Fandom

Ventura Daniel Wiki

בית הכנסת הגדול של רומא

7,312דפים באתר זה
Add New Page
הערות0 Share

המפה נטענת...
המפה נטענת...

מבט מקרוב

מבט מעל

Synagogue Rome NE.jpg

בית הכנסת הגדול של רומא - ויקישיתוף - צילם:Jensens

BULbetknesetromabenaiim.jpg

בשני הבולים נראית חזית בית הכנסת. באחד הבולים נראה גם עיטור מתוך בית הכנסת ובו המילה ונרוממה - תהילים ל"ד,ד,

בית הכנסת הגדול של רומא (באיטלקית(Tempio Maggiore di Roma) הוא הגדול והמפואר בבתי הכנסת בעיר רומא שבאיטליה. באיסרו חג הסוכות, ב-9 באוקטובר 1982 , הוטלה פצצה בכניסה לבית הכנסת: סטפנו צ'אקה (Stefano Tachè) בן שנתיים נרצח ו-40 איש אחרים נפצעו בפיגוע של אש"ף .

חוות דעת מטייל ישראלי על התפילה

בית הכנסת הגדול של רומא: התפילה בשבת בבקר ב-8.30. הסגנון לא ברור, וזה לא מתאים לכל אחד, אבל זו חוויה בכל מקרה. בסיום התפילה יש קידוש, אבל לא ניתן לבנות עליו.

מטייל מישראל

הקמת המבנהעריכה

בית הכנסת נחנך ב- 28 ביולי 1904 . שבועות אחדות קודם לחנוכתו ביקר בבית הכנסת, מלך איטליה, ויטוריו אמנואלה השלישי. שלט הזיכרון בסגנונו המליצי המבטא את הרגשות של יהודי רומא נקבע באולם הכניסה לבית הכנסת. כך הצליחו יהודי רומא להכריז על עלייתם "מבירא עמיקתא לאיגרא רמא" וחרטו בכתובת האבן: "ביום 2 ביולי 1904, תוך כדי ביטוי מזהיר של (הכרה של) מלוא הזכויות האזרחיות (של יהודי איטליה), ביקר בהיכל זה, שהוקם לכבוד האל באותו רובע (TRASTEVERE) בגטו האומלל בו חיו בסגר (מאות שנים) יהודי רומא - בו הריעו (לכבוד ) השחר החדש (ליהודים ברומא ובאיטליה כולה) ביום 20 לספטמבר 1870 כאזרחי איטליה. לזיכרון נצח ה"אוניברסיטה" (מועצת הקהילה) הציבה (לוח זיכרון זה)".

המבנה הקודם של בתי הכנסת שרת את יהודי רומא עד שנת 1893. היו בו חמישה בתי כנסת עבור כל אחת מהעידות שהיו בעיר. המבנה הישן ניזוק קשה בשריפה שפרצה בו בשנת 1893 ונהרס סופית התוכניות בניין העיר. שרידים שניצלו מבית הכנסת, כולל ארונות הקודש, מצויים היום בבית הכנסת החדש. בתמונה משמאל, אפשר להבחין במסע שהוביל שרידים אלה אל בית הכנסת החדש. בשטח שהתפנה מצויה ככר הנושאת את שם בתי הכנסת, ככר חמשת בתי הכנסת (Piazza dell Cinque Scole).

תאור המבנהעריכה

Great Synagogue of Rome.jpg

פנים בית הכנסת - ויקישיתוף

המבנה החדש תוכנן על ידי וינצ'נצו קוסטה ואוזוואלדו ארמאני בין השנים 1901 - 1904 על גדת נהר הטיבר. המבנה בנוי בסגנון אקלקטי, והוא בולט למרחוק בשל סגנון זה, אשר נבחר למטרה זו. בית כנסת בעל סגנון נאו-אשורי ובעל תוכנית נאו-ביזנטית וחזות כללית נאו-קלאסית

כיפת האלומיניום המרובעת של המבנה היא הכיפה המרובעת היחידה ברומא, והיא ניתנת לזיהוי מכל חלקי העיר.

אירועים במבנהעריכה

בכניסה למבנה מצד נהר הטיבר,מצויים לוחות זיכרון ליהודים שנרצחו בשואה.בכניסה לבית הכנסת מצד הגטו מצוי לוח זיכרון המזכיר את הפיגוע שנעשה על ידי אש"ף בשנת 1982 בבית הכנסת.

ב-13 באפריל 1986 ביקר האפיפיור יוחנן פאולוס השני בבית הכנסת, קבל את פניו הרב אליהו טואף - הרב הקודם של העיר רומא. ביקור זה היה הביקור הראשון של אפיפיור בבית כנסת מאז ומעולם. בהתאם לנוהג של יהודי איטליה, אם בית הכנסת אינו כולל ספרי תורה בהיכל, הוא אינו מקום קדוש. ולכן, בטרם בקר האפיפיור בבית הכנסת הוצאו ממנו ספרי התורה.

בית הכנסת משמש לתפילה (על פי מנהג איטליה). בכניסה הנפרדת לבית הכנסת, בצידו של נהר הטיבר, מצויים משרדי הקהילה של רומא (la Comunità Ebraica di Roma) וכן המוזיאון היהודי של רומא.

תמונות מבית הכנסתעריכה

המקור:ויקישיתוף

המקור:אתר הקהילות היהודיות באיטליה לכבוד יום התרבות האירופאי

לקריאה נוספת עריכה

  • B. Migliau and M. Procaccia, Lazio Jewish Itineraries , Marsilio Regione Lazio, 2001.
  • אטיליו מילאנו, תרגמה מאיטלקית: דינה מילאנו, גיטו רומא, הוצאת ספרית מעריב, תשנ"ב.
  • לוצ'יאנו טאס, יהודי איטליה, ספרית מעריב, 1978.
  • בצלאל רות, תולדות היהודים באיטליה,הוצאת מסדה תל אביב, 1962.
  • יעקב פינקרפלד, בתי הכנסת באיטליה, מוסד ביאליק, ירושלים, תשי"ד

קישורים חיצונייםעריכה

ברחבי אתר Wikia

ויקי אקראית