Fandom

Ventura Daniel Wiki

מיכה לינדנשטראוס

7,308דפים באתר זה
Add New Page
הערות0 Share

גידי וייץ ותומר זרחין, אחרי שאהוד אולמרט הרגיש את מגעו, מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס מתפנה לבדוק את אהוד ברק ודליה איציק. ראיון - הארץ 26 ספטמבר 2009

אנשים קוראים למבקר המדינה בהתלהבות ברחוב ומנופפים לו מחלון המכונית. ככה זה כשאתה כוכב. מי שאינו ממהר להירשם לארגון המעריצים המתהווה של המבקר הם שולה זקן (שיומניה הסודיים ממשיכים לסקרן אותו), דליה איציק (שעלות נסיעותיה לחו"ל כיו"ר הכנסת נבדקות), שר הביטחון אהוד ברק (התאמה בין כמה מהתורמים שלו למשקיעים בחברת "טאורוס" שהקימה רעייתו, נילי פריאל), אהוד אולמרט (חבר ותיק) ושם חדש: מני מזוז, שאינו עומד בקצב. שיחה עם אדם שלא מוכן להיות תרנגול הכפרות של אף אחד

תגיות: מיכה לינדנשטראוס, מני מזוז, מבקר המדינה, שולה זקן

"כל יום, בכל מקום אנשים עוצרים את המכוניות, יורדים מהמכוניות, צועקים דרך החלון: 'המבקר, אנחנו איתך, המבקר חזק ואמץ, המבקר רק אל תעזוב אותנו'" (מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס)

מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס. עברנו ימים קשים עם התקפות פראיות, גם על המשרד וגם עלי. לא היה כדבר הזה במדינת ישראל

לפני שבועות ספורים, מספר מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס, התקשר אליו היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז ובפיו בשורה. "מזוז אמר לי כך: 'בעוד שעה קלה אני חוצה את הכביש לבית המשפט המחוזי בירושלים ומגיש כתב אישום נגד ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט'. והוא הוסיף: 'אני רוצה לומר לך שחלקך בעניין זה היה רב ביותר. בלעדיכם זה לא היה קורה'".

שיחת הטלפון החמימה הזאת ודאי שימחה את לינדנשטראוס, שמשרדו ניהל בשנים האחרונות כמה חקירות נגד אולמרט, אבל היא לא מונעת ממנו לבוא חשבון עם מזוז. לטענתו, היועץ המשפטי לממשלה התמהמה במשך יותר משנה לפני שהורה למשטרה לחקור "ממצאים פליליים" שהעביר אליו משרד המבקר בעניינו של אולמרט. "במשך תקופה ניכרת אנחנו ישבנו וציפינו למוצא פיו של היועץ המשפטי בענייני אולמרט", טוען המבקר, "כשלכולנו היתה הרגשה שהוא לא ממהר. וזה קרה בתקופה שבה היה מטווח יומיומי של אולמרט ואנשיו על משרד מבקר המדינה. אתם לא מתארים לעצמכם. אנחנו עברנו פה מטווח".

גם ההחלטה להגיש כתב אישום נגד אולמרט התעכבה. "לפי דעתי הוא רצה ללכת בכל דבר על בטוח במאה אחוז", אומר המבקר. "ואני, בהשקפתי המשפטית, דרכי שונה. אני חושב שבית משפט הוא הגוף שצריך להחליט".

יועץ משפטי לא צריך להציב את עצמו במקום שופט? זה לא תפקידו לשאוף למאה אחוז הרשעות?

"לא, אין דבר כזה. בסדר, אז יהיה זיכוי, אז מה?"

פה נחשד ראש ממשלה, הגשת כתב אישום נגדו משמעותה מהפך שלטוני. זו לא החלטה של מה בכך.

"כן, אבל עם מידת הראיות שהיתה בפני מני מזוז זה היה צריך להיגמר הרבה קודם. החומרים שהיו בידינו, יומני שולה זקן ועוד חומרים אחרים נוספים הצביעו על כך שראש הממשלה, שהיה בזמנו שר התעשייה והמסחר, חטא. רבותי, חומר הראיות שהיה לנו, היה חומר ראיות משכנע. נמצאו פה הרבה מאוד דברים. יומני שולה זקן נגעו בהרבה דברים שרק חלק מהם נחשף. חלק מהחומר עדיין לא נחשף ויש בו חומר לחקירה ולבדיקות נוספות.

"היתה בינינו לבין מזוז פגישה מיד בהתחלה. אני הבאתי את כל הצוות שלי, הוא הביא את כל הצוות שלו ואז העלינו בצורה מסודרת את כל מה שיש לנו בפרשיות אולמרט. מאותו רגע הדברים היו צריכים לרוץ, והם לא רצו, אלא כל פעם לקח עוד זמן ועוד זמן. אם הדברים היו מתרחשים יותר מהר, היינו מגיעים לאותה תוצאה סופית לפני זמן ניכר. אני לא יודע אם שנה לפני, אולי יותר. ואני שואל: למה אתה ממתין?"

ומה היה כל כך נורא בתקופת ההמתנה הזאת?

"תוך תקופת ההמתנה, מה לא עשו עם הציבור בישראל? הלכו ופיטמו אותו: מבקר המדינה ואחר כך גם היועץ המשפטי ופרקליט המדינה רוצים להוריד ראש ממשלה מכהן. מה יכול להיות יותר גרוע מזה? זה הלא צעד אנטי דמוקרטי מובהק. קמים לך כמה פרופסורים ועוד אנשים אחרים ואומרים: צריך להוציא חוק כמו בצרפת שבו תהיה חסינות לראש ממשלה מפני העמדה לדין בזמן כהונתו".

מה אתה חושב על הרעיון הזה?

"איום ונורא. איום ונורא. חוק גרוע ביותר, החוק הזה. מדוע הוא גרוע ביותר? משום שאם אתה תופס אפילו על-חם ראש ממשלה שעובר עבירת שוחד או כל עבירה אחרת, אז מה אתה צריך לומר לעצמך: סטופ, אני לא חוקר?"

ומה דעתך על ההצעה שמקדם שר המשפטים יעקב נאמן, לפצל את תפקיד היועץ המשפטי לממשלה?

"אני חושב שזו טעות, משום שבסופו של דבר זה מחליש מאוד את היועץ המשפטי לממשלה. ואני לא חושב שבתקופתנו צריך להחליש את תפקידו בצורה משמעותית".

התקפות אישיות

חלק מהביקורת של אולמרט כלפיך היה על שיתוף הפעולה ההדוק שלך עם התקשורת.

"איפה קמה הצעקה הגדולה? אני באתי, אמרתי: הכל שקוף. ונוצרו מערכות קשרים הדוקות מאוד בינינו לבין העיתונאים. חלק מהעיתונות נרתמה למלחמה בשחיתות, היו הרבה יותר תחקירים בשנים האחרונות. אנחנו והעיתונאים בעניינים האלה משתפי פעולה ברורים. גם כשהייתי שופט ונשיא בית המשפט לא חשבתי כמו חלק מעמיתי שעיתונאים הם אויבי העם".

אבל אולי אפשר להבין את אולמרט? הוא טוען שרדפת אותו וניצלת כל הזדמנות לפגוע בו. כל פרסום עיתונאי הפך אצלך לחקירה.

"לכל חקירה שלנו בעניין אולמרט קדם תהליך מורכב, קפדני ומקצועי. לא היה שום אלמנט של רדיפה נגד אולמרט. בדקנו את התלונות נגדו לפני ולפנים ונראה שיש להן בסיס. בחלק מהן כלל לא טיפלנו, כמו תלונות על אוסף העטים והשעונים שלו. מלבד זאת, הבדיקה הראשונה שלנו בעניין אולמרט, שעסקה במכירת ביתו ברחוב כ"ט בנובמבר לאיש העסקים דניאל אברהמס, ניקתה את אולמרט. אחרי שממצאי הבדיקה פורסמו הוא שיבח את המבקר. ההתקפות עלי ועל המשרד התחילו רק אחרי שגילינו לגביו ממצאים מפלילים".

אולמרט ניסה לפגוע במעמדך באופן אישי?

"אספר לכם סיפור קטן: כשג'ורג' בוש הגיע ארצה בפעם השנייה, הזמינו את מה שקוראים סגל א' המצומצם. ואני, בדרך כלל מזמינים אותי לאירועים האלה. אני לא הוזמנתי, ונודע לי ממקור טוב ביותר שאולמרט דרש שאני לא אהיה בשדה התעופה ואלחץ את ידו. מה זאת

מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס וחכ דליה איציק, אז יור הכנסת. שלוש בדיקות בו-בזמן 

צילום: ינאי יחיאל 

אומרת ללחוץ את ידו? אני לא לוחץ את ידו בכלל. לוחצים שם את ידו של בוש.

"מה הסיפור הגדול? ברוך השם, לא הלכתי, לא הפסדתי, עשיתי דברים יותר חשובים. אבל עצם זה שראש ממשלה בישראל אומר על מבקר המדינה: אני עומד על כך שהוא לא יהיה מוזמן, ואז הוא מוסיף ואומר, אם הוא יהיה, אני לא אהיה. בגלל שאני חקרתי את העבירות שלו שהוכחו אני צריך לשלם מחיר?"

מה הרגשת כשהתבשרת על הגשת כתב האישום נגד אולמרט?

"זה כתב אישום חמור שהוגש בצורה ראויה ובאומץ, אבל עדיין חסרים בו דברים. חסר העניין של המינויים הפוליטיים (שחלק ממנו נחקר על ידי משרד המבקר) - הרי המשטרה המליצה להעמיד את אולמרט לדין גם בעניין הזה. זה עדיין חסר וזה נדבך מאוד חשוב. אני חושב שגם פרשת הניסיון להטיית המכרז בבנק לאומי, שנבדקה במשרדנו (ונסגרה מחוסר ראיות על ידי פרקליט המדינה) היתה צריכה להיות חלק מכתב האישום".

אבל גם כך, האם לא חשת סיפוק מהידיעה שאולמרט יישב בשבוע הבא על ספסל הנאשמים?

"אני לא שמח במפלתו של אולמרט, אבל אני כועס עליו. קודם כל אני כועס על כך שראש ממשלה במדינת ישראל עומד לדין אחרי שלכאורה נמצאו ראיות נגדו. ואני כועס עליו על ההתקפות האישיות נגד המשרד ונגדי. אל תשכחו את הזמנים שבהם אנחנו, מי שעסק בדברים האלה, בחקירות נגד אולמרט, היה מבודד לחלוטין. שלא לדבר על חלק מהעיתונות. העיתונות בארץ התחלקה לשני חלקים: אחד מהם שתמך תמיכה מלאה במבקר, לעומת קבוצה שנייה שבעצם כל הזמן ראית שנושפים בעורפך עם כל מיני שטויות ודברי הבל, כמו 'המבקר מחפש כבוד', 'המבקר רוצה להיות סמל מדינה'.

"אני לא יודע אם אתם זוכרים מה עשו כשאנחנו ביקשנו שההגנה על מבקר המדינה בהיותו בחו"ל תהיה בידי השב"כ, כמקובל אצל השרים. אמרו: 'תראו אותו, רוצה סמלי סטטוס', 'רגיש למעמדו', בכותרות של קידוש לבנה. למה? המבקר מוגדר כשר בישראל ולכן מגיעה לו אבטחה כמו לשר. אבל אני ויתרתי על האבטחה של השב"כ. רק לאחרונה הייתי בספרד ובטורקיה בלי מאבטחים.

"עברנו ימים קשים עם התקפות פראיות, גם על המשרד וגם עלי. לא היה כדבר הזה במדינת ישראל. אני כולל בתוך העניין גם את ההתקפות על יועצי לענייני שחיתות, יעקב בורובסקי - חייל נאמן במאבק הזה לטוהר המידות. בורובסקי היה מטרה יותר קלה ממני והמטרה היתה להוציא אותו ממעגל הבדיקות".

אולמרט ואנשיו עמדו מאחורי הקמפיין הזה?

"אני לא מוציא את זה מכלל אפשרות. שיוכיחו לי שאני טועה. בכל מקרה, התוצאה היום היא שבכל הסקרים, מכל מוסדות השלטון בישראל, אנחנו במקום השני או השלישי. הפער בינינו לבין קודמנו הוא 1.1 אחוז, כשלפנינו בית המשפט העליון, וצה"ל לפניו".

אז אתה צריך לשלוח לאולמרט זר פרחים.

"זו התוצאה היום, אבל אני עדיין כועס. אולמרט האשים אותנו וטען שמשרד המבקר עושה קרקס בעניין שלו. אני נפגעתי מזה. מה זה? במקום לחזק את מעמד הביקורת, במקום לחזק את העבודה של המבקר, אתה בא ויוצר חזות שלילית למשרד המבקר? על מה?"

לפני שבועות ספורים, כך נודע לנו, הוזמן לינדנשטראוס למשרד ראש הממשלה לפגישה עם בנימין נתניהו.

הוא הבטיח לך סגנון יחסים אחר?

"לא הבטיח לי, אבל כבר בפגישה הזאת ראית שיש מערכת יחסים אחרת, שהלוואי והיתה גם בתקופתו של אולמרט".

הוא הודה לך על מה שעשית בעניין אולמרט?

"לא. לא, לא".

הלוחם בשחיתות

בתחילת השיחה איתו, במשרדו בתל אביב, הפליג לינדנשטראוס בזיכרונות נוסטלגיים דווקא לימי ינקותו בגרמניה. הם מרגשים אותו אף יותר מכתב האישום המהדהד נגד אולמרט. הוא נולד בברלין ב-37'. אביו אהרון, פקיד הסוכנות היהודית, היה אחד הבכירים במשלחת שדנה ב-38' עם אדולף אייכמן בווינה על עליית יהודי גרמניה לארץ. ב-39', חודשים ספורים לפני פרוץ המלחמה, כשלינדנשטראוס היה בן שנה וחצי, עלתה משפחתו ארצה.

אחיו היחיד, ורנר, נפטר בגיל ארבע. "זה היה לפני שנולדתי", מספר לינדנשטראוס. "הורי היו באותה עת בארץ ישראל, אבי היה אחראי על הסרטיפיקטים והוא בא לנהל שיחות עם אנשי הסוכנות בעניין. הוא לקח את אמי איתו, ואחי נשאר בגרמניה עם מטפלת. במהלך ביקורם פה הודיעו להם שהילד מת משעלת".

לפני יותר מעשור טס לינדנשטראוס לעיר הולדתו וביקר גם בבית הקברות היהודי "וייסלזה" במטרה למצוא את קברו של האח שלא הכיר. "זה היה יום שרב כבד", הוא מספר, "והחיפוש לקח שעות ארוכות. בסוף הגענו וניקינו את החלקה. הנסיבות גרמו לכך שהורי היו כל החיים חרדים ביחס אלי. זה היה מעגל שהיה לי קשה לצאת ממנו.

אהוד ברק ורעייתו, נילי פריאל. על פי דרישת המבקר החזירה את הכסף למשקיעים 

צילום: דודו בכר 

בשנים הראשונות היינו עניים מרודים, להורי לא היה כסף לשלוח אותי אפילו לגן ילדים".

כעבור זמן מצא אביו עבודה כעורך דין וניסה את מזלו גם בפוליטיקה. הוא כשל שלוש פעמים בניסיון להיבחר לראשות העיר חיפה, מטעם הציונים הכלליים ואחר כך גח"ל. לינדנשטראוס עצמו, כשכיהן כשופט שלום, קיבל בשנת 81' הצעות ממשה נסים מהליכוד ומשמעון פרס ממפלגת העבודה להתמודד על התפקיד. בפגישה עם פרס בבית מפלגת העבודה, ברחוב הירקון 110 בתל אביב, הוא התנה את ההתמודדות על ראשות העיר בתמיכתן של שתי המפלגות הגדולות. פרס הבטיח לחזור עם תשובה. לינדנשטראוס מחכה לה עד היום.

הוא למד משפטים באוניברסיטה העברית בירושלים והיה תובע צבאי ויועץ משפטי בשירות קבע בצה"ל. הוא כיהן כשופט שלום וכשופט מחוזי ומשנת 99' כנשיא בית המשפט המחוזי בחיפה. במאי 2005 אישרה הכנסת את מינויו למבקר המדינה, לאחר שזכה בתמיכתה של שדולת חברי כנסת שבה כיכב בין השאר גם יו"ר הכנסת, ראובן ריבלין. בכמה עיתונים הזהירו מפניו, טענו שהוא מונה לתפקיד כדי להרדים את משרד מבקר המדינה ושהוא לא יעז לשרוט דמויות רבות עוצמה. "מי שהכיר אותי ידע שאני לא אהיה פודל", הוא אומר היום. "אמרו שהשלטון בחר בי כדי להחליק דברים. אבל כבר ביום השני לכהונתי, כשהודעתי בשבועה בכנסת שאני אלחם בשחיתות, כבר אז אמרו: 'משהו קורה'. אחר כך, כשהחלו החקירות, אנשים התעוררו ושאלו: רגע, רגע, איפה הפודל הזה?"

בשנתיים האחרונות היו ללינדנשטראוס כמה לקוחות צמרת מלבד אולמרט. "גם חלק מפרשת הירשזון טופל פה", הוא אומר, וחושף לראשונה באופן רשמי מי הדליק את הזיקוק הראשון בפרשת השר אביגדור ליברמן: "בא אלי ח"כ מיכאל נודלמן יחד עם מנהל הסיעה שלו ושמו לי על השולחן את התיק. שאלתי אותו מה זה. הוא אמר לי, פרשה מאוד רצינית על חשבונות בקפריסין של ליברמן. שאלתי אותו: למה אתה לא הולך למשטרה? למה אתה לא הולך למני מזוז? הוא אמר: אני חושש שבמשטרה לא ישמרו בעניין הזה על דיסקרטיות. אמרתי לו: אני חושב שאתה טועה, אבל יחד עם זה, אני יכול להבין אותך. אתה יודע מה, תשאיר לי את זה".

אם כך, היועץ לא טעה כשאמר לאחרונה שליברמן אינו יכול לכהן כשר חוץ בגלל החשדות נגדו?

"אני חושב שהנורמה הזאת שהוא דיבר עליה היא באמת נורמה ראויה".

לא היה זדון

אחד התיקים הרגישים שנמצאים היום על שולחנו של לינדנשטראוס עוסק בחשד שביתה הפרטי של ח"כ דליה איציק עבר שדרוג על חשבון הציבור בתקופה שהיתה יו"ר הכנסת. בדיקה אחרת עוסקת בעניינים שונים, בלתי תקינים לכאורה, שהתגלו בניהול הכנסת בתקופתה. כעת אפשר לחשוף לראשונה כי בעניינה של איציק נפתחה בדיקה נוספת, העוסקת בנסיעותיה לחו"ל. לאחרונה, כך מגלה המבקר, פנה אליו יועצו לענייני מלחמה בשחיתות, ד"ר מאיר גלבוע, במכתב שבו הביא לידיעתו כי קיבל מידע ומסמכים שלפיהם הוצאותיה של יו"ר הכנסת בכמה מנסיעותיה לחו"ל היו גבוהות. גלבוע ציין, למשל, כי שהותה של איציק במלון בפאריס עלתה לאוצר המדינה "1,995 יורו ללילה" ו"1,050 לירות סטרלינג ללילה במלון בלונדון".

גלבוע המליץ להרחיב את הבדיקה גם לעניין זה. לינדנשטראוס: "אנחנו חוקרים גם את הנסיעה של שר הביטחון אהוד ברק לסלון האווירי בפאריס, ואת העובדה שהוא השתכן במלון קונטיננטל בעלות של 2,500 יורו ללילה. אנשי הביאו לי את ממצאי הבדיקה ושלחתי אותם בחזרה. אמרתי, אני לא מסתפק בזה, לכו יותר עמוק. יתכן מאוד שנעשה דו"ח שיכלול את כל הנושא של נסיעות לחו"ל של נבחרי ציבור, ובו נכלול גם את העניין של איציק".

אם תגלה שבוזבזו כספי ציבור בשדרוג ביתה של איציק, האם תדרוש ממנה להחזיר את הכסף?

"זו שאלה שנמצאת אצלנו במחלוקת. הכנסת, למשל, מימנה מרצפות בביתה (בעלות של יותר מ-20 אלף שקל). יש כאלה שאומרים שהיא צריכה להחזיר את הכסף ויש כאלה שחושבים שיש גבול".

את אבי בלשניקוב, שכיהן כמנכ"ל הכנסת מטעמה של איציק, מינית למנכ"ל משרדך. אחרי חודשיים הוא עזב כשהתברר שהוא נמצא בלב החקירות שלכם בעניין הכנסת. עשית טעות?

"אני לא יודע אם זו היתה טעות. אני חושב שהיום הייתי ממתין עם זה יותר. היה רגע מסוים שאני אמרתי לו: בלשניקוב, אין מה לעשות, אתה חייב להשעות את עצמך עד סיום הבדיקה. ואז בלשניקוב אמר: אני לא רוצה לצאת לחופשה ללא מגבלה של זמן. אני מוכן בעניין הזה לסיים את תפקידי. אני לא אמרתי לא".

בדקת את פרשת טאורוס, החברה שהקימה נילי פריאל, רעייתו של אהוד ברק, והציעה לאנשי עסקים סיוע בחלונות הגבוהים תמורת ריטיינר שמן. חייבת את פריאל להשיב את הכסף למשקיעים. האם זה קרה?

"מכתב ששלח לנו ברק לאחרונה אומר שהיא החזירה את הכסף למשקיעים. עמדנו על כך שהיא תחזיר את כל הכספים שהיא קיבלה".

האם מצאת התאמה בין המשקיעים בטאורוס לבין אנשים שתרמו לברק במערכות הבחירות?

"אכן היתה קורלציה בין חלק מהתורמים לברק לבין המשקיעים בטאורוס".

אתה עורך בדיקות של מינויים בלתי תקינים בבית הנשיא. מה חומרת הדו"ח? האם הוא עוסק בנשיא לשעבר משה קצב או בנשיא פרס?

"נקלענו למצב הבא: זו פעם ראשונה שמתנהלת ביקורת בבית הנשיא, בתקופה ששני נשיאים החליפו זה את זה בפרק זמן מסוים. יש טיוטה שעוסקת בנושאים שונים, בעיקר מינויים ותנאי העסקה, שצריכה לצאת בימים הקרובים. לפי הערכה שלי, את העניין של בית הנשיא צריך לראות בסך הכל בפרופורציה, ולשאלתכם - לפי דעתי חלק נכבד מהעניין עוסק בתקופת הנשיא לשעבר קצב".

אתה בודק גם את האזנות הסתר שהתקיימו בחקירתו של חיים רמון. האם גילית פעולה בזדון של הפרקליטות והמשטרה נגד רמון?

"מצאנו שלא היה זדון בעבודת הפרקליטות והמשטרה. עם זאת, התגלו בבדיקה חשדות לליקויים חמורים של המשטרה והפרקליטות בפרשה, שלא נבעו מכשל מערכתי אלא מרשלנות ממשית של כלל העוסקים במלאכה (תנ"צ מירי גולן וסנ"צ ערן קמין מהמשטרה, פרקליטת מחוז תל אביב רות דוד והתובעת בתיק, אריאלה אנטלר סגל). בין השאר נראה כי אנשי הפרקליטות הציגו ליועץ המשפטי מזוז תמונה חלקית וחסרה וכי רמון וסנגוריו לא קיבלו את מכלול המידע הדרוש להם. חוות הדעת בעניין האזנות הסתר נולדה לאחר שהממשלה החליטה לחייב אותנו במתן דו"ח בנושא האזנות הסתר. לאחר סיום החקירה החלטתי לתת לארבעת המבוקרים להגיב. בהזדמנות הזאת הם אמרו לי: אדוני, כל מה שאנחנו מבקשים - תן לנו את ההזדמנות להיפגש איתך, כדי לשוחח איתך עוד פעם אחת, והפגישות מתקיימות בימים אלה".

סיכוי של פרומיל

גם עכשיו, אחרי יותר מארבע שנים בתפקיד, ממשיך לינדנשטראוס למשוך אש. טוענים נגדו שהוא מעדיף לעסוק בעניינים עתירי רייטינג, כאלה שיכולים לספק כותרות עסיסיות וחשיפה רבה, גם אם אינם נמצאים בהכרח בתחום סמכותו הקלאסי. לאחרונה, למשל, הוא נפגש עם שרי אריסון, שביקשה ממנו לחקור את החלטתם של נגיד בנק ישראל סטנלי פישר והמפקח על הבנקים רוני חזקיהו להדיח מתפקידו את יו"ר בנק הפועלים דני דנקנר.

"יש תלונה ששרי אריסון הגישה נגד פישר

שרי אריסון. הגישה תלונה נגד הנגיד 

צילום: מוטי קמחי 

וחזקיהו על התנהלותם מול דנקנר", מתיר לינדנשטראוס את הפלונטר. "קודם כל זה בתחום סמכותי, כי אנחנו מבקרים את נגיד בנק ישראל ואת המפקח על הבנקים. קיבלנו את הפנייה של אריסון. אחרי שהיא היתה אצלי, היה עלינו להחליט אם אנחנו נכנסים לבדיקת הנושא. כאן אנחנו עומדים עד הרגע הזה. אחרי שנפגשנו איתה ביקשנו מסמכים. לקח פרק זמן מסוים, קיבלנו את המסמכים. לאחר שקיבלנו את המסמכים פנינו לנגיד בנק ישראל ולמפקח על הבנקים וביקשנו את התגובה שלהם; הם ביקשו להיפגש איתי וכך היה. בין לבין, גם דני דנקנר ביקש באמצעות עורך דינו לפגוש אותי. לסיכום: עוד לא התקבלה החלטה אם לבדוק את פרשת בנק הפועלים".

הגשת לאחרונה דו"ח לממשלה, שרובו חסוי, ועניינו הטיפול בג'ונתן פולארד. בחלק הגלוי מתחת ביקורת על האמריקאים, שלא נהגו בפולארד בהגינות. מה למבקר המדינה ולפרשה הזאת?

"שאלה צודקת במאה אחוז. למה היא צודקת? גם אני שאלתי את עצמי. יש בחוק מבקר המדינה סעיף 21. הסעיף הזה אומר ש'המבקר חייב בהכנת חוות דעת בכל עניין שבתחום תפקידיו, אם יתבקש לכך מאת הכנסת, מאת הוועדה (לביקורת המדינה) או מאת הממשלה'. פנה אלי בזמנו יו"ר ועדת ביקורת המדינה, זבולון אורלב, וביקש בשם ח"כים רבים חוות דעת בעניין".

ומה גילית?

"אני יכול להגיד דבר פשוט: במשך כל השנים ראשי הממשלה בישראל הלכו בכיוון אחד - לנסות להשפיע על נשיאי ארצות הברית לשחרר את פולארד, מסיבות הומניטריות, קשרי ישראל-ארצות הברית וכולי. שום דבר לא עזר. המודיעין האמריקאי, בעיקר המודיעין של הצי, מתנגד טוטלית לשחרורו של פולארד. יום אחד כבר היתה הזדמנות להביא אותו, כי (הנשיא) קלינטון אמר לנתניהו: פולארד ישוחרר. ביבי התרשם אז שאפשר לחמם את מנועי המטוס. לאחר מכן הודיעו לביבי שהעניין לא מצליח, משום שגורמי הביטחון האמריקאיים אומרים: אם זה יקרה אנחנו כולנו מתפטרים".

בעת שבדק את הפרשה קיבל לינדנשטראוס שיחת טלפון מפתיעה. על הקו היה מוריס פולארד, אביו של המרגל הכלוא. "איש בן 90", מספר לינדנשטראוס, "והוא שואל אותי: 'המבקר, אני יכול לבקר אותך? אני אהיה בארץ שלושה-ארבעה ימים, יש איזו ועידה במכון ויצמן שאני משתתף בה'. הוא בא אלי ואמר שצריך היה פה לטפל בעניין הזה בכיוונים אחרים מאשר טיפלו. ואז הוא מספר: 'ערב גזירת עונשו של בני, בא אל השופט היושב בדין קספר וויינברגר (שר ההגנה האמריקאי), לא פחות ולא יותר, ואומר לו, וזה נמצא בכתובים: אדוני, המקרה של פולארד הוא אחד המקרים החמורים ביותר בתולדות הריגול בארצות הברית. תראה את זה כדבר חמור שלא היה דוגמתו'. בקיצור, הוא יצר אצל השופט חזות שזה מקרה מיוחד, שמחייב ענישה מיוחדת.

"ביקשתי לבדוק אם יש סיכוי, אפילו של פרומיל, שפעולה בכיוון המשפטי תשפיע, כי משפט צריך להיות תקין בניהול, וההופעה הזאת של קספר וויינברגר אצל השופט היא לא תקינה. לכן, הדרך היחידה לסייע לפולארד היא לא בכיוון המדיני, אלא המשפטי. אם נמצא משרד עורכי דין בארצות הברית, שבהשראה ישראלית, בהשראת חברי הכנסת, לא חשוב מי, ייכנס לעניין הזה, אז יש לפחות סיכוי כלשהו שהם יגידו לאמריקאים: אוקיי, עזבו את העניין המדיני, אבל כאן לא היה משפט

מני מזוז. התשתית הראייתית היתה חסרה 

צילום: דניאל בר און 

צדק".

זה הסיכוי היחיד לחלץ אותו?

"להערכתי היום, זה הסיכוי היחיד להביא לכך שיקצבו את עונשו. האיש חולה, חולה. באמת, זה לא מישהו שעושה לנו הצגה. האיש חולה, האיש עצבני, כל מי שנפגש איתו אומר לי אחר כך: תשמע, חבל על הזמן, האיש הזה מעצבן בצורה נוראה, מנגח, תוקף. הוא לא איש סימפתי. אבל אני יכול להבין אותו, אחרי 24 שנים בכלא".

מלחמה בלי פשרה

בפרשת השחיתות האחרונה שנחשפה בישראל לא היתה למבקר נגיעה. הכוונה לפרשת השופט לשעבר דן כהן, שחשוד בקבלת שוחד של מיליונים כשכיהן כדירקטור בחברת החשמל. כהן נמלט מישראל לפרו, ובאחרונה ביקשה ישראל רשמית מממשלת פרו את הסגרתו. לינדנשטראוס הכיר את כהן בנסיבות אחרות, והפרשה העלתה אצלו זיכרונות מאותם ימים. "הוא היה איש מאוד צבעוני", מספר המבקר. "יום אחד, כשכיהנתי כיו"ר נציגות השופטים, הוא התקשר אלי מבאר שבע, שבה הוא כיהן כשופט מחוזי, ואמר לי: 'אתה יודע שפה קור אימים, חורף'. אמרתי לו: 'למה אין לכם תנורים? תביאו תנורים. טפל בזה דרך מנהל בתי המשפט'. למחרת אני פותח את אחד העיתונים, יש תמונה: השופט כהן יושב על דוכן השופטים מכוסה בשמיכה. זו היתה תמונה שאני לא יכול לשכוח".

את עיקר חייו בילה לינדנשטראוס בהיכלות המשפט. בימים האחרונים יצאה מהדורה שנייה ומעודכנת לספרו העוסק בסוגיית הספק הסביר. הספר סוקר את ההתפתחות האבולוציונית בפסקי דין שונים. אחד מהם ניתן בפרשה המפותלת שבמרכזה מנכ"ל משרד ראש הממשלה לשעבר, שמעון שבס, שהורשע בשנת 2000 בבית המשפט המחוזי בהפרת אמונים ובניסיון לקחת שוחד ונגזרו עליו שתי שנות מאסר.

ללינדנשטראוס יש ביקורת חריפה על יחסה המקל של מערכת המשפט לשבס. "שבס היה מנכ"ל משרד ראש הממשלה, איש בעל כוח אדיר", הוא אומר. "הוא עמד לדין לראשונה בפני השופט אדמונד לוי, שהגיע למסקנה שיש מקום להרשיע את שבס ולגזור עונש כמו שצריך: שנתיים מאסר. בפועל. לאחר מכן זה הגיע לבית המשפט העליון, להרכב מצומצם של שלושה שופטים, ששניים מהם - אליהו מצא ודליה דורנר - גרסו שיש לזכות את שבס. עכשיו, ברור שזה נראה לא טוב".

למה זה נראה לא טוב?

"כי שבס עזר, תמך, סייע, גם לאלה שהיו פעם מעסיקיו, האחים שולדנפריי, וגם לחבר קרוב נוסף בעסקת נשק עם מדינה זרה. המדינה לא הסכימה עם התוצאות, עירערה ואז התקיים דיון אצל השופט מישאל חשין וחשין הסכים לעמדה שתאמר: אנחנו הולכים רק לבדוק את הצד המשפטי; המדינה לא תבקש במקרה הזה מאסר בפועל. לשבס ניתנה התחייבות נהדרת - לו לא יכול לקרות שום דבר.

"אני מתנגד לכך. לדעתי היה צריך לקיים בעניינו של שבס דיון פתוח בלי להתחייב לדבר. בסופו של דבר התקיים דיון בפני תשעה שופטים, ושמונה מתוכם החליטו להרשיע את שבס. עכשיו, מה הדבר שמצחיק אותי בעניין הזה? התיק נגמר, הוא הגיע לשופט אורי גורן כדי שיקבע לשבס את העונש. וגורן כותב: מדובר במקרה חמור ביותר, השירות הציבורי צריך להיות נקי, ושאר הטיעונים הנכונים והיפים, אבל כאשר הוא מגיע לגזר הדין הוא פוסק לשבס 50 אלף שקל".

אין לדעתך התאמה בין מה שהשופטים בבית המשפט העליון והמחוזי כתבו, לבין העונש שקיבל שבס?

"שום דבר. שום דבר. מעשים כאלה עם הרשעה מחייבים ישיבה בכלא. ומה שקומם אותי עוד יותר הוא שעורכי הדין של שבס ביקשו מהשופט גורן שיפרוס לשבס את הקנס לתשלומים. אתם מבינים? המסכן, האומלל הזה, שבס. שמע את הדברים האלה אורי גורן ואמר: זה לא בא בחשבון".

השופט אדמונד לוי גזר על שבס שנתיים מאסר. אתה היית גוזר יותר?

"אני חושב שאדמונד לוי קלע למקרה מבחינת הענישה, וגם בכך עוד הקל על שבס.

"אנחנו נמצאים בעיצומו של מאבק קשה נגד השחיתות הציבורית. ואתם רואים מה אנחנו עוברים בשנים האחרונות בנושא הזה, איזה מאבק מתנהל בעניין הזה נגד מספר אנשים במדינת ישראל, נדמה לי שאני ביניהם. האנשים ברחוב אומרים: 'תשמע, אם אחד כמו שבס מקבל 50 אלף שקל, וזה מה שפסק הדין של בית המשפט המחוזי בתל אביב אומר, הרי זה נורא, המלחמה הזאת בשחיתות לא רצינית".

פסק דין כזה היה עובר היום?

"לא היה עובר".

האם אתה מרגיש שמשכת בשנים האחרונות את מערכות אכיפת החוק לנהל מלחמה בשחיתות הציבורית?

"אני הובלתי, בפירוש כן. עד שאני הגעתי, עמדנו בתחומים האלה במצב שונה לחלוטין. ביקורת המדינה ראתה את הביקורת באספקטים אחרים מאשר אני ראיתי, ואני גם ידעתי מראש שאם אני נכנס לעניין ומתמנה כמבקר - אני מטפל בזה. אתם יכולים ללכת לכנסת ולבדוק מה אמרתי ביום ההשבעה שלי: 'רבותי, תהיה עכשיו מלחמה בלי פשרה בכל הכוחות האלה שהם כוחות שמשחיתים את החברה הישראלית'. המאבק נגד המבקר התחיל ביום שבו התחלתי את עבודתי, כשאני התחלתי עם הסיפור של פרסום שמות, ביקורת בזמן אמת ופנייה לראש הפירמידה ולא לש"ג".

ומה המצב היום?

"אני מודיע לכם שמצבי היום יותר טוב. מדוע? כי בעצם הציבור עם ביקורת המדינה, ואני מרגיש את זה בכל מקום. והגיבוי הציבורי הזה נותן לי כוח אדיר. אתם לא מתארים לעצמכם מה זה עושה".

האגף לטיפול בשחיתות שהקמת נראה רדום, אפשר לבשר על מותו?

"אוי ואבוי, רק זה לא. זה הדבר החשוב ביותר שאני עשיתי כשבאתי לכאן".

נדמה כי בשנתיים האחרונות דווקא הפסקתם לעסוק בעניינים כבדים. האם הפוליטיקאים כבר יכולים לפתוח כפתור בחולצה?

"תאמינו לי שלא עוסקים בזוטות. חכו לימים הקרובים".*

כואב הלב המבקר: הטיפול במפוני ההתנתקות מצדיק הקמת ועדת חקירה ממלכתית

מבקר המדינה בדק את הטיפול במפוני ההתנתקות, ומצא לדבריו "בעיות רציניות ביותר": "מדובר ב-9,000 איש, שלחלק נכבד מהם עדיין לא נמצאו פתרונות. אני מבקר אותם, פיזית. כואב הלב. יושבים איתי אנשים שבסופו של דבר היו בעצם מלח הארץ, ומספרים שהם ממש לא יודעים מה יהיה בעוד חודש-חודשיים, כי החוזה עם כרמיה נגמר והם יצטרכו לצאת משם. לאן? מה יהיה איתם? מה יהיה עם הילדים? מה עם התעסוקה? זה נורא. והילדים גדלים באווירה הזאת. כואב לי הלב על כך. והם יודעים את זה. יש להם אמון, לפי דעתי אמון לא קטן במבקר המדינה. והם מבליטים את זה בכל מקום".

ביקורת עצמית המבקר טוען שאינו מתחרט על שום פסק דין שלו כשופט, גם לא במשפט האונס בשמרת

לינדנשטראוס (שני מימין), אז שופט מחוזי, בעת שחזור מעשי האונס בקיבוץ שמרת, 1991 צילום: יוחנן קישון

בספרו "על הספק הסביר" עסק מיכה לינדנשטראוס בין השאר בזיכויו של ג'ון דמיאניוק בגלל ספק סביר. "ההלכות של השופט מאיר שמגר בעניין הספק הסביר במשפט דמיאניוק הן שם דבר", הוא אומר. "אני אתבטא בזהירות רבה: לצערי הרב, במקרה הזה אני חושב שהיה מקום להרשיע אותו".

כיהנת עשרות שנים כשופט. אתה מצטער על פסק דין שכתבת?

"לא".

אף לא אחד?

"אף לא אחד".

גם לא על משפט האונס בשמרת, שבו זיכית את כל המעורבים מחמת הספק ובית המשפט העליון הפך את ההחלטה ומתח עליך ביקורת נוקבת?

"לא. אני סבור שפסק הדין שלי היה ראוי. עם זאת, אני מכבד מאוד את פסק הדין בערעור. הפרשנות של שלושת השופטים היתה שונה מהפרשנות של החוק שאני נתתי, היו גם חידושים בחקיקה שהם התייחסו אליהם בפסק הדין שלהם. אני לא מצטער, אני יכול רק להגיד שחלק גדול מתוך המשפט הזה - עד היום הזה שאנחנו מדברים פה - נשאר חסוי. לא פורסם. לאמיתו של דבר, אני על עניין שמרת אומר את דעתי בבוא היום, אחרי שאגמור את תפקידי. יש דברים שעדיין יש עליהם חיסיון; אני ארצה בבוא היום לפנות לגורמים השונים ולבקש את הסרת החיסיון מן העדות של המתלוננת. אני עמדתי בעניין הזה בביקורת קשה".

השופט שמגר הביע תמיהה איך זה שלאמינותה של המתלוננת ייחדת 30 עמודים ולאמינותם של ששת החשודים ועוד נוספים - רק שניים.

"אני מבקש שתשחררו אותי מפרשת שמרת. אני אכנס לזה בבוא הזמן. לא מוכן להתייחס לזה היום. יש פסק דין, שלושה שופטים קבעו את עמדתם. אני הייתי תמיד בין אלה שכיבדו מאוד את בית המשפט העליון - ניתן פסק דין וזהו זה".

הגנה והתקפת נגד אהוד אולמרט, מני מזוז, משה לדור ודליה איציק משיבים על טענותיו של מבקר המדינה

אמיר דן, יועץ התקשורת של אהוד אולמרט: "לפני כשלוש שנים רעשה המדינה בכותרות ענק אשר 'בישרו' על פרשיות כרמיה, בנק לאומי ועוד מיני פרשיות שאת כולן יזם מבקר המדינה - פרשיות שאין להן שום קשר לאישומים שעליהם עומד מר אולמרט לדין בימים אלו. דינו של ראש הממשלה לשעבר נחרץ מיידית כבר אז והוא נאלץ לעבור שלוש שנים של חקירה בלתי נגמרת, מלווה בהדלפות מרושעות ובשלל הצהרות מתלהמות ופוגעניות. בסופו של יום, הסתיימו תיקים אלו, שהוביל מבקר המדינה, בלא כלום, אך אולמרט שילם כבר מחיר אישי וציבורי יקר ביותר.

"בכל מדינה מתוקנת ראוי היה כי תתקיים מיידית בדיקה כיצד קרה שמבקר המדינה פתח בחקירות לא מבוססות כנגד ראש ממשלה: האם היו לחצים שהופעלו לקיומן? מה מקור ההדלפות הבלתי-מרוסנות והמבזות? ולמה נמשכו החקירות ב'פרשיות' אלו זמן כה רב, למרות שהיה ניתן לסיימן עוד לפני שהחלו? עד היום, כידוע, לא נערכה בדיקה שכזאת. לאור כשלים חמורים אלו של מבקר המדינה, תמוה בעינינו כי השאלה המדירה שינה מעיניו של המבקר בימים אלה היא אם הוזמן או לא הוזמן לטקס כלשהו".

לשכת היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז: "לא ברורות לנו הטענות המצוטטות, אך מכל מקום, כדי להעמיד דברים על דיוקם, נבקש להבהיר: בפרשות טלנסקי וראשונטורס - החלטת היועץ המשפטי על פתיחה בחקירה נגד ראש הממשלה ניתנה בו ביום שהוצגו בפניו החשדות בנושא (למותר לציין כי גם המשך הטיפול בנושא היה מהיר). ביחס לפרשיות כרמיה, מרכז ההשקעות והמינויים הפוליטיים במשרד תמ"ת - כפי שהודענו כבר בהחלטה על הפתיחה בחקירה בפרשיות אלו, התשתית הראייתית שעלתה מדו"חות המבקר היתה חסרה ולא הצדיקה כשלעצמה פתיחה בחקירה פלילית. ההחלטה על פתיחה בחקירה בפרשות אלו התקבלה רק לאחר פעולות משלימות שנעשו על-ידינו (בפרשת כרמיה), וחומרים נוספים שהתקבלו בפרשות מרכז ההשקעות והמינויים הפוליטיים".

מלשכת פרקליט המדינה, משה לדור: "ההחלטה בפרשת בנק לאומי, שפורסמה, מדברת בעד עצמה. לא ניתן ולא ראוי לפי השקפת הפרקליטות להגיש כתב אישום. על פי מיטב הערכת הגורמים שטיפלו בפרשה, אילו היה מוגש כתב אישום לא היה מורשע מר אולמרט בעבירה הפלילית של מרמה והפרת אמונים".

תגובת פרקליטות המדינה, על הטענות נגד שתי הפרקליטות, רות דוד ואריאלה אנטלר סגל: "היועץ המשפטי ופרקליט המדינה העבירו תגובה מפורטת לטיוטת דו"ח המבקר. כפי שמסרנו בעבר, אכן אירעה תקלה בהעברת חומר חקירה מסוים להגנה, אשר נבעה מכך שהחומר לא נמסר על ידי המשטרה גם לפרקליטות. תקלה זו, שנעשה מאמץ גדול לנפח אותה מעבר לכל פרופורציה, תוקנה מיד לכשנתגלתה, הוצגה גם בבית המשפט בתיק נגד רמון ולא השפיעה על מהלך המשפט או על תוצאתו. עמדת הפרקליטות היא שפרקליטת המחוז והתובעת בתיק פעלו במקרה זה באופן ברור על פי העקרונות הכלליים של הפרקליטות בכל הקשור לקליטת חומרי חקירה וחומרי מודיעין ועל פי הדרך שבה מוודא פרקליט כי קיבל מהמשטרה את כל חומר החקירה הרלוונטי".

תנ"צ מירי גולן החליטה לא להגיב. עו"ד אלדד כורש, המייצג את סנ"צ ערן קמין, מסר כי מבחינה מהותית לא רק שלא נפל פגם במעשיו של קמין בפרשה, אלא שהוא פעל בהתאם לנהלים, גילה חוש אחריות, הציג תמונה מלאה, פעל בקור רוח ובתבונה, ללא מורא וללא משוא פנים, על אף שהיה מדובר בחשדות כבדים שנתבררו כמוצדקים כנגד גורמים רבי כוח והשפעה, והכל בסד זמנים בלתי אפשרי כמעט.

בתשובה על פניית "הארץ" אליה, ביקשה ח"כ דליה איציק לברר קודם את העניין באופן אישי עם לינדנשטראוס. לדבריה, מבקר המדינה מסר לה שככל שייבדקו נסיעות לחו"ל של נבחרי ציבור, יבדקו בכלל זה גם את נסיעותיה. לטענתה, אין כל עילה לבדיקה כזאת ביחס אליה, שהרי משרד החוץ, באמצעות השגרירויות בעולם, הוא שמזמין את חדרי המלון לנבחרי הציבור, ולא נבחרי הציבור בעצמם. עוד ציינה כי בתפקידה כיו"ר הכנסת דאגה לכך שנסיעות חברי הכנסת יפורסמו באתר הכנסת, מתוך הכרה בחשיבות השקיפות לציבור. ביחס לבדיקת המבקר במינהל הכנסת מסרה איציק, שהיא שמחה על כך שנערכת בדיקה כזאת, כי "טוב שמדי פעם ייבדק כל מינהל בכל תחום בישראל". אשר לשיפוצים בביתה אמרה שהכל נעשה על פי נוהל תקין ועל פי כל הכללים ו"יותר בצניעות מאחרים".

ברחבי אתר Wikia

ויקי אקראית