Fandom

Ventura Daniel Wiki

ליקוי חמה בקנדהאר

7,306דפים באתר זה
Add New Page
הערות0 Share

Safar e Ghandehar.jpg

מסע לקנדהאר (Safar e Ghandehar) או כפי שמכונה לעיתים:"ליקוי חמה" הוא סרט בהפקה אירנית - צרפתית של המפיק, הבמאי האירני מוחסן מחמלבאף (Mohsen Makhmalbaf) . המסע לשעצמו הוא מקגאפין - מכשיר עלילתי - אשר מאפשר לבמאי להכיר לצופה את מדינת אפגניסטן תחת שלטון הטליבאן, על מכלול נופיה, מגוון תושביה, תרבותה היחודית ומראות המלחמה שבה היא מצויה. הסרט הציג את המדינה, על תחלואיה, בפני הציבור שאינו מכיר את אפגניסטן ומקבל מידע עליה רק בחדשות.

הסרט, בחלקו מבוסס בחלקו על סיפור אמיתי של נילופר פאזירה, תושבת קנדה , שאינה שחקנית במקצועה, ילידת אפגניסטן, אשר ביקרה שנה קודם במדינה על מנת להכירה.

הסרט זכה לתשומת לב רבה, היות והוא הוקרן לראשונה בפסטיבל הסרטים הבינלאומי בטורונטו (Toronto International Film Festival) ימים אחדים לפני פיגועי 11 בספטמבר 2001.

מסע לקנדהאר זכה לשלושה פרסים בינהם בפסטיבל הקולנוע בקאן:"Prize of the Ecumenical Jury" והיה מועמד לששה נוספים.

העלילהעריכה

תחילת הסרט הוא בטיסה בהליקופטר, במבט ממעוף ציפור, מעל המדינה המדברית: הרים לצורותיהם, בקעות רחבות ידים וכן מחנות לנכים ‏‏[1] . במטוס נאפס, עיתונאית היא נילופר פאזירה. העלילה התבסס על מכתב שהיא קבלה מכתב מאחותה, הנכה, העומדת להינשא. היא גרה בקנדהאר בירת מחוז והעיר השנייה בגודלה במדינה. במכתב היא הודיע לה כי במועד ליקוי החמה היא עומדת להתאבד. האחות במרוץ על בזמן, נותרו שלושה ימים למועד.

היא מכתיבה את חויותיה לרשם כל , היא תהיה הקופסה השחורה, במידה והיא לא תצא בחיים מהמסע לקנדהאר. ההכתבה לרשם כל היא גם צופה הסרט, המקבלים באמצעותה את ההסבר לטבעה של אפגינסטן.

היא הגיע לגבול אירן-אפגניסטן, הצטרפה לפליטים שבדרך חזרה למולדתם, אפגניסטן. הילדות - בנות 5- זכו להדגמה חי כיצד בובה יכול להיות ממולכדת ומתבקשות לא להרים מהרצפה כל חפץ.

נאפס הצטרפה לאחת ממשפחות הפליטים שאמורה להגיע לקנדהאר. היא הוצגה בתור אישתו הרביעית של ראש המשפחה, חובשת ערלה בהתאם - המכונה בסרט בשם "בורקה" (כיסוי פנים אפגני), מתאפרת ותכשיטים של נשות המקום. היא נזהרת שלא תחשף זהותה. יחד עם המשפחה, היא יוצאת לדרך בתלת-אופן, אשר בתא המטען שלו: ארבע נשים וכעשרה ילדים.

על המשפחה התנפלו שודדים נטלו את הרכב ואת ציודם האישי. ראש המשפחה מברך את השודדים ומודה להם שנשארו בחיים. הוא הרגיע את בני המשפחה וממשיך רגלית על דיונות החול (כמו בתמונה לעיל) עד העיר הקרובה ושם הוא החליט כי למען בטחונו יישוב לאירן.

עם הנערעריכה

נאפס נשארת לבד. המשפחה ציידה אותה בדגל קטן של האו"ם להגנתה. יש לה יומיים להגיע ליעדה. הסצנה הבאה היא אולם בית ספר לכוהני דת מוסלמים מולא. התלמידים משננים בקול רם ובנעימה המקובלת פסוקים מהקוראן. תוך כדי לימוד, מוכרזת הפסקה והתלמידים מדקלמים משפטים המתארים את תכונות כלי הנשק חרב וקלשניקוב ונגד מי יש להפעיל אותם. הדיקלום נעשה תוך הדגמה מפורטת כיצד יש להשתמש בהם. קאק, תלמיד בבית הספר אינו מצליח לקרוא בקוראן בנעימה הנכונה. הוא נזרק מבית הספר והפסיד את הזכאות שלו למנת אוכל.

למחייתו, הוא מוכן לעסוק בכל עבודה. הוא תכנן ללכת לאירן ולהיות שם פועל. אך נענה להזמנת נאפס להראות לה את הדרך לקנדהאר. על שכרו הוא ניהל משא ומתן שאינו יכול לבייש רוכל מקצועי. אבל הוא לא נוטה לבזבז את זמנו. הוא ראה בדרך שלד, חושף אותו וגילה טבעת נאה על אצבעו של המת. הוא הציע לנאפס את הטבעת, אך היא סרבה. רק לאחר משא ומתן "מקצועי" היא משתכנעת לרכוש אותה עבור האחות שלה. רק אז הוא חוזר הביתה.

החולי והרפואה עריכה

קטע דקומנטרי בסרט עוסק בבריאות התושבים: תחילה אצל רופא מקומי, טביב סעיד, על ביתו הוצב השלט "Surgery" - דהיינו: מנתח, אשר הסתבר שאין הכשרה רפואית כלל. בהמשך נעבור לבית חולים שדה של הצלב האדום העוסק בהתאמת גפה עליונה ובעיקר גפה תחתונה לנכים שנפגע מהתפוצצות מוקשים.

הרופא המקומי, אשר אותו גילם השחקן חאסן טנטאי (Hassan Tantai) ‏‏[2] חייל לשעבר, כנראה מארצות הברית, החליט להתיישב בעיירה ורכש את אימונם של תושבי הכפר. את החולות (ממין נקבה) הוא בודק דרך חריץ צר וקטן במסך המוצב בינו לבין החולה. באמצעותו הוא בוחן את הפה, האוזן והעין של האישה. החולה מלווה בנער (ממין זכר) המשמש מתורגמן בינה לבין הרופא. התלונות נסובות סביב מחלות מעיים. הרופא כבר יודע שהמים אינם נקיים והאוכל בו הכפרים סועדים את ליבם רחוק מתנאי תברואה נאותים.

גם נאפס התקבלה אצלו. אט אט הוא גילה שהיא לא מנשות המקום. הוא גילה לה את "הרקע הרפואי" שלו ואפילו הסיר את הזקן שהוא הדביק לעצמו. הרופא החליט לסייע לה ולנסוע עימה לקנדהאר. הדרך בחזקת סכנה. מולם ניצב אדם, הם בחשש שהוא איש טאליבן והם בונים לעצמם אליבי: הם משפחה ואפילו נקבו בשמות לבניהם. אך הסתבר כי מדובר באיש אשר בדרך לבית החולים של הצלב האדום כדי להחליף גפים.

בבית החולים, שתי אחיות, במדים בלבן, כאשר ה"מכשיר הרפואי" שהם אוחזות בו הוא סרגל, הדרוש למדידת אורך הגפים הנחוץ לחולה. הסצנה מראה את עומק הטרגדיה שבו תושבי המדינה נמצאים: הם מתחננים ליד או לרגל, למעט תרופות -שכן, חלקם אינם יישנים חודשים בגלל הכאבים. התמונות של הגֶּדֶמים יוצרים אצל הצופה הרגשה מרה: כל המינים, כל הגילים - כולם עולים על מוקשים ונשארים ללא ידים או רגליים או שניהם. בני משפחתם מביאים אותם לבית החולים ומתחננים לקבל גפים מלאכותיות - לרוב גפים משומשות ואפילו לא במידה הנכונה תופעה הגורמת לכך שעצמת הכאבים תעלה.

כאן הוצגה התמונה המדהימה של הסרט. מטוס צלב האדום הגיע. האחות משדרת מהקרקע איזה סוגי קבים דרושים לה. אך ציבור הנכים אינו ממתין. הם קופצים על הגפים, שורות שורות, כאשר המצלמה חולפת על פניהם. הם מלאים תקווה כי יצליחו לשים יד על מצנח עם גפנים מתאימות. רק כך יפחתו הכאבים שהם חשים ביום ובלילה. פניהם לשמים ברחמים שהגפים המתאימות ינחתו לידם ויסתיים הסבל בו הם שרויים.

בכניסה לקנדהארעריכה

מבית החולים נאפס היא המשיכה לדרכה עם אחד מבאי בית החולים. היא נפרדת מה"רופא" - הוא לא המשיך איתה, הסתבר כי היה עריק שברח מבית הסוהר בקנדהאר. הם פגשו בדרך שיירה של חוגגות, עשרות נשים אפגניות בבורקות ססגוניות נעות ומתקדמות ובראשם ה[[כלה] בלבן על גבי חמור בדרך לקנדהאר (ראו התמונה לעיל). הוא והיא הציגו עצמם בתור בני משפחת הכלה ואפילו קבעו איך קורים לבניהם.

בהתקרבם לעיר השיירה נעצרת. משמר הטאליבן ערך חיפוש בכליהם ומוודא את זהות נשות השיירה. נאפס עברה את המבחן האחרון היא בדרך לעיר. המשמר ברך את החוגגים: "איחולי לחתונה, אך היזהרו ממוקשים".

קישורים חיצונייםעריכה

הערות שולייםעריכה

  1. ‏הרצים על קבים לשמע המטוס שבא על מנת לתפוס קבים המוצנחים אליהם‏
  2. ‏לפי אתר IMBd שמו Daoud Salahuddin, נולד בשם David Belfield והוא פושע בן 51, אשר נאשם ברצח וברח לאירן. במאי הסרט טען שהוא לא ידע זאת‏

ברחבי אתר Wikia

ויקי אקראית