FANDOM

המפה נטענת...
המפה נטענת...

מבט מקרוב

מבט מעל

מיקום נציב המלח המכונה "אשת לוט"

Flight of Lot

מנוסתו של לוט מסדום עם שתי בנותיו ואשתו אחריו - תחריט של Gustave Doré מקור: ויקישיתוף,Neutrality

בפרשת וירא נאמר:"וּכְמוֹ הַשַּׁחַר עָלָה, וַיָּאִיצוּ הַמַּלְאָכִים בְּלוֹט לֵאמֹר: קוּם קַח אֶת-אִשְׁתְּךָ וְאֶת-שְׁתֵּי בְנֹתֶיךָ, הַנִּמְצָאֹת--פֶּן-תִּסָּפֶה, בַּעֲו‍ֹן הָעִיר. וַיִּתְמַהְמָהּ--וַיַּחֲזִיקוּ הָאֲנָשִׁים בְּיָדוֹ וּבְיַד-אִשְׁתּוֹ וּבְיַד שְׁתֵּי בְנֹתָיו, בְּחֶמְלַת ה' עָלָיו; וַיֹּצִאֻהוּ וַיַּנִּחֻהוּ, מִחוּץ לָעִיר. וַיְהִי כְהוֹצִיאָם אֹתָם הַחוּצָה, וַיֹּאמֶר הִמָּלֵט עַל-נַפְשֶׁךָ אַל-תַּבִּיט אַחֲרֶיךָ, וְאַל-תַּעֲמֹד בְּכָל-הַכִּכָּר: הָהָרָה הִמָּלֵט, פֶּן-תִּסָּפֶה. יח וַיֹּאמֶר לוֹט, אֲלֵהֶם: אַל-נָא, אֲדֹנָי... הַשֶּׁמֶשׁ, יָצָא עַל-הָאָרֶץ; וְלוֹט, בָּא צֹעֲרָה. וה' הִמְטִיר עַל-סְדֹם וְעַל-עֲמֹרָה--גָּפְרִית וָאֵשׁ: מֵאֵת ה', מִן-הַשָּׁמָיִם. וַיַּהֲפֹךְ אֶת-הֶעָרִים הָאֵל, וְאֵת כָּל-הַכִּכָּר, וְאֵת כָּל-יֹשְׁבֵי הֶעָרִים, וְצֶמַח הָאֲדָמָה. כו וַתַּבֵּט אִשְׁתּוֹ, מֵאַחֲרָיו; וַתְּהִי, נְצִיב מֶלַח. [1]

פרקי דרבי אליעזר תיאר כך מה שהתרחש:"מה עשו להם המלאכים הכו אותם בעורון עד שעלה עמוד השחר וכשם שהחזיק לוט בידיו של המלאכים והכניסם לתוך ביתו כך החזיקו בידו וביד אשתו וביד שתי בנותיו והוציאו אותם מחוץ לעיר שנ' ויתמהמה ויחזיקו האנשים אמ' להם אל תביטו לאחוריכם שהרי ירדה שכינתו של הב"ה להמטיר על סדום ועל עמורה גפרית ואש עירית אשתו של לוט נכמרו רחמה על בנותיה הנשואות והביטה לאחריה לראות אם הולכות אחריה אם לא וראת אחרי השכינה ונעשית נציב מלח שנ' ותבט אשתו מאחריו ותהי נציב מלח: (כ"ה)

פרשנות המקראעריכה

Lot s Wife pillar Mount Sodom Israel from the road

מבט לאשת לוט מהכביש

פירוש נוסף (רלב"ג, חזקוני) על דרך הפשט שניתן למקראות התורה, מסביר כי אשת לוט הסתכלה לאחור וראתה את האדמה, ולגביה מתייחס התיאור "נציב מלח". קריאת המכלול מבהירה עניין זה:

וַה' הִמְטִיר עַל-סְדֹם וְעַל-עֲמֹרָה גָּפְרִית וָאֵשׁ מֵאֵת ה' מִן-הַשָּׁמָיִם. וַיַּהֲפֹךְ אֶת-הֶעָרִים הָאֵל וְאֵת כָּל-הַכִּכָּר וְאֵת כָּל-יֹשְׁבֵי הֶעָרִים וְצֶמַח הָאֲדָמָה. וַתַּבֵּט אִשְׁתּוֹ מֵאַחֲרָיו וַתְּהִי נְצִיב מֶלַח
– בראשית: יט, 24-26

כמו כן יש לשים לב כי בתיאור חורבן אחר בתורה, נאמר "גופרית ומלח שרפה כל ארצה" (דברים: כט, 22), מה שמחזק את הקשר בין המילה "מלח" לתיאור חורבן שנעשה בגופרית ואש.
פירוש זה מתיישב עם כך שלכאורה דברי המלאכים הם דברי זירוז בלבד, ולא ציווי שאין לעבור אותו.

ההיסטוריון היהודי פלאביוס יוספוס כותב בחיבורו קדמוניות היהודים על אשת לוט:

ואשתו של לוט הייתה פונה תכופות בשעת הבריחה לצד העיר, תאבה לדעת, מה מתרחש מסביב לה, על אף האיסור שאסר אלוהים לעשות זאת, (ולפיכך) נהפכה לנציב מלח. אני ראיתי את זה והוא קיים עוד כיום
– קדמוניות היהודים, א: 203

יוסף בכור שור, פרשן התלמוד מהמאה ה-12, טוען כחלק מדרכו הרציונליסטית שאשת לוט התעכבה בבריחתה מחורבן סדום וענן הגופרית והמלח כיסה אותה לחלוטין:

המלט על נפשך, אל תבט אחריך – כלומר, רוץ מהרה ואל תביט אחריך, כאדם שאומר לחבירו 'נבו"ש אלי"ץ מיאה דגרדינט"א' (=אל תלכו בהביטכם בי), אלא מהרו ללכת, כי הענן עולה ובו גפרית ואש ומתפשט על הארץ כמו ענן הגשמים, ואם ידביק אתכם הרי אתם מתים... ותבט אשתו – הייתה מבטת, מתאחרת, שלא הייתה ממהרת לילך, מיש"א אלו"ט דגרדוט"א (=אלא הולכת ומבטת), עד שנשארה מאחריו והדביקתה הענן הנפשט ונפרש עליה מן הגפרית ומן המלח, כי במקום שנופלת גפרית נופל מלח עמו, שנאמר 'גפרית ומלח שרפה' וגו', ותהי נציב מלח – כלומר מצבה ותל, שכולה נפל עליה מלח, שלא היה נראה שמעולם הייתה שם אשה, שהייתה מכוסה כולה, ונראה שיש שם תל מלח - לפי פשוטו של הפסוק. אבל העולם אומרים כי גופה נהפך להיות מלח, ועדיין נראית בארץ ההיא.

מי את אשת לוט - הסבר גאולוגי עריכה

מי את אשתו של לוט

מי את אשתו של לוט.wmv-0

ההרצאה:מי את אשתו של לוט

פרופ' עמוס פרומקין:"אני מציע הסבר לקיומו של עמוד המלח הבלתי רגיל שנראה בגובה הר סדום ליד החוף הדרומי של ים המלח.ההסבר המקובל להיוצרות עמוד מלח זה במאמרים מדעיים הוא המסה באמצעות מי גשם. במשך מאות שנים סברו שהעמוד נוצר ע"י שטיפת מי גשם שהותירה את המלח. ההסבר האמיתי הוא מורכב יותר. מחקר עדכני* הראה שכוחות גאולוגיים מורכבים אחרים פעלו כאן. יתרה מכן אנחנו יכולים לתארך כעת את עמוד המלח בקירוב לגיל 4000 שנה או לחלופין ל-2000 לפני הספירה הנוצרית. מלבד זאת ההבט המרתק של ההיווצרות הזו הוא שהעמוד הופיע די בפתאומיות בערך בזמן המיוחס למהפכת סדום ועמורה.

עוד הוא כתב:" אשת לוט, כפי שניתן לכנות את נציב המלח ששרד, היה בעבר חלק מקיר של אחת ממערות בלתי מקורות אלה בפסגת הר סדום. זאת היתה אחת ממערות המלח הגדולות ביותר באזור (ובעולם כולו). כאשר התקרה קרסה, היא הותירה אחריה את נציב המלח הידוע בכינויו אשת לוט, עמוד בודד של מלח סדום. רעידת אדמה חזקה, שאיננה תופעה נדירה באזור הזה, ערערה ככל הנראה את התקרה ותרמה לקריסתה.

היום אשת לוט עומדת בגובה של כ- 100 מ' במדרון המזרחי של הר סדום.לפני ההתמוטטות, העמוד היווה חלק מהקיר של הקניון התת קרקעי שנוצר על ידי השטפונות. החלק הממוטט היה הגג של המערה שלא נתמך, בעוד שהעמוד שרד, כי נתמך היטב כקיר המערה. נציב המלח הופיע אם כן די לפתע - כשגג המערה התמוטט.המערה שהתמוטטה כללה את הצדדים הצפוני והמערבי של עמוד המלח.

השליש העליון של אשת לוט מורכב מסלע חיפוי. שני השלישים התחתונים הם מלח המורכב משכבות אנכיות. סלע החיפוי מונע מהמלח להתמוסס ע"י משקעים ישירים. (כן, בכל זאת יש גשם באזור, אומנם לעיתים נדירות) באופן די מפתיע אנו יכולים לתארך בקירוב את היווצרות החלק הצפוני של מערת סדום. דגימות של עצים שנלקחו ממפלסים שונים באזור זה נשלחו לבדיקת פחמן 14.התוצאות אישרו שככול שהמיקום שהדגימות נלקחו ממנו היה נמוך יותר הם מאוחרות יותר כרונולוגית כפי ששערנו, בגלל ההתחתרות ההדרגתית של המערה. הדגימות תוארכו לאחר הכיול לפרק הזמן שבין 2000-1500 לפנה"ס. הדגימות המוקדמות יותר שקודמות כרונולוגית לקריסה של תקרת המערה שממנה נוצרה אשת לוט תוארכו לפרק הזמן 2150-1730 לפנה"ס. פרק זמן זה חופף את תקופת הברונזה הביניימית באזורנו.

אז ההיוצרות של "אשת לוט", התהליכים הגאולוגיים נמשכו. הצלחנו למדוד את הקצב שבו המיקום של אשת לוט ממשיך להתרומם שנה אחרי שנה (יחסית למשטח שלמרגלות הר סדום). השתמשנו במדידה גאודטית המכונה איזון (מדובר בשיטת מדידה הנהוגה בבניית כבישים כדי לאפשר עבודה מדוייקת) במשך שלוש שנים רצופות, והצלחנו לקבוע כי שכבת מלח שכוללת את אשת לוט מתרוממת בקצב של כ-9 מ"מ בשנה .כאשר אשת לוט נוצרה לפני כ - 4000 שנה, היא היתה כ-36 מ' נמוכה יותר ממה שהיא היום, כך שהעמוד נראה אז בולט יותר (סמוך יותר למסלול ההליכה למרגלות הר סדום) לבאים מכיוון צפון.

חקר סלעי המשקע שהצטברו בקרקעית ים המלח תיעד אף הוא את ההיסטוריה של אירועים סייסמיים (רעידות אדמה) באזור. הרצף הבולט ביותר של רעידות אדמה באזור התרחש בסביבות 2000-2100 לפנה"ס. בתוך הרצף הזה, האירוע החזק ביותר התרחש סביב 2050 לפנה"ס, במגניטודה משוערת של 8 בסולם ריכטר לפי הערכה בלתי תלוייה – האירוע החזק ביותר שנרשם בתקופת ההולוקן באזור ים המלח. התיארוך המקורב תומך בהשערה כי רעידת אדמה זו יכלה ליצור את "אשת לוט".

ראו את המאמר במלואו:הספר והמדבר בארץ ישראל - דברי הכנס השביעי

ניסוח אחר (אפשר לאחד)

פרופ עמוס פרומקין, גאולוג במקצועו, הציע פירוש מיוחד למימצא של אשת לוט
בקצה הדרומי של ים המלח מצוי עמוד מלח יוצא דופן המיתמר לגובה של 20 מטרים. אפשר בנקל להבחין בעמוד בקווים אנושיים, במיוחד במבט מצפון. עמוד זה מסומן בשלט של רשות הטבע והגנים כ"אשת לוט", דהיינו שרידיה של אשת לוט שהביטה לאחור, אם נקבל את מילות המקרא כפשוטן. לעומת זאת עבור רוב האנשים הסיפור הוא מיתוס דתי עוצמתי המעביר מסר קטלני על תוצאות אי ציות לדבר ה'. אבל איך נעור המיתוס לחיים? כיצד עלה הרעיון שאשת לוט הפכה לנציב מלח?

אני מציע הסבר לקיומו של עמוד המלח הבלתי רגיל שנראה בגובה הר סדום ליד החוף הדרומי של ים המלח. ההסבר המקובל להיוצרות עמוד מלח זה במאמרים מדעיים הוא המסה באמצעות מי גשם. במשך מאות שנים סברו שהעמוד נוצר ע"י שטיפת מי גשם שהותירה את המלח. ההסבר האמיתי הוא מורכב יותר. מחקר עדכני* הראה שכוחות גאולוגיים מורכבים אחרים פעלו כאן. יתרה מכן אנחנו יכולים לתארך כעת את עמוד המלח בקירוב לגיל 4000 שנה או לחלופין ל-2000 לפני הספירה הנוצרית. מלבד זאת ההבט המרתק של ההיווצרות הזו הוא שהעמוד הופיע די בפתאומיות בערך בזמן המיוחס למהפכת סדום ועמורה.

אשת לוט, כפי שניתן לכנות את נציב המלח ששרד, היה בעבר חלק מקיר של אחת ממערות בלתי מקורות אלה בפסגת הר סדום. זאת היתה אחת ממערות המלח הגדולות ביותר באזור (ובעולם כולו). כאשר התקרה קרסה, היא הותירה אחריה את נציב המלח הידוע בכינויו אשת לוט, עמוד בודד של מלח סדום. רעידת אדמה חזקה, שאיננה תופעה נדירה באזור הזה, ערערה ככל הנראה את התקרה ותרמה לקריסתה.

מאז ההיוצרות של "אשת לוט", התהליכים הגאולוגיים נמשכו. הצלחנו למדוד את הקצב שבו המיקום של אשת לוט ממשיך להתרומם שנה אחרי שנה (יחסית למשטח שלמרגלות הר סדום). השתמשנו במדידה גאודטית המכונה איזון (מדובר בשיטת מדידה הנהוגה בבניית כבישים כדי לאפשר עבודה מדוייקת) במשך שלוש שנים רצופות, והצלחנו לקבוע כי שכבת מלח שכוללת את אשת לוט מתרוממת בקצב של כ-9 מ"מ בשנה .כאשר אשת לוט נוצרה לפני כ - 4000 שנה, היא היתה כ-36 מ' נמוכה יותר ממה שהיא היום, כך שהעמוד נראה אז בולט יותר (סמוך יותר למסלול ההליכה למרגלות הר סדום) לבאים מכיוון צפון.

אתר באב אד-ד'רא, לחופו המזרחי של ים המלח, הוצע כמיקום אפשרי של סדום. מספר אתרים בסביבה עשויים להיות עמורה. חרסים שנמצאו באיזור, כמו גם תיארוך על פי פחמן-14 של חומר אורגני, מצביעים על כך שהמקום היה מאוכלס במהלך האלף השלישי לפני הספירה. הגיל האחרון על פי פחמן 14 של מערת סדום, שהתמוטטותה יצרה את אשת לוט, והתאריך בו הסתיימה ההתיישבות בבאב אד-ד'רא חופפים – 3580 לפה"ס ו-3595 לפה"ס, בהתאמה. נראה סביר כי סיפור סדום ועמורה התפתח מאותו אירוע סייסמי שהוליד את סיפור אשת לוט. רעידת אדמה משמעותית אשר ייתכן והשמידה אתרים בסביבת ים המלח, גרמה בה בעת להיווצרותו של נציב מלח באיזור.

בחיפוש אחר הסבר אודות ההופעה הפתאומית של עמוד המלח, המחשבה של הקדמונים הייתה יכולה להעלות את הסברה שקיים קשר בין אשתו של לוט לבין נציב המלח.

להסבר גיאולוגי-טכני של החומר במאמר זה ראו במאמר המדעי: Amos Frumkin, 2009, Formation and dating of a salt pillar in Mount Sedom diapir, Israel: Geological Society of America Bulletin.; v. 121; no. 1/2; p. 286–293.

המקור: אתר האוניברסיטה העברית

ברכות לרואה את קבר לוט או "אשת לוט"עריכה

במאורות הדף היומי 696 למסכת ברכות דף נ"ד נאמר:
בגמרתנו מבואר, כי "על לוט ועל אשתו מברכים שתים, על אשתו אומר ברוך דיין האמת, ועל לוט אומר ברוך זוכר את הצדיקים". מלשון הגמרא משמע, שהרואה את קבר לוט מברך 'ברוך זוכר את הצדיקים', והרואה את נציב המלח שפעם היה אשת לוט, מברך 'ברוך דיין האמת'. שתי ברכות על אשת לוט: השולחן ערוך (או"ח סי' רי"ח סעי' ח') פוסק זאת בשינוי: "הרואה אשתו של לוט מברך שתים, עליה אומר… דיין האמת, ועל לוט אומר: …זוכר הצדיקים". מלשונו משמע, כי די בראיית נציב המלח של אשת לוט, כדי לברך את שתי הברכות. מדוע? הט"ז (שם ס"ק ב') מסביר, כי הרואה את נציב המלח נזכר בלוט בעלה. ברם, עדיין אין בכך כדי להבין, מדוע על ראיית קברו של לוט אין מברכים מאומה; לכאורה, כשם שבראיית נציב המלח מברכים גם את ברכת 'ברוך זוכר את הצדיקים' המתייחסת להצלת לוט, כך יש לברך ברכה זו בראיית קברו של לוט.

המשנה ברורה (שם) מבאר, כי ה'צדיקים' שאליהם מתייחסת הברכה, הוא אברהם אבינו שבזכותו לוט ניצל מהפיכת סדום ועמורה, כפי שפירש רש"י בסוגייתנו. מעתה, הרואה את קברו של לוט, אינו נזכר בכך שהקב"ה זוכר את הצדיקים, אולם, הרואה את אשתו שנעשתה נציב מלח, עומד על כך שבאותה שעה ובאותו מקום הקב"ה דן את אשת לוט בתוקף, במידת הדין, ובכל זאת הוא הציל את לוט ומילטו למקום מבטחים. אזי, מברכים 'ברוך זוכר את הצדיקים'. בעולם הישיבות נפוץ חידוד יפה בשם רבי חיים בן הגרי"ז הלוי זצ"ל מבריסק בביאור מעשה הצלת לוט וענשה של אשתו

אבל המסקנה היא:"עד היום הזה קיים באזור סדום תל מלח המכונה "אשת לוט". בעל "פסקי תשובות" (סי' רי"ח הערה 31) מציין, כי מאחר שאין כל מקור מוסמך לכך שתל מלח זה הוא אשת לוט, אין לברך מאומה על ראייתו, ואף לא ברכה נטולת שם ומלכות.

הערות שולייםעריכה

  1. ספר בראשית, י"ט, ט"ו-כ"ו