FANDOM

המפה נטענת...
המפה נטענת...

מבט מקרוב

מבט מעל

בית הכנסת "אור התורה" - הטוניסאי בעכו
Morag beth kneset acco.jpg
Tunisian Synagoge Acre (Akko).jpg
משמאל: חזית בית הכנסת צילם:יגאל מורג - הוצג ברשותו האדיבה - ראו את המצגת - הקישור להורדה לעיל, מימין: קטע מהפסיפס בבית הכנסת יוצר:Jane Fresco from הרצליה Herzlia, ישראל Israel

עכו 105:31

עכו 1

סיור בבית הכנסת יולי 2009

בית הכנסת ממוקם ברחוב קפלן 13 (יש שילוט). לתיאום ביקור: 04-9915979

הדס כרמונה כתבה פסיפס וקדושה :""אור תורה", בית הכנסת התוניסאי בעכו, הפך לאתר תיירות מבוקש בזכות פועלו של ציון בדש. יש בו מאות יצירות מוזאיקה וויטראז' המספרות את סיפורו של עם ישראל, "עזרת נשים היפה בעולם", ויצירת אמנות ענקית – שבעת ההיכלות, שיצירתה נמשכת כבר 40 שנה. בינתיים "

מקורו המשוערעריכה

באתר העיריה נכתב בית הכנסת התוניסאי "אור תורה" מכונה גם "הג'ריבה" על שם בית הכנסת המפואר באי ג'רבה בתוניסיה.

המסורת מספרת שתושביו הראשונים של האי ג'רבה היו בני שבט זבולון שהגיעו למקום בימי דוד ושלמה, והקימו את "חארת אל-כבירה" (הרובע הגדול). לאחר חורבן הבית הראשון הגיעו לאי כוהנים ממשמרת ידעיה, ואלה הקימו את "חארת אל-זעירה" (הרובע הקטן), שבו שוכן בית הכנסת "הג'ריבה", מהמפורסמים שבבתי הכנסת של צפון אפריקה.

לפי האגדה הוקם בית הכנסת התוניסאי לפני יותר מ-2,400 שנה (שנת גשנ"ח), ועל פי אותה מסורת הביאו עמם בני משמרת הכוהנים את אחת מדלתות המקדש ששולבה בבית הכנסת.

אגדה אחרת מספרת כי מתחת להיכל בית הכנסת מצויה אבן, שעליה חרותות המילים: "עד כאן הגיע יואב בן צרויה".

בית הכנסת הטוניסאי בעכועריכה

Fesifas akko

פסיפס ובו תיאור בית המקדש (צילם שבתאי שירן)

שבתאי שירן – "מורשת הגליל"
זהו סיפורו של בית כנסת, זהו סיפורה של קהילה, זהו סיפורה של אהבה גדולה למדינה ויותר מכל זהו סיפורו של חולם ועושה ושמו ציון בדש. ציון בדש, הגיע לעכו מטוניס והוא נער צעיר, בעכו היו אז מעט יהודים ומעט בתי כנסת, עכו היתה ידועה באותו זמן בזכות מסגד "אל ג'אזר" שהיה אז המסגד הגדול ביותר והיפה ביותר במדינת ישראל וציון הבטיח שהוא ידאג שעכו תתפרסם בזכות בית כנסת שיהיה יפה יותר ומפורסם יותר מאותו מסגד, 58 שנה עברו מאז, ציון בדש כבר אינו נער צעיר אך ההבטחה קוימה.

בית הכנסת הוקם בשנות ה-50 בידי עולים מתוניסיה, במבנה עתיק ששימש עד אז כמתנ"ס. ציון בדש, שהיה כבר אז גבאי החליט להוסיף למבנה יצירות פסיפס, כשם שהיה מקובל בבתי הכנסת העתיקים בארץ ישראל. הוא פנה למפעל הפסיפס של קיבוץ אילון, ופסיפס ראשון הוצב בבית הכנסת.

האהבה לפסיפסים הפכה לשגעון לדבר ולאורך השנים נוספו עוד ועוד קטעי פסיפס, וכיום קירותיו החיצוניים והפנימיים, תקרתו והרצפה מכוסים כולם במאות מיליוני אבני פסיפס צבעוניות שהובאו ממקומות שונים בארץ ישראל, מרמת הגולן ועד הרי אילת. בנוסף, יש בבית הכנסת 140 חלונות ויטראז'.

בבית הכנסת ארבע קומות. בקומה הראשונה בית מדרש המשמש גם לאירועים וכנסים, בקומה השנייה בית הכנסת עצמו, בקומה השלישית עזרת הנשים ובקומה הרביעית מדרגות שאינן מובילות לשום מקום והן עצמן מתחם זכר לשואה. המטייל במקום הולך לאיבוד בעושר העצום של הפסיפסים, אין אפשרות לעקוב אחר שלל הנושאים והמגוון הבלתי נגמר של תמונות. אך לדברי ציון יש נושא מאחד והוא שיבת עם ישראל לארצו ועל כן יש רצף של מטבעות מן המטבעות הראשונים שנמצאו דרך מטבעות מלכי חשמונאי ומטבעות מרד בר כוכבא ועד מטבעות מדינת ישראל. בכלל מדינת ישראל וצה"ל זוכים למעמד של הערצה בפסיפסים ובהיכלות. מדינת ישראל היא התשובה לשואה ולכן גם לשואה מעמד נכבד, מפת פסיפס גדולה מציגה את מימדי השואה שלא פסחה גם על צפון אפריקה.

גם לרצפה הוקדשה מחשבה, מכיוון שהצגת ציורי קדושה ברצפה אינו מכובד מולאה הרצפה בציורי חיות וצמחי ארץ ישראל הן בים והן ביבשה כי גם החי והצומח בארץ הם מרכיב בקדושת הארץ.

אלמנט ייחודי נוסף בבית הכנסת הוא הימצאותם של שבעה היכלות (ארונות קודש) שדלתותיהם עשויות כסף. כל היכל מוקדש לנושא אחר: האחד לקהילות ישראל בעולם, השני לצה"ל, השלישי לשואה, הרביעי לעשרת הרוגי מלכות, לעולי הגרדום, לחטיבת כרמלי (ששחררה את עכו במלחמת העצמאות) ולאלי כהן, החמישי לגירוש ספרד והשישי לירושלים. היכל שביעי מצוי בתכנון ולדברי בדש יוקדש לגוש קטיף שבעת ההיכלות נועדו לסמל את שבעת הרקיעים. עבודת ציפוי הדלתות טרם הושלמה כי ציפוי דלתות בכסף מחייב תקציבי ענק, אך הזמן אינו בוער לציון, 58 שנות יצירה מאחוריו והרבה לפניו.

ציון בדש כבר אינו בן עשרים גם גיל השמונים מאחריו אך הוא מגיע לבית הכנסת מידי יום ביומו, משוחח ברצון עם המבקרים ושמח לספר את סיפורו האישי לכל מי שמתעניין. זהו אינו מוזיאון, זה בית כנסת ולכן הוא סגור למבקרים בשבתות וחגים ובשעות התפילה ביום חול. אין דמי כניסה אך תרומות תתקבלנה ברצון "וכל התורם לבית הכנסת כאילו הוסיף אבן לפסיפס הענק".

בית הכנסת ממוקם ברחוב קפלן 13. ביקורי קבוצות יש לתאם עם מזל בתו של ציון טל': 04-9915979. סיורים מודרכים במסלול היהודי בעכו למי שלא מכיר את הסביבה מומלץ לצאת לסיור עם מדריך הקש כאן ותגיע לאתר הדרכת טיולים מורשת הגליל - טלפון 0523246827 - באתר לקט הצעות לסיורים נוספים

קישורים חיצונייםעריכה

ברחבי אתר Wikia

ויקי אקראית