Fandom

Ventura Daniel Wiki

בקעת ים המלח

7,414דפים באתר זה
Add New Page
הערות0 Share

thumb|350px|left

מראות הבקעהעריכה

שטפונות בבקעהעריכה

Ph1135370432037576929.jpg

שטפונות - ברקע - מצדה

כאשר יורד גשם שוטף בהר חברון הואדיות היורדות מההר לים המלח מתלאות מים והמקומות הנמוכים בכבישים, היכן שיש "גשר אירי" מוצפים ודרך הרוחב המזרחית של ישראל מנותקת

עוד תמונות מהשטפון

דרך המלחעריכה

דרך המלח היא יוזמה של המועצה האזורית מגילות לשילוט אתרים בעקבות ראשוני ים-המלח - בצפון בקעת ים המלח - במטרה להטמיע את המורשת ההתיישבותית ולהזכיר את קורות ההתיישבות הציונית בים המלח.

להלן פירוט השלטים באתרים:

  1. שלט מרכזי צמוד לדשא של פונדק הלידו
  2. באזור חורבות עין ג'היר, בשטח הממוקם מאחורי מבנה המועצה
  3. על חורבות השכונה העברית משנת 1933, מזרחית למועצה, מעבר לכביש.
  4. שלט העומד על חורבות מלון קליה ההיסטורי, צפונית לכביש הכניסה לחופים נווה מדבר/ביאנקיני, בקצה הדרומי של המחנה הירדני הישן.
  5. המסעדה המצוירת בצומת הלידו.
  6. הניצב על המבנה ההיסטורי על החוף הצפוני מול הכניסה לפלוגת "הילטון".
  7. חוף הים הצפוני לבין מפעל האשלג ההיסטורי, אחרי מפעל המלח הפועל היום על החוף ( דורש תאום ביטחוני)
  8. סיפורה של בית הערבה - ניצב סמוך לגדר מערכת בכניסה לגשר עבדאללה ובית הערבה ההיסטורית (בקצה הכביש הישן אליו פונים ימינה מיד לאחר הפניה לכביש עוקף יריחו לכיוון צפון).

כנס מלח הארץעריכה

Kenes melach hharez.jpg

תוכנית הכנס 2009

הכנס נערך מיידי שנה בעין גדי ובו נסקר מצב הבקעה לאור ההתפתחויות. הכנס השביעי ידון בנושאים המופיעים בתמונה הבאה.

ההתיישבות היהודיתעריכה

תחילתו הייתה בהקמת בית הערבה. תחילתו בקיבוץ שהוקם בשנת 1939 על ידי חלוצי תנועת הנוער "המחנות העולים" הקרקע המלוחה הוכשרה במשך שנים על ידי שטיפה במים מתוקים וגדלו בה עצים, בננות וירקות ובעיקר עגבניות. היישוב הוקם כשכונת מגורים וכשכונה להספקת מזון טרי לעובדי מפעל האשלג הקיבוץ ננטש במלחמת העצמאות בשנת 1948 . הוא הוקם מחדש בשנת 1980 כ"היאחזות נח"ל" במקום שבו ישב בעבר היישוב ובשנת 1986 היישוב אוזרח. בשנת 2000 היישוב העתיק את מיקומו בכ-5 ק"מ מערבה.

שלב חשוב בהתיישבות בבקעת ים המלח היה בשנת 1947, כאשר החלו לבנות שכונה נוספת על החוף הצפוני. 13 בתים בני שתי קומות נבנו. עם נטישת המפעל עברה מוקד הפעילות לדרום ים המלח.

יהודה אלמוג, מחלוצי היישוב היהודי בצפון ים המלח נאבק על כך שעובדי מפעלי ים המלח ייבנו את ביתם סמוך למפעל בחופו של הים. שיקום מחנה העובדים בסדום לא היה קל. העובדים שהגיעו לים המלח כבר לא היו מאנשי הקיבוץ המאחד כמו בצפון ים המלח, אשר היו ו חדורי תחושת שליחות . היה להם קשה היה לחיות על חוף הים, בעיקר בחודשי הקיץ הלוהטים.

הרעיון היה לפתח אתרי תיירות באזור ואפילו דובר על הקמת בתי מלון. העובדים עזבו את האזור ועלו לגור לעיירות הנגב ולבבאר שבע . בשנת 1955 מונה מרדכי מקלף, רמט"ל צה"ל לתפקיד מנכ"ל "מפעלי ים המלח". באותן שנים הטילו רבים ספקות באשר ליכולת להפיק תועלת כלכלית מים המלח.

מלבד ההיישבות של פועלי ים המלח, הוחל היישוב במקומות נוספים:

  • בשנת 1953 הוקמה היאחזות נח"ל בעין גדי אשר היתה לקיבוץ בשנת 1956.

^ הוחל לפתח את אתר מצדה לביקורים. במצדה החל בבנית "משכן לתרבויות ים המלח", אותו תכנן כמרכז לימודים ומחקר.

  • בנווה זוהר הקים מרכז מבקרים ומוזיאון.
  • סמוך להר סדום פעלה אכסנית נוער.

הוקמה גם המועצה האזורית תמר, בראשות יהודה אלמוג, אשר עודדה את ההתיישבות באזור.

המקור: אודי איזק יהודה אלמוג – דרכו של חלוץ לאחר קום המדינה]

מועצה אזורית מגילות ים המלחעריכה

במקביל לפיתוח האזור הדרומי של בקעת ים המלח, אחרי מלחמת ששת הימים חודשה ההתיישבות היהודית בצפונה של ים המלח עם הקמת קיבוץ קליה בשנת 1974. יישובי האזור נכללים במועצה אזורית מגילות ים המלח]. ישובי המועצה הוקמו כקיבוצים חקלאיים, ובמרוצת השנים התמחה האזור גם בתחום התיירות.

שטח השיפוט של המועצה משתרע על פני 750 אלף דונם ובאזור חיים היום 1000 איש.

הפוטנציאל הכלכלי הגלום בצפון המלח, לפי את רהמועצה, ניתן למיצוי על ידי פיתוח אתרי תיירות והמשך פיתוח החקלאות. המועצה ויישוביה יזמו מהלך, להקמת שכונות קהילתיות צמודות לישובים מתוך הכרה בחשיבות הצורך לצמיחה דמוגרפית. התכנון הוא להכפיל את אוכלוסיית המועצה תוך חמש שנים. יוזמה נוספת הנרקמת היא להגדיל את מקורות התעסוקה על ידי העברת מפעלים ועסקים לאזור.

אתרי תיירות ברחבי המועצה הם: צימרים, בתי הארחה, פונדקי דרכים ומסעדות, חופי רחצה, מאגרי מים, גן לאומי, מרכז מבקרים קומראן, מרכז בינלאומי לתיירות מדברית, מפעל "אהבה", ומרכז המבקרים, שמורות טבע "עינות צוקים"

חקלאות:תמרים, פלפלים, מלונים, עגבניות שרי, ענבים, אבטיח, בצל,דלעת, רפתות, ולולים.

ישובי המועצה: אבנת, אלמוג, בית הערבה, ורד יריחו, מצפה שלם, קלי"ה

ברחבי אתר Wikia

ויקי אקראית