Wikia

Ventura Daniel Wiki

בתי הזיקוק חיפה

הערות0
6,385דפים באתר זה
המפה נטענת...

מתוך אתר החברה

חברת בתי הזיקוק לנפט , הינה חברה מרכזית ביותר בכלכלה הישראלית . מוצרי החברה מהווים את חומרי הגלם לכל תעשיות הדלק , הפלסטיקה , הגז , השעווה , האספלט לסלילת כבישים ועוד . חוסנה הכלכלי ויציבותה הם נכס לאומי מדרגה ראשונה למשק , לכלכלה ולכל אזרחי ישראל.

"הלבניות"עריכה

"הלבניות" נראות מרחוק והם הסמל שך בתי הזיקוק. כיום אין בהם שימוש. מגדלי הקירור נבנו בין השנים 1939-1936.תפקידם לקרר מים חמים המוזרמים אליהם ממתקני הזיקוק. גובה המגדלים 76 מטר. קוטר המגדלים בבסיס 67 מטר. מידי שנה מסוחררים במערכת הקירור של בתי הזיקוק 120 מיליון מ"ק מים. דרגשי העץ שבתוך מגדלי הקרור תפקידם לעכב את טיפות המים בדרכן לקרקע ועל ידי כך לגרום לקרור רב יותרשל המים. מגדלי הקירור הינם יחודיים ויחידים מסוגם בארץ.

ולבסוף - למה "לבניות"?

מגדלי הקרור נקראים לבניות כי הן הזכירו את צנצנות הלבן שנמכרו בשנות ה-50 במכולות.

מאיפוא בא הנפטעריכה

הנוזל השחור" הפורץ ונשאב ממעבה האדמה, והמוכר לנו כ"נפט", הינו אחד ממשאבי הטבע החשובים בחיינו. בלעדיו אין לתאר מדינה מודרנית. הוא היה במשך השנים סיבה למלחמות, גורם למשברים כלכליים, ומאיץ אדיר להתפתחות טכנולוגית וכלכלית. שלא כמשאבי טבע אחרים, אין לנפט הגולמי שימוש בצורתו הטבעית. "הנוזל השחור" אוצר בקרבו סוגים רבים של מקורות אנרגיה, שבתהליכי ייצור שונים ומורכבים, ניתן להפיקם ולהפכם למוצרים מוגמרים בעלי ערך כלכלי רב.

הנפט הגולמי אינו חומר אחיד אלא מהווה תערובת של מספר רב של תרכובות כימיות ואורגניות. תרכובות אלו בנויות בעיקר מן היסודות פחמן ומימן ועל כן קרויות פחמימנים. הפחמימנים קשורים בחלקם ביסודות נוספים כגון: חמצן, חנקן ומתכות שונות.התכונות הכימיות והפיזיקליות של תרכובות הנפט משתנות בתחומים רחבים מאוד. מצד אחד מכיל הנפט הגולמי גזים קלים ומצד שני מוצרים כבדים (המכילים את האספלט).

מוצאו של הנפט מן החי והצומח בתקופה קדומה ביותר היה כדור הארץ מכוסה יערות-עד שהתנשאו מעל הקרקע הטובענית. במשך מיליונים של שנים הצטברו שכבות של צמחים ובעלי חי ששקעו בהדרגה בביצה או בקרקע הים אליו נסחפו או אשר הציף את קרקע גידולם, מהעדר אויר לא נרקבו החומרים המרכיבים או בעל החי והצומח, אלא עברו תהליכי פירוק ותסיסה שונים, כתוצאה מתהליכים אלו שקעו המוצרים במקום היווצרם והם מהווים את הפחם. הנוזלים האורגניים צפו על פני המים עד אשר כוסו בהדרגה בשכבות של סחף, אבן וחול שבתוכו נספגו ומהווים כיום את מאגרי הנפט

הדלק הגולמי - תהליכי העיבוד ניתן לחלק את תהליכי העיבוד לארבעה סוגים עיקריים : א. זיקוק הנפט הגולמי למוצרים ראשוניים, השונים זה מזה בטווח הרתיחה בלבד, וללא שינוי כימי בפחמימנים המרכיבים את השמן הגולמי. ב. תהליכים כימיים, הנעשים בתנאי טמפרטורה ולחץ גבוהים, שמטרתם שבירת הפחמימנים הכבדים שבנפט הגולמי לשם קבלת פחמימנים קלים, כגון : בנזין וסולר, שערכם רב יותר. ג. תהליכים כימיים, הנעשים בתנאי טמפרטורה ולחץ גבוהים, שמטרתם שיפור איכות הבנזין הגולמי שמתקבל בסעיפים א' ו- ב' ע"י שינוי הרכב הפחמימנים המרכיבים אותו. ד. פעולות גימור ושטיפת המוצרים ע"י חומרים כימיים וחומרי תוספת לשיפור התכונות הכימיות והפיזיות של המוצרים, כגון : ריח, צבע, תכולת גפרית, יציבות באחסון ועוד.

המשך באתר החברה

מרכז המבקריםעריכה

המרכז נמצא במבנה מרשים.הוא משמש לעריכת כנסים וימי עיון מקצועיים, המיועדים לציבור העוסקים בתהליך קבלת החלטות בנושא שימוש בסוגי הדלקים השונים, כגון יבואני רכב, בעלי מוסכים גדולים, קציני בטיחות בתעבורה, צוותי קואופרטיביים לתחבורה ועוד.

הכנסים מועברים ע"י אנשי מקצוע מומחים בתחומם, מטעם בתי הזיקוק ואחרים. מרכז המבקרים משמש גם צוהר לציבור הרחב, ומאפשר הצצה לפעילות המתבצעת במפעל.

ניתן להזמין ימי עיון מקצועיים בבתי הזיקוק בחיפה.

טלפון להזמנות ולבירורים: 9218878-40

קישורים חיצונייםעריכה

במצגת של גיא שחר מסע בעקבות הנפט - מצגת הסברה על הנעשה בבתי הזיקוק - אוגוסט 2009

ברחבי אתר Wikia

ויקי אקראית