Fandom

Ventura Daniel Wiki

בני ישראל (הודו)

7,306דפים באתר זה
Add New Page
הערות0 Share

קהילת בני ישראל בהודו היא אחת מקהילות. רוב חבריה עלו למדינת ישראל. לפני שעלו ארצה הם מנו קרוב ל-20,000 נפשות, שהתרכזו בעיקר במומביי, כלכותה, דלהי ואחמדאבאד. שפתם של בני ישראל הייתה שפת "מרטהי יהודית" (להבדיל מקהילת "יהדות קוצ'ין", שדיברו בשפת מלאיאלאם).

כיום, על-פי ההערכות, מונה הקהילה כ-60,000 נפשות בישראל, כ-4,000 נפשות באזור מומביי, כמה מאות נפשות ברחבי הודו ועוד כ-2,000 נפשות ברחבי העולם.

Ahmedabad Synagogue.jpg

בית הכנסת של קהילת בני ישראל באחמדאבאד - המקור:ויקישיתוף

על תולדות העדהעריכה

שד"רים שהיו בהודו במאה ה-19 פגשו בבני הקהילה. רבי דוד דבית-הלל מצפת, ראו בהם שרידי שבט שהתגייר, בעוד שאחרים, כגון בנימין ממולדובה, ראו בהם צאצאים לעשרת השבטים האבודים. אנשי קהילת בני ישראל שמרו על מספר מצוות עיקריות ביהדות, כגון שמירת השבת כיום מנוחה, ברית המילה, ושמירת יום הכיפורים.

עידו אפרתי כתב בעיתון הארץ מיןם 8 באפריל 2016 מחקר גנטי משלים את הפאזל של הקהילה היהודית מהודו בסיכום הכתבה נאמר:" מחקר מתקדם בגנטיקה של בני קהילת "בני ישראל" שנערך בין היתר באוניברסיטת תל אביב, מגלה שנדדו מהמזרח התיכון להודו לפני כאלף שנים, ומערער את סיפורי המורשת של חבריה" והנה סיכומה:

הייצוג העשיר של אוכלוסיות הודיות הראה כי אף שמבחינה גנטית ישנו דמיון רב בין "בני ישראל" לקבוצות הודיות, עדיין יש לחבריה מרכיב גנטי שאינו מצוי בספקטרום ההודי ורומז למוצא אחר. אנליזות אחרות הראו כי מוצא זה הוא כנראה יהודי. "בחלק מהאנליזות, הדמיון בין 'בני ישראל' לקהילות יהודיות אחרות לא היה גדול יותר בצורה מובהקת מזה של אוכלוסיות אחרות, בעיקר פקיסטניות. ברם, אנליזות מדוקדקות יותר, שבוחנות גם את הקשרים שבין סמנים גנטיים שונים הסמוכים זה לזה בגנום, מראות שקהילת 'בני ישראל' קרובה יותר מכל הקהילות ההודיות והפקיסטאניות בדמיונם הגנטי לקהילות יהודיות אחרות", מסביר ולדמן. "מסתבר שבעוד שהדמיון של הקבוצות ההודיות והפקיסטאניות לקהילות יהודיות ועמים מזרח־תיכוניים נובע ממוצא משותף קדום לכלל עמי המזרח התיכון ומרכז אסיה, הרי שהדמיון של 'בני ישראל' לקהילות יהודיות ייחודי, ונובע מכך שהם צאצאים של יהודים".

החוקרים גם מצאו כי שיעור המקטעים המשותפים בגנום בין חברי קהילת "בני ישראל" לבין אוכלוסיות מזרח־תיכוניות שאינן יהודיות (בדואים, דרוזים ופלסטינים) נמוך ביחס לשיעור שנמצא עם קהילות יהודיות, דבר הרומז על קשר ישיר אליהן ולא רק לעמים מהמזרח התיכון.

באזור קונקאןעריכה

משפחות "בני ישראל" גרו במשך דורות רבים ב-200 כפרים שונים באזור קונקאן . אחד הכפרים הידועים בו חיו יהודי "בני ישראל" היה אליבג ((ALIBUG). הכפר היה ידוע ככפר יהודי, וגרו בו מאות משפחות. כיום גרות בכפר 5-6 משפחות יהודיות, אולם יש להם בית כנסת, חזן, ושוחט. מתקיימות תפילות בבית הכנסת בשבתות ובימים טובים. הרב אליהו בירנבוים אשר בקר בכפר בסוף שנה 2006 מתאר את "הגאווה היהודית של המשפחות הגרות במקום באשר לעבר המפואר של הכפר" . השוחט, לוי בקלורקר, הוא בעל מפעל למשקאות קלים, אשר למד שחיטה כדי שמשפחתו ובני הקהילה יוכלו להמשיך לאכול בשר כשר. שני בניו חגגו בר מצוה רוצים לעלות לארץ ישראל. בכפר נמצא בית הכנסת של הקהילה אשר נבנה רק לפני כ-100 שנה.

אחד המנהגים המיוחדים של בני ישראל קשור בחג הפסח: יהודי אליבג נוהגים לטבול בערב פסח את כף היד בדם, להטביע את היד על נייר ולתלות את הנייר מעל משקוף הדלת. כמובן שמנהג זה הוא זכר ל"פסחתי על הבתים" אשר במצרים, אבל הוא ייחודי ליהודי "בני ישראל".

המסורות של "בני ישראל" בהודו, קשורות קשר הדוק לדמותו של אליהו הנביא. הרקע לכך הוא אגדה ידועה בקרב הקהילה שלאחר שהמשפחות הראשונות הגיעו להודו והתיישבו בה, הגיע אליהו הנביא לבקרם בכפרים שגרו בהם וגם באליבג, לעודדם ולהבטיח להם שבקץ הגלות ישובו לארץ ישראל. בבחנדלה (HANDALA), המקום אליו לפי המסורת הגיע אליהו הנביא מצביעים על סלע גדול ובו קו ארוך השקוע באבן, המצביע על הסימן שהשאירו גלגלי המרכבה של אליהו הנביא; לצד הקו שני חורים גדולים באבן המציינים את פרסאות הסוסים כאשר קפצו כדי לעלות השמימה.

האם בני ישראל יהודיםעריכה

כאשר החלו שאלות ביחס למעמדם של "בני ישראל" והאפשרות לשלבם במניין ואף להתחתן עמם, נשלחה בשנת תר"ג שאלה מבני הקהילה בכלכתא אל הרבנים הגדולים בבגדד לשאול על דעתם בנושא "בני ישראל" וזו לשון השאלה: " זה היום כמה שנים בא למחנינו מן בומבאי איש ואשתו ובניו מהיאודים הידועים במקומותם "בני יסראיל" וזה האיש מיום שידענו עד היום הזה הוא וביתו כולם מתנהגים כמונו כמשפט הרבנים, שומרים כל מצוות ונזהרים מכל מה שאסרו ז"ל ואינם מפילים דבר מדבריהם. גם הולידו בנים בתוכינו ומלנו אותם כבנינו ובגדלם למדו אותם ת"ת עם בנינו והם היום כמונו בלי הפרש כלל... והן עתה גדלו בניהם והיגיעו לפרק הנישואין ומבקשים להנשא בבנות ישראל ונפשינו לשאול הגיעה אם נוכל לתת להם מבנותינו ונקח מבנותם....

רבני בגדאד השיבו לבני הקהילה בכלכתא שהם רשאים לקבלם לקהילה ולהתחתן עמם "אלא אדרבה מצוה רבה לקרבם ולהשתדל עמהם להורות הדרך אשר ילכו בה ומעשה אשר יעשון".

בשנת 1964 התקבלה החלטה של הרבנות הראשית לישראל, להכיר בהם כיהודים לכל דבר. מעניין לציין שקהילת "בני ישראל" התנהלה במשך השנים ולמעשה עד היום ללא רבנים וללא מנהיגות רוחנית מסודרת. המצב כיום בבומבי הוא שרוב רובם של יהודי הקהילה הם מ"בני ישראל" – כחמשת אלפים איש, ורק כ-200 איש נותרו מהבגדאדים. כיום ניתן לומר, ש"בני ישראל" הם אלו שמקבלים לתוכם את היהודים העיראקים.

ראו גםעריכה

קישורים חיצונייםעריכה

  • דר' יעקב הלר, עליית עדת "בני ישראל" מהודו והשתלבותה בקרב ישראל - עלון פרשת השבוע שח אוניברסיטת בר-אילן

קישור חיצוני

לקריאה נוספתעריכה

ברחבי אתר Wikia

ויקי אקראית