Fandom

Ventura Daniel Wiki

בית שמש

7,344דפים באתר זה
Add New Page
הערות0 Share
PikiWiki Israel 9766 old bet shemesh.jpg

התל העתיק של בית שמש - ברקע העיר בית שמש - צולם על-ידי דר' אבישי רייכר 2010

נוסע דרומה בכביש מבית שמש לבית גוברין (כביש 38) , חוצה תל עתיק, אשר כבר בשנת 1928-1933 זוהה בתור תל בית שמש. בשנים האחרונות נערכו במקום חפירות ועתה אוניברסיטת תל-אביב פירסמה מימצאים, העשויים לאשש את האמור בספר שמואל על המלחמות בין בני ישראל לבין סרני פלישתים באזור זה.

תחילה נמצאו שרידים של מבנה אשר שימש לפולחן. המתחם המקודש מורכב ממבנה גבוה, מסיבי ומעוגל וכן שלוש אבנים שטוחות גדולות, עגולות שעליו הוא נבנה. בחפירות התגלו שברים של גביעים צבועים פרושים על הרצפה שלא היובשימוש ביתי. אחד משלוש האבנים השטוחות היה מוקף בשרידי עצמות בעלי חיים, ושתי האבנים האחרות נועדו לקלוט נוזלים . רמזים אלה משוכנעים Prof. Bunimovitz and Dr. Lederman שהם חשפו מקום סביר פולחן מקודש.

בשכבה מעם המקדש, נמצא שהוא לא נהרס אלה חולל. ניתוח מדעי אינטנסיבי יותר של האתר, שנערך על ידי geoarchaeolgist Dr. Shawn Bubel of the University of Lethbridge in Alberta, Canada הראה כי שרידי המקדש שמשו כמכלאות, אולי על ידי הפלשתים שהשתלטו על האתר. דגימות של אדמה שנלקחו משכבות מעל המקדש נותחו במכון ויצמן למדע נמצא כי השכבות גדושות ב-phytoliths - שרידים של עשבים (שנאכלים בדרך כלל על ידי בעלי חיים) וspherulites - שרידים מיקרוסקופים של גללים המיוצרים על ידי דשא אכילת בעלי חיים , המצביע על הנוכחות של מכלאות ישירות על המקום שהיה בעבר המתחם המקודש.

בשלב נוסף של החפירות, כנראה, האתר שב להיות מקודש. בשכבה העליונה נמצאו תנורים (טאבונים). החוקרים סבורים " כי אבותיהם של אלה שבנו את המתחם המקורי חזרו לבנות מחדש את האתר", אומר ד"ר לדרמן, אשר לדעתו התנורים שמשו לבשל סעודות חגיגה התקיימו באתר בו היה המתחם המקודש הישן. לכן, למרות חילול בית המקדש על ידי הפלשתים, ברגע שהפלשתים נסוגו מהאזור, חזרו צאצאיהם של המתיישבים המקוריים וחידשו את הפעילות במתחם המקודש.

חפירות ארכאולוגיות 1931 עריכה

חפירות בבית שמש - 1931 - מתוך Matson Photograph Collection

לאן נעלמה ממלכת בית שמשעריכה

פרופ` שלמה בונימוביץ וד"ר צבי לדרמן כתבו בשנת 2008 על לאן נעלמה ממלכת בית שמש - בין השאר נאמר בכתבה

פרופ` שלמה בונימוביץ וד"ר צבי לדרמן מהמכון לארכיאולוגיה ע"ש סוניה ומרקו נדלר באוניברסיטת תל אביב, שמנהלים את החפירות בתל מאז 1990, סבורים כי את העיר פקד חורבן אלים ביותר, שאת שרידיו חשפו בשבועות האחרונים. שני החוקרים משערים כי זו היתה עירה של "בעלת לביאות". במאה ה-14 לפני הספירה, נצורה בעירה, שלחה מלכת בית שמש קריאות לעזרה למלך מצרים - אך בקשותיה לא נענו. העיר נפלה וכמעט כל שרידיה של ממלכת "בעלת הלביאות" המפוארת נעלמו. חלק ממה שנותר נחשף כעת בחפירה חדשה

"למלך אדוני שמשי, אמור: דבר `בעלת לביאות` אמתך. לרגלי המלך שבע ושבע פעמים נפלתי. ידע נא המלך אדוני כי (מעשי) איבה נעשים בארץ, ואבודה היא ארץ המלך אדוני". את בקשת העזרה הנואשת שיגרה במאה ה-14 לפני הספירה מלכה כנענית מאחת מערי השפלה, לפרעה מלך מצרים. שם העיר שבה שלטה "בעלת לביאות" אינו נזכר במכתב זה ולא במכתבים אחרים, שבהם מתוארים אירועים אלימים שעוררו בה תחושת איום מוצדקת.

באותה תקופה התחוללו בצפון השפלה - בעיר גזר, בעמק איילון ובעמק השורק - אירועים שעירערו את שלטונם של "בעלת לביאות" ושל מלכים אחרים. "העפירו כתבו לאיילון ולצרעה ושני בני מלכאילו (מלך גזר) כמעט הוכו למוות. ידע נא המלך על המעשה הזה", כתבה באיגרת אחת. באיגרת אחרת סיפרה, כי אחת הערים באזור מושבה נפלה בידי העפירו וקראה "יצל נא המלך את ארצו מיד העפירו, לבל תאבד".

באזור שבו שכנה העיר הכנענית בתל בית שמש, התגלו קירות שקרסו בשלמותם בשריפה אדירה, ככל הנראה באמצע המאה ה-14, וקברו תחתם שפע של ממצאים המעידים שבמקום שכנה עיר גדולה ומשגשגת. בין השאר, נמצאו באחד המבנים בעיר יותר מ-200 לבנים שקרסו, שנצרפו באש העזה. בסמוך להן נחשפו בסיסיהם של קירות מטויחים, שמהם נפלו הלבנים. החוקרים פירקו את שכבת המפולת בתהליך ממוחשב מדוקדק, כדי לנסות לשחזר את האופן שבו נפלו הקירות.

בחדר אחר נמצאו מתחת לשכבת החורבן, יותר מ-30 קנקני אגירה מלאים בתבואה, ולכן החוקרים משערים שהוא שימש לאחסון. ספסל מטויח שעמד בפינת החדר, שעליו מתקן לנסך ולידו שתי קובעות ושני נרות חרס, מעידים כי תושבי העיר עשו בו שימוש גם לצורכי פולחן. לא הרחק משם נחשפו קירות לבנים נוספים, שנפלו ארצה בשלמותם. החוקרים מתכננים לחפור מתחת לקירות, בהנחה שגם שם ממתינים להם ממצאים מרתקים.

על מאמציהם של "בעלת לביאות" ואנשיה להגן על עירם מעידים, ככל הנראה, ראשי חץ מברונזה שהתגלו בתוך מפולת הלבנים. ייתכן כי הם מלמדים על הקרב שהתנהל במקום עד שהעיר נפלה.

עוד פרטים ראו בקישור

ברחבי אתר Wikia

ויקי אקראית