Fandom

Ventura Daniel Wiki

הר הבית

7,311דפים באתר זה
Add New Page
הערות0 Share

המפה נטענת...

Rabbi Yosef Elboim on the Temple Mount08:26

Rabbi Yosef Elboim on the Temple Mount

הר הבית הוא הר המוריה, הוא המקום הקדוש ביותר ליהודים. על ההר נבנו בית המקדש הראשון על ידי שלמה המלך ובית המקדש השני על ידי עזרא הסופר ונחמיה. בשנת (70 לספירה) נחרב בית המקדש על ידי הרומאים ומאז הוא עומד בשממנו. בשנת 1967, במלחמת ששת הימים, נכבש ההר על-ידי צבא הגנה לישראל. לפי החלטת ממשלת ישראל הוא הופקד בידי הערבים. היהודים מורשים לעלות להר במגבלות שנקבעו על הרבנים.

Model of Second Temple made by Michael Osnis from Kedumim 2.jpg

מודל בית המקדש - מלאכת יד של מיכאל אוסניס מקדומים

Temple mount.jpg

הר הבית - 2007 - המקור:ויקישיתוף, התורם:Yonderboy

TheTemple.jpg

הר הבית - במודל ירושלים בימי הבית השני במוזיאון ישראל

הר הבית נכבש על דוד המלך בשנת ב"א תתצ"ט (2,891 לבריאת העולם. עליה נבנו את בתי המקדש. הבית נחרב בתשעה באב. הר המוריה כונה בשם הר הבית בנבואת חורבן בספר ירמיהו: "צִיּוֹן שָׂדֶה תֵחָרֵשׁ וִירוּשָׁלַיִם עִיִּים תִּהְיֶה, וְהַר הַבַּיִת לְבָמוֹת יָעַר." ‏‏[1] ‏‏מאז עם ישראל שאף לשוב לציון ושלוש פעמים ביום הוא מתפלל:"ותחזינה עינינו בשובך לציון ברחמים" ובסיום כל סעודה הוא מברך: "וְתִבְנֶה יְרוּשָׁלַיִם עִירָךְ בִּמְהֵרָה בְיָמֵינוּ: בָּרוּךְ אַתָּה ה', בּוֹנֵה יְרוּשָׁלָיִם". ובכל הזדמנות היהודי מצפה לשיבה לציון. לפי-כך הוא נשבע: "אִם-אֶשְׁכָּחֵךְ יְרוּשָׁלִָם תִּשְׁכַּח יְמִינִי. ותִּדְבַּק לְשׁוֹנִי, לְחִכִּי אִם-לֹא אֶזְכְּרֵכִי: אִם-לֹא אַעֲלֶה, אֶת יְרוּשָׁלִַם עַל, רֹאשׁ שִׂמְחָתִי" ‏‏[2]

קדושת הר הבית מתחלקת לשני חלקים: הר הבית והעזרה של המקדש. קדושת העזרה היא קדושת מחנה שכינה ואילו קדושת הר הבית היא קדושת מחנה לוויה.

אקטואליה: הר הבית אירועי 2014עריכה

מבט שני - אלימות לאומית ואלימות דתית26:25

מבט שני - אלימות לאומית ואלימות דתית

10.12.14

צוות מבט שני עלה להר עם מי שהיה רכז השב"כ בירושלים, וניסה לעמוד על הילכֵי הרוח במקום: בין פעילי הימין, הדורשים לסלק את המסגדים בגלוי, וחברי כנסת התומכים בתפילת יהודים, לבין אנשי הוואקף ונשים מוסלמיות - הרואים במעשים הללו עילה למלחמת דת.

בימאי: מנחם (מוקי) הדר תחקיר: אליאור מגרם

תאור ההרעריכה

Museo romana - Lapide del Tempio - G.dallorto.jpg

שלט הזהרה ללא יהודים האוסר כניסה להר הבית Museo_romana_ G.dallorto

שטחו של ההר נקבע בהתאם למסורת. וכך מתואר גודלו של ההר במשנה:"הר הבית היה חמש מאות אמה על חמש מאות אמה, רבו מן הדרום, שני לו מן המזרח, שלישי לו מן הצפון, מעוטו מן המערב. מקום שהיה רב מדתו, שם היה רב תשמישו" [3]. דהיינו, מרובע, לא ריבוע, ובצידו הדרומי היה רחב יותר, הייתה זו הכניסה של הציבור להר הבית.

תאור סביבתו : ה"סורג", "המעלות" ו"פתחים והשערים"- אף הוא מובאים במסכת:

  • בחלק המקיף את בית המקדש מוצב הסורג - "גבוה עשרה טפחים. ושלש עשרה פרצות היו שם שפרצום מלכי יון. חזרו וגדרום, וגזרו כנגדם שלש עשרה השתחויות. לפנים ממנו, החיל עשר אמות.
  • לעלייה אל במת ההר היו ושתים עשרה מעלות - "רום המעלה חצי אמה, ושלחה חצי אמה. כל המעלות שהיו שם, רום מעלה חצי אמה, ושלחה חצי אמה, חוץ משל אולם."
  • בהר היו הפתחים והשערים - "גבהן עשרים אמה, ורחבן עשר אמות, חוץ משל אולם. כל הפתחים שהיו שם, היו להן דלתות, חוץ משל אולם.כל השערים שהיו שם, היו להן שקופות, חוץ משער טדי, שהיו שם שתי אבנים מטות זו על גב זו. כל השערים שהיו שם, נשתנו להיות של זהב, חוץ משער ניקנור, מפני שנעשה בהן נס. ויש אומרים, מפני שנחשתן מצהיב."[4]

הכתליםמסביב להר לא היו שווים. הכותל למזרח, לכיוון הר הזיתים היה נמוך, כדי שהכוהן הגדול יוכל לצפות אל ההר בעת הכנת אפר הפרה האדומה. ןכך מובא במשנה :"כל הכתלים שהיו שם, היו גבוהים, חוץ מכתל המזרחי, שהכהן השורף את הפרה עומד בראש הר המשחה, ומתכון ורואה בפתחו של היכל בשעת הזית הדם." [5]

Temple sketch2.png Bpng.png

תרשים בית המקדש - עובד מתוך תרשים בויקישיתוף שנתרם ע"י Gal m

עזרת הנשיםעריכה

דר בן ארי חומת עזרת נשים בהר הבית16:25

דר בן ארי חומת עזרת נשים בהר הבית

דר בן ארי חומת עזרת נשים בהר הבית

בהר הבית היה אזור שכונה "עזרת נשים". היה זה אזור שהיה פתוח לציבור: חלקו התחתון לגברים וחלקו העליון לנשים. וכך התארו במשנה: "עזרת הנשים היתה ארך מאה ושלשים וחמש על רחב מאה ושלשים וחמש. וארבע לשכות היו בארבע מקצעותיה, של ארבעים ארבעים אמה. ולא היו מקרות (תקרה)."

בעזרת הנשים היו הלשכות הבאות:

  • לשכת הנזירים - בה הנזירין היו מבשלין את שלמיהן, ומגלחין את שערן, ומשלחים תחת הדור.
  • לשכת העצים - במקום זה, הכהנים, בעלי מומין היו מתליעין העצים:"וכל עץ שנמצא בו תולעת, פסול מעל גבי המזבח.[6]
  • לשכת מצורעים.
  • "מערבית דרומית, אמר רבי אליעזר בן יעקב, שכחתי מה היתה משמשת. אבא שאול אומר, שם היו נותנין יין ושמן, היא היתה נקראת לשכת בית שמניה."

שמה של העזרה בא מהעובדה שהנשים יכלו לצפות בנעשה בה מלמעלה, כפי שמובא במשנה:" שהנשים רואות מלמעלן, והאנשים מלמטן, כדי שלא יהו מערבין". בחפירה שעשה הווקף בשנת תשס"ז דרך עזרת הנשים מצפון לדרום ,לא נמצאו כל שרידים לחומותיה של עזרת הנשים או מסד בסלע על אף שהחפירה הגיעה לסלע היסוד .

עזרת ישראלעריכה

המרחב הגדול שהיה גלוי לציבור היה "עזרת ישראל" - " ששם הלוים נותנים כנורות ונבלים ומצלתים וכל כלי שיר."

מידותיה היו: מאה אמה ושלשים וחמש על רחב אחת עשרה. וכן עזרת כהנים היתה ארך מאה ושלשים וחמש על רחב אחת עשרה. וראשי פספסין מבדילין בין עזרת ישראל לעזרת הכהנים...עזרת הכהנים גבוהה מעזרת ישראל שתי אמות ומחצה. כל העזרה היתה ארך מאה ושמונים ושבע על רחב מאה ושלשים וחמש. ושלש עשרה השתחויות היו שם.

שערי העזרה היו:

  • דרום סמוך למערב - שער העליון, שער הדלק, שער הבכורות, שער המים.[7]
  • צפון סמוך למערב - שער יכניה, שער הקרבן, שער הנשים, שער השיר. [8]
  • מזרח - שער ניקנור.

ושני פשפשים היו לו, אחד מימינו ואחד משמאלו. ושנים במערב, לא היה להם שם.[9]

מקום הר הבית בעיר העתיקהעריכה

710px-Jerusalem oldcity hebrew svg - Cumulus.png

מפת העיר העתיקה - ראה למטה - ימין : הר הבית - המקור:ויקישיתוף, התורם:Cumulus

שרידים מקוריים בהר הביתעריכה

מקור התמונות: ויקישיתוף

הר הבית בחורבנועריכה

מקור התמונות: ויקישיתוף

שלושת המקומות המקודשים בארץ ישראלעריכה

ראו ערך מורחב :שלושת המקומות המקודשים בארץ ישראל

א"ר יודן בר סימון זה אחד משלשה מקומות שאין אומות העולם יכולין להונות את ישראל לומר גזולים הן בידכם ואלו הן מערת המכפלה ובית המקדש וקבורתו של יוסף. מערת המכפלה דכתיב (בראשית כג) וישמע אברהם אל עפרון וישקול אברהם לעפרון בית המקדש דכתיב (ד"ה א כא) ויתן דוד לארנן במקום וגו' וקבורתו של יוסף (בראשית לג) ויקן את חלקת השדה יעקב קנה שכם. (בראשית רבה ע"ט, ז' פרשת וישלח). לכן גם הודגש שהמערה נקנתה בכל אופני הקנין –שטר, כסף, וחזקה. חז"ל מספרים כי יעקב נתן את כל רכושו העצום לעשיו עבור חלקו במערה (שמות רבה ל"א).דגם בית המקדש השני
רבינו בחיי כתב:..ואע"פ שישראל בכניסתן לארץ לקחו רובה לפי חרב, מצינו שלושה מקומות שהיו מעולים מכל שאר המקומות אשר באו לידם על-ידי קניית כסף ואלו הן:חברון, והר גריזים והר עיבל והר המוריה.
  • חברון - הוא שכתוב כאן "לאברהם למקנה" (בראשית כ"ג,כ') וכתיב:"השדה אשר קנה אברהם.." (בראשית כ"ה).
  • הר גריזים והר עיבל - ששם כרתנו ברית וקבחנו עלינו התורה באלה. וכתיב עליו"ויקן את חלקת השדה" (בראשית ל"ג)
  • הר המוריה - שנאמר:"ןיקן דוד את הגורן..."

חווית העלייה להר הבית בימינו (ינואר 2009)עריכה

מיכאל פואה ‏‏[10]מציג את תיאור העליה בעלון המקדש:

"נכספה וגם כלתה נפשי לחצרות בית ה'" זה שנים שפסוק זה מתנגן בתוכי, יחד עם החשש מפני השבר הגדול כיצד אחזה במקום המקודש בעשר קדושות ועתה ניתן למרמס ברגל זרה וגסה.בחוה"מ סוכות זכיתי להתגבר ולעלות להר.

ברוך ה' אנו זוכים לעמוד בתור להר הבית, אך העמידה במשך שעתיים בתור, כשרק שתי קבוצות של 15 איש נכנסות, היא מתסכלת מאוד. המנכ"ל הבלתי נלאה של מכון המקדש הרב יהודה גליק מנסה לזרז וללחוץ ובתגובה הוא מקבל זימון לחקירה. עוד חצי שעה ההר נסגר ליהודים ואנו מצליחים להיכנס -קבוצה של 29 איש בהדרכת משה פייגלין. צועדים במעלה ההר ושפתותינו ממללות את שירי המעלות. עומדות היו רגלינו בשעריך ירושלים... שמחתי באומרים לי בית ה' נלך..... אנו עוברים את השער ורגלינו עומדות מתחת לרחבה בה נמצאת אבן השתייה שעליה כיפת הסלע. "ואת הבית אשר הקדשתי לשמי אשלח מעל פני והיה ישראל למשל ולשנינה בכל העמים" חזות קשה זו, שניתנה לשלמה המלך ביום חנוכת בית ה' , מתגלית לפנינו בכל נוראותיה. לא סתם חורבן, אלא למשל ולשנינה בכל העמים. הכל מתערבל ומתערפל הדמעות פשוט פורצות והלב נשבר, כדי להעצים את התחושה הנוראה קופץ עלי איש מגזלני הוואקף וצועק עלי: אסור להתפלל! שוטר משטרת ישראל מזדרז אף הוא להודיעני כי אסור להתפלל במקום הזה. פייגלין, המדריך של הקבוצה, מגן עלי וטוען כי זכותי לבכות. הבושה צורבת בבשרי, במקום שייקרא בית תפילה לכל העמים, אסור לי להתפלל כי אני יהודי. לו הייתי ערבי לדוגמא, הייתי יכול לשחק שם בכדור, למסוק זיתים או אפילו לעשות פיקניק, כפי שהם עושים ממש מול עינינו הרואות וכלות.

המקום מדהים בעוצמתו הרוחנית. כאשר אתה נוגע בקורות עץ ענקיות מימי בית ראשון( רק קורה אחת העשויה מעץ ברוש הוכח שהיא מהבית הראשון ), עומד בפתח גרם המדרגות המגיע משערי חולדה ומדמיין את עולי הרגל עולים מתוכו, ממשיך איתם יחד מזרחה מול שער הכניסה לעזרה וזוכה לברכת כהנים, הלב מתמלא תעצומות. פייגלין מנצל הזדמנות בה השוטר נעלם לרגע מהשטח ואז גזלני הוואקף מפריעים בכוונה כדי להראות מי בעל הבית. פייגלין משתטח מלוא קומתו ארצה ומקיים מצוות השתחוויה. הגזלנים, שרק לפני רגע חשבו שהם בעלי הבית רצים אליו בצווחות. השוטר שכאשר חיפשנו אותו כדי להרחיק את המפריעים נעלם, מגיע בריצה ומשה קם שמח על המצווה שקיים וממשיך בהסברים כאילו לא קרה דבר. "בפעם הבאה תוודא שהם לא יפריעו" הוא תובע מהשוטר. אנו ממשיכים בסיור והגזלנים מהוואקף השתתקו. הם מבינים היטב את השפה בה דיבר משה. אנו זוכים לומר את קריאת שמע במלואה מול פתח ההיכל, ואת "עלינו לשבח" במקום המותר הסמוך ביותר לקודש הקודשים. מתפללים על פולארד ועל גלעד שליט, ובעיקר על גאולת ישראל ובנין המקדש. יוצאים בשער המערבי כאשר פנינו מזרחה, למקום קודש הקודשים, בשירה בריקוד ובתפילה שיבנה בית המקדש במהרה.

המקום בו מתרחש יום יום ושעה שעה חילול ה' הגדול ביותר, הוא הר הבית. העלייה להר בטהרה ובקדושה אינה מפחיתה את חילול ה', ואולי אף מביאה אותו לידי ביטוי בצורה יותר מוחשית. אך העלייה היא תביעה חד משמעית לתיקון המצב. תביעה זו היא בראש ובראשונה מאיתנו ובכך כוחה הגדול.

בדיקות משפילות לדתיים בלבד(?) בהר הביתעריכה

בדיקות משפילות לדתיים בלבד(?) בהר הבית- המקור:שמעון כהן ערוץ שבע

" בעקבות עתירה לבג"ץ שהגיש יהודה גליק מנכ"ל מכון המקדש נגד משטרת ישראל, על אפליית יהודים דתיים בכניסה להר הבית, הורו השבוע שופטי בג"ץ, אליקים רובינשטיין, סלים ג'ובראן וחנן מלצר, למשטרת ישראל להימנע מאפליה זו.

בעתירתו טען יהודה גליק כי הבדיקות הביטחוניות שעוברים יהודים דתיים בכניסתם להר הבית שונים במהותם מאלו שעוברים כל האחרים. בין השאר, בעוד האחרים נכנסים להר לאחר בדיקה במגנומטר ומכונת שיקוף, הרי שיהודים דתיים חייבים, בנוסף לזאת, להגיש תעודת זהות אשר מספרה נרשם במחשב המשטרתי למעקב, אינם רשאים להסתובב בגפם אלא עליהם להיות מלווים על ידי שוטר ואיש וואקף, נאלצים להמתין עד שחבריהם יסיימו את הסיבוב ועוד...

בתגובתה טענה משטרת ישראל כי אין כל באופן עקרוני אין כל אפליה בין היהודים הדתיים לאחרים.

בפסק הדין כותבים השופטים: "בא כוח המשיבה מצהיר כי אין הבדל עקרוני בין היהודים הדתיים לאחרים בקשר לעלייה להר הבית – ואנו רוצים לקוות כי גם מעשי".

ביומן ערוץ 7 מתאר גליק את מסכת ההשפלה שחווים יהודים שומרי מצוות לעומת אחרים שאינם כאלה, יהודים או שאינם יהודים. הוא מציין שבית המשפט קבע שקודם לעתירה היה לנסות ולברר את הנתונים מול המשטרה, ועל כן יש לעשות זאת עוד בטרם יכריע בית המשפט את הכרעתו. עם זאת הוא רואה באמירה זו של בית המשפט אמירה משמעותית המהווה מעין 'כרטיס צהוב' או אדום למשטרה, וזו מבינה היטב את רמזי השופטים, כך שתפעל לשינוי המציאות הנוכחית בפתח הר הבית.

יצוין כי בין השאר הגיש יהודה גליק לבית המשפט סדרה של תצהירים, מפי יהודים דתיים העולים להר, ובהם הרבנים ראם הכהן, יצחק לוי, דודי שפיץ ועורך הדין יצחק בם ואחרים, שנפגעו מהתנכלות המשטרה, ועל כן הנחו השופטים בפסקם להעביר לרשויות כל חומר המראה כי אכן קיימת אפליה, ולבקש את תשובתם. לאחר כל זאת אם אכן יתברר כי אכן קיימת אפליה והנושא לא בא על פתרונו כי אז ניתן יהיה לחזור לבית המשפט."

הר הבית בבית שלישי עריכה

על פי הנביא יחזקאל יגדל הר הבית , הוא מחנה לוויה לגודל של שלשת אלפים אמה על שלשת אלפים אמה . מאיפה הגיע גודל זה שהוא למעשה כל המקרקעין החל משער יפו במערב ועד לראש הר הזיתים במזרח , בדרום ממעין הגיחון ועד למוזיאון רוקפלר .

אפשר להסביר זאת כי זה נלמד ממשכן המדבר . על פי פרוש רש"י ואחרים על פרשת במדבר שם נכתב "מנגד, סביב יחנו "כי מחנה לוויה השתרע במדבר אלפיים אמה לכל רוח מצדדי המשכן דהיינו ארבעת אלפים אמה על ארבעת אלפים אמה . על פי הגאון הרב צבי עידאן , מיסד הסנהדרין החדשה ונשיאה הראשון ארבע אמות של המשכן שוות שלש אמות שלנו ולכן שטח הר הבית בבית שלישי זהה בשטחו למחנה לוייה במשכן ..

(לצערי נשמט ממני המקור - אפשר להוסיף אותו בהערות מטה)

האם הרומאים החריבו את חומות הר הבית ?עריכה

ניר חסון כתב בעיתון הארץ מיום 2 בינואר 2015

יכוח ארכיאולוגי עשוי לזכות את הרומאים מהחרבת חומת (הערה שלי רק החומות - לא בית המקדש ) המקדש -

עשרות שנים סברו ארכיאולוגים כי ערימת האבנים ליד הכותל היא עדות לחורבן בית המקדש בידי הרומאים. עתה טוען ארכיאולוג: החומה נפלה בכלל כעבור 300 שנה - ברעידת אדמה מהכתבה: "גיבסון שואל איך ייתכן שבלב העיר הזו נותרת כאבן שאין לה הופכין ערימת חורבן שאיש לא טורח לפנות. "עכשיו אנחנו יודעים הרבה יותר על התקופה הרומית המאוחרת. אם יש שם שכונה כזו, איך יכול להיות שמשאירים במרכזה מפולות משנת 70? זה כמו שתצא מהבית ותשאיר ערימה של חורבות. אתה תפנה אותה. גם למה ללכת מחוץ לעיר להביא אבנים בשביל לבנות את המבנים החדשים אם יש לך אבנים ליד הבית?", הוא מעלה תהייה.

בצמוד לערימות החורבן נחפרה (בידי אילת מזר) מאפייה מהתקופה הרומית. "מי יבוא לקנות לחם במקום שמעליו יש חומות פרוצות ואבנים נופלות? אתה לא תבנה בית ליד חורבה בגובה ארבע קומות", הוא מוסיף

שריד יהודי בהר הביתעריכה

הקש על התמונה ותוכל לצפות בתמונות בצורה ברורה יותר וכן לקרוא את תוכם הכתבה

הר הבית סגל.png

באדיבות ארנון סגל - פורסם ב"מקור-ראשון"

ראו גםעריכה

הערות שוליים עריכה

  1. פרק כ"ו, י"ח
  2. ספר תהילים, קל"ז,ה'-ו').‏
  3. מסכת מידות, ב',א',
  4. שם, משנה ג'
  5. משנה ד'
  6. שם, משנה ו'
  7. ולמה נקרא שמו שער המים, שבו מכניסין צלוחית של מים של נסוך בחג. רבי אליעזר בן יעקב אומר, ובו המים מפכים, ועתידין להיות יוצאין מתחת מפתן הבית.
  8. ולמה נקרא שמו שער יכניה, שבו יצא יכניה בגלותו.
  9. משנה ו' מבארת
  10. מובא ברשות הכותב

ברחבי אתר Wikia

ויקי אקראית