Fandom

Ventura Daniel Wiki

גבע בנימין

7,306דפים באתר זה
Add New Page
הערות0 Share

המפה נטענת...
המפה נטענת...

מבט מקרוב

מבט מעל

גבע בנימין, המכונה בפי תושבי היישוב אדם, הוא יישוב עירוני, 5 ק"מ צפונית מזרחית לירושלים, ליד המחלף בין "כביש 437" למישור אדומים ודרך האבות הוא כביש 60. היישוב הוקם בשנת 1984 על ידי גרעין בשם "אדם" אשר הורכב בעיקר מיוצאי שכונות מצוקה בירושלים. הגרעין נקרא על שם סגן הרמטכ"ל, האלוף יקותיאל אדם אשר נהרג ביוני 1982 בלבנון. בשל קרבתו לירושלים, היישוב נהנה מקצב צמיחה גבוה, אשר הגיע עד 20%. לסוף שנת 2008 מנה היישוב 3,731 נפש.

גבע המקראיתעריכה

ועדת השמות הממשלתית לא אישרה את השם "אדם" כשמו של היישוב, כיוון שכבר קיים מקום "אדם" - ליד גשר אדםהנושא שם זה, והוא אינו נמצא באזור. שמו הרשמי של היישוב, גבע בנימין, ניתן לו על שם עיר הכהנים שהייתה בנחלת שבט בנימין הנקראת כיום (ג'בע) ונמצאת במזרח העיירה "אל-רם" שהיא ככל הנראה העיר "רמה" המקראית (ספר עזרא ב' כ"ו). קיימת השערה כי היישוב המקראי גבעת בנימין היה בתל אל-פול ליד "שועפאת".

היישובעריכה

גבע בנימין מוגדר כיישוב עירוני, עם זאת עדיין שייך למועצה אזורית מטה בנימין. הוא מונה למעלה מ-1000 משפחות. מרבית התושבים הם שומרי מסורת וחלקם חילונים. קרבתו לירושלים עודד את איכלוסו.

ביישוב מעונות לפעוטות, מסגרות פרטיות של משפחתונים, גני ילדים, בתי ספר יסודיים: "בית-ספר צומח",כיתות א-ג, חוגים לילדים ונוער וספריה.

היישוב שלוש מרפאות: קופת חולים כללית, קופת חולים מאוחדת וקופת חולים לאומית.

השירותים הדתיים כוללים: שני בתי כנסת בנוסח ספרד, בית כנסת בנוסח אשכנז, בית חב"ד ומקווה.

שער בנימיןעריכה

מצפון לאדם, בתחום ההתנחלות גבע בנימין, הוקם ב-1998 אזור מסחר ושירותים בשם שער בנימין. יש במקום חנות כל-בו, חנויות מזון, מרפאות, ומשרדי "החטיבה להתיישבות" של הסוכנות היהודית. הוא נועד לספק את צרכיהם של אלפי התושבים של אזור מזרח בנימין שלא יצטרכו לטרוח להיכנס לירושלים. חנות הכל-בו מתאפיין כמפגיש בין שכניו-לקוחותיו היהודים והפלסטינים.

קבור בני אסראילעריכה

Kubur el Beni Israel .jpg

קַבּוּר בני אסרָאיל‏‏‏‏

דרומית ליישוב מצויות, מזרחית ל"כביש 437", חמש מצבות ענקיות המכונות על ידי הערבים בתור קַבּוּר בני אסרָאיל‏‏‏‏. לדעת נגה הראובני בספרו אור חדש על ספר ירמיהו הן נמצאות ב"דרך אפרתא" המקראית היא הדרך העתיקה דרך האבות שעברה בזמנו בקרבת ליד עין פרת. הראובני סבור כי מסלול דרך האבות אינו התוואי המשוער היום של כביש 60. לדעתו, נתיבי הדרכים היו עוברים ליד מעיינות ולכן יש להניח כי קטע זה של הדרך נטה מזרחה, אל קרבת מעיין עין פרת.

המיקום מתאים לתאור המובא בספר בראשית

Cquote2.svg וַיִּסְעוּ מִבֵּית אֵל, וַיְהִי-עוֹד כִּבְרַת-הָאָרֶץ לָבוֹא אֶפְרָתָה; וַתֵּלֶד רָחֵל, וַתְּקַשׁ בְּלִדְתָּהּ...וַתָּמָת, רָחֵל; וַתִּקָּבֵר בְּדֶרֶךְ אֶפְרָתָה, הִוא בֵּית לָחֶם. וַיַּצֵּב יַעֲקֹב מַצֵּבָה, עַל-קְבֻרָתָהּ הִוא מַצֶּבֶת קְבֻרַת-רָחֵל, עַד-הַיּוֹם. Cquote1.svg
– ל"ח, ט"ו-י"ח -י"ט

עיר בשם "בית לחם" הוא מזהה בין הערים בנחלת שבט בנימין לפי הכתוב בספר נחמיה:" בְּנֵי גִבְעוֹן, תִּשְׁעִים וַחֲמִשָּׁה. אַנְשֵׁי בֵית-לֶחֶם וּנְטֹפָה, מֵאָה שְׁמֹנִים וּשְׁמֹנָה. אַנְשֵׁי עֲנָתוֹת, מֵאָה עֶשְׂרִים וּשְׁמֹנָה.(ז', כ"ה-כ"ח)

קישורים חיצונייםעריכה

}

יישובי מועצה אזורית מטה בנימיןעריכה

ברחבי אתר Wikia

ויקי אקראית