באיזה יום שבת [מגילה יג, א וראה אסתר ב, ט]. על כך שלא זיהו את עובדת היותה יהודיה, נאמר: "חוט של חסד משוך עליה, וכל אחד ואחד נדמתה לו כאומתו" [מגילה יג, א; אסתר רבה ב, טו].

אסתר או הדסה? עריכה

"ויהי אמן את הדסה, קרי לה הדסה, וקרי לה אסתר. תניא, רבי מאיר אומר: אסתר שמה, ולמה נקרא שמה הדסה - על שם הצדיקים שנקראו הדסים. רבי יהודה אומר: הדסה שמה, ולמה נקראת שמה אסתר - על שם שהיתה מסתרת דבריה. רבי נחמיה אומר: הדסה שמה, ולמה נקראת אסתר - שהיו אומות העולם קורין אותה על שום אסתהר" [מגילה יג, א].

תפילת אסתר עריכה

במדרש [אסתר רבה ח, ז] מובאת תפילת אסתר כשעמדה לפני אחשוורוש: "ותתפלל ותאמר ה′ אלהי ישראל אשר משלת מימי קדם ובראת את העולם, עזור נא אמתך אשר נשארתי יתומה בלי אב ואם, ומשולה לענייה שואלת מבית לבית, כן אנכי שואלת רחמיך מחלון לחלון בבית אחשורוש. ועתה ה′ הצליחה נא לאמתך הענייה הזאת, והצילה את צאן מרעיתך מן האויבים האלו אשר קמו עלינו כי אין לך מעצור להושיע ברב או במעט, ואתה אבי יתומים עמוד נא לימין היתומה הזאת אשר בחסדך בטחה, ותנה אותי לרחמים לפני האיש הזה כי יראתיו, והשפילהו לפני כי אתה משפיל גאים".

איך אסתר שמרה על יהדותהעריכה

לפי ההוספות היווניות לאסתר מתרגום שבעים הובא לפסוק:"וַתִּיטַב הַנַּעֲרָה בְעֵינָיו, וַתִּשָּׂא חֶסֶד לְפָנָיו, וַיְבַהֵל אֶת-תַּמְרוּקֶיהָ וְאֶת-מָנוֹתֶהָ לָתֵת לָהּ, וְאֵת שֶׁבַע הַנְּעָרוֹת הָרְאֻיוֹת לָתֶת-לָהּ מִבֵּית הַמֶּלֶךְ; וַיְשַׁנֶּהָ וְאֶת-נַעֲרוֹתֶיהָ לְטוֹב, בֵּית הַנָּשִׁים"(ב',ט') הדברים הבאים: אתה יודע ותדע כי שנאתי כבוד מרעים ואתעב משכב ערל וכל נכר. אתה תדע צרתי כי תעב אתעב את אות הגאון אשר על ראשי ביום הראותי אתעבנו כבגד עדים לא אשאנט בימי מנוחתי. אף לא אכלה אמתך משלחן המן ואת משתה המלך לא כבדתי ויין נסכו לא שתיתית ואף לא שמחה אמתך למן היום אשר העבירוני הלום ועד עתה כי אם בך ה' אלוי אברהם"

יחד עם זאת, במסכת מגילה נאמר: " אמר רבא שהיתה מונה בהן ימי שבת וישנה ואת נערותיה וגו' אמר רב שהאכילה מאכל יהודי ושמואל אמר שהאכילה קדלי דחזירי "(י"ג,א') - לפיה דעת שמואל אכלה בשר חזיר.

המקור:דר' ארנון עצמון, אוניברסיטת בר-אילןמה אכלה אסתר המלכה ?

מגילת אסתר עריכה

מגילת אסתר נכללת בין כתבי הקודש לנצח, כמובא בגמרא [מגילה ז, א] שאסתר ביקשה מן החכמים ′כתבוני לדורות′, ונעתרו לה לאחר שמצאו סימוכין לדבריה מן התורה. כמו כן נכתב שמגילת אסתר אינה עומדת להבטל [שם ד, א], ומגילת "אסתר ברוח הקודש נאמרה" [שם ז, א]. [[קטגוריה:אישים בתנ

ברחבי אתר Wikia

ויקי אקראית