FANDOM

Mafia family structure tree en svg

ההיררכיה במאפיה - המקור:ויקישיתוף

המושג "מאפיה" מכוון כיום לכל קבוצה גדולה של אנשים העוסקת בפשע מאורגן "המאפיה הרוסית", וה"יאקוזה היפנית" אבל עדיין רוב הפעמים מיוחס לארגון הסיציליאני / אמריקני המקורי.

המאפיה פועלת לפי עקרטו ה"אומרטה" (Omerta)- אי שיתוף פעולה עם השלטונות. העובר על "חוקי האומרטה" על פי מנהג המאפיה הסיצילאנית יתגלה תוך זמן קצר בשדות עם הלשון הקרות בפיו - אחד השיטות להמחיש את החטא ועונשו.

מקור השםעריכה

מקורו של השם באירוע המכונה "ערביות סיציליאניות" - כשם של אופרה של ג'וספה ורדי, על שם הפעמונים הקוראים לקהל המתפללים לתפילת הערב (בנצרות). היה זה שמה של התקוממות עממית של העם בסיציליה נגד המלך צ'רלס הראשון של נפולי בשנת 1266. צלילי הפעמון בישרו את התחלת המרד לאחר שהצבא הצרפתי התעלל בתושבי סיציליה: אנס, שדד ורצח את תושביה.

המרד פרץ בשנת ב-30 מארס 1282 בכנסיית הכס הקדוש ( Church of the Holy Spirit )לרגל חג הפסחא מחוץ לעיר פלרמו. החל מ"צלצול הפעמונים" בכנסייה זו, נרצחו אלפי תושבים צרפתיים במשך שש שבועות. הסיבה לפרוץ ההתקוממות לא ברורה אך יש השערות.

אחת מהן של סטיבן ראנסימאן (Steven Runciman), טוענת שכאשר תושבי סיציליה חגגו את הפסחא, קבוצה של קצינים צרפתיים בקשו להצטרף אליהם ושתו לשוכרה. סמל בשם דרואט (Drouet) גרר אישה נשואה צעירה מהקהל ונענע את חזיתה. בעלה שהותקף בידי הצרפתי, הרג את הקצין הצרפתי. כאשר שאר הקצינים קמו להגנתו, הקהל הסיציליאני הרג אותם. אז, לפי האגדה, האימא של האישה החלה לזעוק מיה פיא, בניב סיציליאני "הבת שלי" ומכאן המקור של המונח מאפיה. האופרה של ג'וספה ורדי ערבית סיציליאנית מבוסס על הקונפליקט הזה.

חיסול ותקומהעריכה

במרוצת השלטון הפשיסטי של מוסוליני באיטליה הוצאה לפועל מלחמת חורמה במאפיה. התובע הכללי של האי קסרי מורי (Cesare Mori) קבל סמכויות מיוחדות להנמכת רמת פעילותם. הוא גרם לרבים מהם להגר לארצות חוץ, ביחוד לארצות הברית. בינהם יוסף בוננו (Joseph Bonanno), המכונה ג'וי בַּ‏‏נַ‏נַ‏ס(Joe Bananas), שמונה לראש המאפיה בארצות הברית. השאר, הועמדו לדין וחלקם הוגלו להאיים ליפארים. כאשר מורי החליט לפעול נגד אנשי המאפיה אשר חדרו להיררכיה הפשיסטית, הוא הוסר מתפקידו והשלטון הפשיסטי הכריז כי הרשת הובסה. זאת, למרות שלמוסוליני היה מעריץ בולט במאפיה של ניו יורק ויטו גנוסה (Vito Genovese). יחד עם זאת נדמה היה כי הרשת העתיקה נחלשה, לפחות על פני השטח.

לאחר התקופה הפשיסטית, המאפיה חזרה לאיתנה אחרי כניעת איטליה לבעלות הברית במלחמת העולם השנייה בשנת 1945. ארצות הברית נעזרה בקשרים שהיו לאנשי המאפיה עם מולדתם, בעת ההכנות לפלישה לסיציליה בשנת 1943. לוצ'י לוצ'אנו (Lucky Luciano) ואחרים מראשי המאפיה בארה"ב שהיו בכלא האמריקאי מסרו מידע רב תועלת לקראת הפלישה לאי. המודיעין של הצבא האמריקאי (U.S. military intelligence ) נעזר בהם על מנת להצליח בפלישה ולאחר מכם בהשלמת הכיבוש של האי. בעקבות החיילים האמריקאיים, הגיעה מימשל אזרחי על מנת לשלוט על האי. כמובן, הייתה עדיפות באיוש מישרות המימשל ליודעי איטלקית בכלל ולשולטים בניב הסיציליאני בפרט, אשר קשה לזיהוי גם בקרב יודעי השפה האיטלקית. לוצ'י לוצ'אנו הפעיל את השפעתו ופיקח כי לא יבצעו חבלות בנמלי סיציליה, אשר שימשו עורך תחבורה חיוני לאספקת מזון ונשק לחיל הפלישה האמריקאי לסיציליה. החבלות תוכננו על ידי מדינות הציר, איטליה וגרמניה, אשר היו במצב מלחמה עם בעלות הברית.

השרותים האסטרטגיים של ארצות הברית (The U.S. Office of Strategic Services), ובראשם הסי.אי.אי. (CIA), הירשו למאפיה להקים מחדש את מעמדם החברתי כלכלי באי, למצב המוגדר כאנטי רשות ממשלתית. וכך, בשנות ה-60חזרה המאפיה למעמדה הקודם והוקמה מחדש רשת המאפיה. יש לכך ביטוי בקטעים אחדים של סדרת סרטי הסנדק.

היהודים והמאפיהעריכה

קיימת השערה, ובתחום זה בוודאי אין מקור מוסמך, שהפשע המאורגן החזק ביותר בארצות הברית היה בידי יהודים. הם היו מלוכדים, מקופחים, חכמים ושואפים להתעשר מהר ובקלות. אבל ליהודים הייתה השפעה רבה מאוד בהוליווד ועל כן על פי הקודים המוסכמים:

  • האירים קשוחים ישרים שוטרים ולא חכמים ביותר.
  • היהודים מניפולטורים מסורים למשפחה חכמים לעיתים לא ישרים ביותר.
  • האיטלקים...אנשי מאפיה ,אוהבים מוסיקה , משפחה, אוכל איטלקי, פסטה, פיצה.

מניחים כי המאפיה קיבלה את תהודה החזקה ביותר בזכות ...הוליווד!

ראו גםעריכה

ברחבי אתר Wikia

ויקי אקראית