FANDOM

חלומו של הכוזריעריכה

351207

יובל אלבשן כתב באתר הארץ על ספרו של גודמן - היום שבו הפסקתי לפחד והתחלתי לאהוב את "הכוזרי" . מיכה גודמן מבקש מאיתנו לחזור אל “הכוזרי” של רבי יהודה הלוי ולקרוא בו באופן אחר: לא כספר המבטא את העליונות היהודית, אלא כדיאלוג נמשך והולך עם המגמות האוניברסליות וההומניות, היהודיות לא פחות

בין השאר כתב:

  • כך מצביע הכוזרי על טביעות האצבע של אלוהים בתולדות האנושות כהוכחה לקיום האל. לפי הלוי, ההישרדות הלא צפויה של העם היהודי היא ההוכחה לקיום האל. הכוזרי מציע התבוננות תיאולוגית בהיסטוריה, והיא מובילה למסקנה ש”היהדות לא רק שרדה את ההיסטוריה”, אלא היא גם “הכוח הבלתי נראה המעצב את ההיסטוריה”. עכשיו ברורה בחירתו של הלוי בסיפור המעשה של ממלכת כוזר. בימי הביניים, כשהיהודים הובסו על ידי הנצרות והאיסלאם, מספק “הכוזרי” פרשנות שונה למציאות, סיפור היסטורי שבו דווקא היהדות היא המנצחת. ההתבוננות בהיסטוריה שלאחר עידן יהודה הלוי מלמדת כי הוא לא טעה: עם ישראל ייחודי לא רק בעצם הישרדותו הפלאית אלא גם בתרומה לציביליזציה האנושית שחורגת מגודלו. “אפשר לומר בבטחה שהעם היהודי, יחסית לגודלו, קידם את האנושות יותר מכל עם אחר בהיסטוריה... מפתה לחשוב שיש משמעות מטאפיסית להיסטוריה ייחודית זו”.
  • גודמן מציע פרשנות אחרת לתפישה הזו. לטענתו, הן אלה שסולדים מהספר והן אלה שמעריצים אותו טועים באופן קריאתו משום שאינם מבינים את המבנה הדיאלוגי של הספר; דברי היהודי בספר אינם מייצגים לבדם את משנת הלוי, אלא גם דברי מלך כוזר. לכן, “הכוזרי אינה הזירה בה מבטא הלוי עקרונות מוחלטים. היפוכו של דבר. הספר הוא זירה פומבית להתחבטות פנימית”. ככל שמעמיקים בקריאת הספר כך מבינים יותר את הסתירה שהוא מעלה דווקא בנוגע לעליונות היהודים. הרי החלום הנבואי מופיע דווקא בשנתו של המלך הגוי.
  • המחלוקות שמפלגות היום את העם היהודי - בין המחנה הנאור למחנה הלאומני - התנקזו לפולמוס על “ספר הכוזרי”. לפי גודמן, “המתח סביב הכוזרי הוא עדות להיעלמות הרוח של הכוזרי. היעלמותו של הדיאלוג... כאן טמונה הטרגדיה של הכוזרי: הספר שמאמן את קוראיו להקשיב הפך לאחד המחסומים הגדולים ביותר בפני ההקשבה”. האם יוכל “הכוזרי” לשוב למעמדו הקודם? אפשר להשיב בחיוב. אף שלכאורה רבים ההבדלים בין שתי מדינות היהודים, הדילמות שבהן מתחבטות הממלכות היהודיות דומות. כך למשל, החכם היהודי שמתבקש להישאר בכוזר כיועץ אישי למלך נדרש להכריע בין חיים במדינת היהודים לבין חיים בארץ היהודים ‏(היא ארץ ישראל‏), או במלים אחרות - בין האדם לאדמה.
  • כך גם בסוגיית העליונות המוסרית כביכול של היהודים. המלך מקשיב לדברי החכם, ובהערה עוקצנית אחת מוציא את האוויר מבלון הגאווה היהודי: “אלא שהיא מתוך הכרח. וכאשר תנצחו - תהרגו”. כלומר, ביום שליהודים יהיו כוח ומדינה, גם הם עתידים להשתמש לרעה בכוחם. ומה תשובת היהודי? “מצאת את מקום התורפה שלי, מלך הכוזרים!” הלוי שואל את עצמו ואותנו שאלה קשה ולא עונה לה. הודות לספרו החשוב והמפעים של גודמן, השאלה הקשה הזו מחכה עכשיו לתשובותינו.

ראו גם הערך במלואועריכה

הכוזרי Pedia

ברחבי אתר Wikia

ויקי אקראית