Wikia

Ventura Daniel Wiki

מלחמת העצמאות

הערות0
6,250דפים באתר זה
IDF new

סמל "צבא הגנה לישראל", - מקור התמונה: ויקישיתוף - אתר צהל - עיבד אותה:Yanivreg

מלחמת העצמאות הייתה רצף של פעולות מלחמתיות אשר הביאו לידי הקמת מדינת ישראל ולביסוסה, עד למצב בו היא זכתה להכרה מידי אומות העולם. תחילתה לאחר קבלת "תוכנית החלוקה של ה"אומות המאוחדות" בשבת, ט"ז כסלו ה'תש"ח (29 בנובמבר 1947 למניינם). ההתקפה הראשונה של ערביי ארץ ישראל על היהודים הייתה על שני אוטובוסים, שהיו בדרך לירושלים, ליד מושב נחלים היום והסתיימה בשבעה הרוגים.

כעבור ששה וחצי חודשים, בה' אייר ה'תש"ח (14 מאי 1948 למניינם), לפי החלטת עצרת ה"אומות המאוחדות", השלטון של בריטניה על ארץ ישראל הסתיים. באותו יום, יום שישי, ה' באייר תש"ח, הוכרז בתל אביב על הקמת המדינה.

המלחמה הסתיימה עם חתימת הסכמי שביתת הנשק עם מדינות ערב. האחרונה לחתימת ההסכם הייתה סוריה, עימה נחתם ההסכם בי"ג סיוון ה'תש"ח (20 ביולי 1948 למניינם), הייתה זאת הפעולה האחרונה במלחמה.

בעקבות המלחמה הייתה מדינת ישראל לעובדה קיימת. הוא הוכרה על מדינות העולם החשובות. היא זכתה בגבולות, המאפשרים הגנה על המדינה ובניית כלכלתה. אחד החוקים הראשונים שהתקבלו היה "חוק השבות"

מלחמות ישראלעריכה

ראו ערךמורחב :מלחמות ישראל

מלחמת העצמאות הייהת הראשונה במלחמות ההגנה על מדינת ישראל. לאחריה היו המלחמות הבאות:

  • מלחמת ששת הימים באייר ה'תשכ"ח (יוני 1967 למניינם) שבעקבותיה התרחב מאוד השטח שבשליטת מדינת ישראל .
  • "מלחמת ההתשה" בשנים ה'תשכ"ט-ה'תשל"א (1969-1970 למניינם) במטרה לאלץ את צה"ל לפנות את חצי האי סיני.
  • מלחמת יום הכיפורים בתשרי ה'תשל"ג (אוקטובר 1973 למניינם) שבה ניסו, ללא הצלחה, מצרים וסוריה להחזיר לעצמן חלק מהשטחים שאיבדו במלחמת ששת הימים
  • "מלחמת שלום הגליל" בשנת ה'תשמ"ב (1982 למניינם) שמטרתה הייתה לגרש את ארגוני הטרור מלבנון.
  • "מלחמת לבנון השנייה" קיץ ה'תשס"ו (2006 למניינם) שהיה מבצע צבאי מורחב כנגד לבנון.

הכרזת העצמאותעריכה

Declaration of State of Israel 1948

ההכרזה על הקמת מדינת ישראל, המקור:ויקישיתוף, צילם רודי ויסנשטין

Israel Declaration of Independence

מגילת העצמאות - המקור: ויקישיתוף, צילם:Epson291

ב"מגילת העצמאות" מובאים פרקים מתולדות עם ישראל, מאז יציאתו לגלות, בשנת ג'תת"ל (70 למניינם), עד הקמת המדינה, בשנת ה'תש"ח (1948 למניינם), לאחר 1868 שנה. בין השאר כך נאמר במגילת העצמאות: מתוך: עיתון רשמי: מס' 1 תל-אביב ה' באייר תש"ח 14.5.1948 עמ' 1 באתר הכנסת

  • בארץ-ישראל קם העם היהודי, בה עוצבה דמותו הרוחנית, הדתית והמדינית, בה חי חיי קוממיות ממלכתית, בה יצר נכסי תרבות לאומיים וכלל-אנושיים והוריש לעולם כולו את ספר הספרים הנצחי.
  • לאחר שהוגלה העם מארצו בכוח הזרוע שמר לה אמונים בכל ארצות פזוריו, ולא חדל מתפילה ומתקוה לשוב לארצו ולחדש בתוכה את חירותו המדינית.
  • מתוך קשר היסטורי ומסורתי זה חתרו היהודים בכל דור לשוב ולהאחז במולדתם העתיקה; ובדורות האחרונים שבו לארצם בהמונים, וחלוצים, מעפילים ומגינים הפריחו נשמות, החיו שפתם העברית, בנו כפרים וערים, והקימו ישוב גדל והולך השליט על משקו ותרבותו, שוחר שלום ומגן על עצמו, מביא ברכת הקידמה לכל תושבי הארץ ונושא נפשו לעצמאות ממלכתית.
  • בשנת תרנ"ז (1897) נתכנס הקונגרס הציוני לקול קריאתו של הוגה חזון המדינה היהודית תיאודור הרצל והכריז על זכות העם היהודי לתקומה לאומית בארצו.
  • זכות זו הוכרה בהצהרת בלפור מיום ב' בנובמבר 1917 ואושרה במנדט מטעם חבר הלאומים, אשר נתן במיוחד תוקף בין-לאומי לקשר ההיסטורי שבין העם היהודי לבין ארץ-ישראל ולזכות העם היהודי להקים מחדש את ביתו הלאומי.
  • השואה שנתחוללה על עם ישראל בזמן האחרון, בה הוכרעו לטבח מיליונים יהודים באירופה, הוכיחה מחדש בעליל את ההכרח בפתרון בעית העם היהודי מחוסר המולדת והעצמאות על-ידי חידוש המדינה היהודית בארץ-ישראל, אשר תפתח לרווחה את שערי המולדת לכל יהודי ותעניק לעם היהודי מעמד של אומה שוות-זכויות בתוך משפחת העמים.
  • שארית הפליטה שניצלה מהטבח הנאצי האיום באירופה ויהודי ארצות אחרות לא חדלו להעפיל לארץ-ישראל, על אף כל קושי, מניעה וסכנה, ולא פסקו לתבוע את זכותם לחיי כבוד, חירות ועמל-ישרים במולדת עמם.
  • במלחמת העולם השניה תרם הישוב העברי בארץ את מלוא-חלקו למאבק האומות השוחרות חירות ושלום נגד כוחות הרשע הנאצי, ובדם חייליו ובמאמצו המלחמתי קנה לו את הזכות להמנות עם העמים מייסדי ברית האומות המאוחדות.
  • ב-29 בנובמבר 1947 קיבלה עצרת האומות המאוחדות החלטה המחייבת הקמת מדינה יהודית בארץ-ישראל; העצרת תבעה מאת תושבי ארץ-ישראל לאחוז בעצמם בכל הצעדים הנדרשים מצדם הם לביצוע ההחלטה. הכרה זו של האומות המאוחדות בזכות העם היהודי להקים את מדינתו אינה ניתנת להפקעה.

מגילת העמצאות אינה מזכירה את ריבונו של עולם. במקום זה נמצאה הפשרה בניסוח המשפט האחרון של המגילה:

"מתוך בטחון בצור ישראל הננו חותמים בחתימת ידינו לעדות על הכרזה זו, במושב מועצת המדינה הזמנית, על אדמת המולדת, בעיר תל-אביב, היום הזה, ערב שבת, ה' אייר תש"ח, 14 במאי 1948"

"מגש הכסף"עריכה

Independencewarmap

מדינת ישראל בתום מלחת העצמאות - מקור התמונה: ויקישיתוף, מעלה התמונה: אביעד

המשורר נתן אלתרמן נתן ביטוי לתרומת הלוחמים להקמת המדינה בשירו "מגש הכסף" אשר פורסם בעיתון "דבר" בו' טבת ה'תש"ח (19 בדצמבר 1947 למניינם). ואלו ממילות השיר "הבית הראשון" ו"הבית האחרון" מגש הכסף לנתן אלתרמן

והארץ תשקוט , עין שמים אודמת
תעמעם לאיטה על גבולות עשנים.
ואומה תעמוד – קרועת לב אך נושמת…
לקבל את הנס האחד אין שני.

אז תשאל האומה, שטופת דמע וקסם,
ואמרה: מי אתם (החללים שנפלו במלחמת העצמאות)? והשנים שוקטים,
יענו לה: אנחנו מגש הכסף
שעליו לך נתנה מדינת היהודים,
כך ויאמרו ונפלו לרגלה עוטפי צל,
והשאר יסופר בתולדות ישראל.

במלחמת העצמאות נפלו לישראל כ-6,000 איש ואשה, מתוכם כ-2,000 אזרחים מתוך אוכלוסייה יהודית שמנתה בעת הכרזת המדינה כ-650,000 איש.

תוצאות המלחמהעריכה

בעקבות המלחמה הייתה מדינת ישראל חעבודה קיימת. הוא הוכרה על מדינות העולם החשובות. היא זכתה בגבולות, המאפשרים הגנה על המדינה ובניית כלכלתה. אחד החוקים הראשונים שהתקבלו היה "חוק השבות"

חוק השבות, התש"י-1950 הוא הביטוי החוקי המרכזי להיותה של מדינת ישראל מדינת העם היהודי כולו. החוק התקבל ב"כנסת ב-5 ביולי 1950, ומעניק לכל יהודי את הזכות לעלות ארצה ולקבל תעודת עולה, שבהתאם לחוק העולה מקבל אוטומטית אזרחות ישראלית.

בעקבות הקמת המדינה אורגן הכח הצבאי של הישוב היהודי בארץ ישראל. הממשלה הזמנית החליטה על הקמת צבא הגנה לשיראל הוא צה"ל כשבועיים לאחר קום מדינת ישראל, במהלך מלחמת העצמאות. ראש הממשלה, דוד בן-גוריון חתם על "פקודת צבא הגנה לישראל" ב י"ז אייר ה'תש"ח (26 במאי 1948 למניינם)

הפקודה כללה ההוראה החד-משמעית שלא יתקיים כוח צבאי במדינת ישראל מלבד צה"ל. כך פסקה הפעילות של ה"ארגון צבאי לאומי" הוא האצ"ל ו"לוחמי חירות ישראל" - הלח"י ופורקו חטיבות ה"פלמ"ח".

ברחבי אתר Wikia

ויקי אקראית