FANDOM

thumb|350px|ימין|טיול בחווה המשוחזרת

Doburin.jpg

המשפחה בשנת 1914 המקור:הספר אצבע הגליל 1900-1967 הוצאת יד יצחק בן צבי

Dubrovin.jpg

האחוזה היום - צילם:Pinhas Baraq

Rakefer kdumimi.jpg

רקפת מקדומים - משתלת מאירה - השיר היפה הוא על שם בת המשפחה דוברובין צילם:דניאל ונטורה

משפחת דוברובין הייתה משפחה סובוטניקית (שומרת שבת) נוצרית מהעיר סרטוב שברוסיה שהתגיירה. בשנת 1903 המשפחה עלתה ארצה ויואב דוברבין, בן 72, קנה חלקה של 650 דונם ביסוד המעלה הקים משק משגשג וחצר אחוזה גדולה, היום נקרא המקום אחוזת דוברובין.

יואב, אבי המשפחה, נולד בשנת 1831 תחת השם אנדריי קאריליץ' דוברובין. בצעירותו היה רועה צאן של בעלי האחוזות בסביבתו. הוא התידד עם איכר קשיש שלימדו קרוא וכתוב תמורת חלק מפיתו. הספר היחידי שמצא בסביבתו היה תנ"ך, שאותו החזיקו האיכרים מסיבות דתיות, וכך החל יואב להתעמק בתנ"ך, ונשבה בקסמו. יואב עשה חיל בעבודותו ונהיה לאיכר עשיר ובעל נכסים, ובעקבות לימודיו הצטרף אל כת הסובוטניקים.

בעקבות פגישה עם מאיר דיזנגוף והלל יפה שיצאו כשליחי היישוב בארץ ישראל למזרח אירופה, על מנת לעודד עליית יהודים לארץ, החליט יואב לעלות ארצה, ועבר גיור אצל הרב יצחק אלחנן ספקטור, רב העיר קובנה.

משפחת יואב ורחל דוברובין בת 13 הנפשות, עלתה לארץ ישראל בשנת 1903 כאשר יואב היה בן 72, והביאה איתה ספר תורה שנמצא עד היום בבית הכנסת במושב יסוד המעלה. תחילה גרו בחדרה, ולאחר מכן במושבה בית-גן שהייתה סמוכה ליבניאל, שם מתו בתם הצעירה ושניים מנכדיהם.

חיים מרגליות קלווריסקי, נציג יק"א בגליל פנה למשפחת דוברובין והציע להם לבוא להתיישב בעמק החולה. דוברובין החליט לעבור ליסוד המעלה בשל העובדה שמתיישביה היו שומרי מצוות, וכן שיסוד המעלה הזכירה לו את הנוף ממנו הוא בא ברוסיה. בשנת 1909 קנה דוברובין חלקה של 650 דונם בצפון המושבה ויחד עם ארבעת בניו הקים בה משק חקלאי. בזכות הידע בחקלאות של משפחת דוברובין, ובייחוד הידע על מחזור זרעים בחקלאות, היה זה המשק למשגשג. המשפחה זכתה במספר פרסים על גידולים חקלאיים מצטיינים.

מחלת המלריה, שהופצה על ידי יתושי אנופלס מאגם החולה והביצות הסמוכות, גרמו למותו של הבן יעקב, לאחריו הבן אברהם ושלשה מנכדיו של יואב. הוא עצמו חלה והבריא אבל החליט לעבור לראש פינה, על מנת לשמור על חייהם של שני נכדיו. בטרם עזב הוא הצהיר בפני תושבי המקום, בבית הכנסת, לפני ארון קודש פתוח שהוא לא מצטער לרגע על גיורו ועל עלייתו לארץ ישראל. באחוזה ביסוד המעלה נשאר יצחק, הבן הבכור והערירי.

בראש פינה הקים יואב משק חדש. אך שרשרת האסונות המשיכה לפגוע בו. בנו הצעיר וכלתו נפטרו וכן נפטרה רחל, רעייתו של יואב. הוא עצמו נפטר בשנת 1935 בגיל 104.

באחוזה ביסוד המעלה נשאר רק יצחק - הבן הבכור. ב1968, כאשר הזדקן יצחק, הוא החליט לעזוב את האחוזה המשפחתית והוריש אותה ואת אדמותיה לקק"ל. בשנת 1982 הפך ביתם ביסוד המעלה למוזיאון, הקרוי אחוזת דוברובין, המשחזר את סיפורה של המשפחה ואת חיי היום-יום של החלוצים במושבה. היום משמשת האחוזה גם כגן אירועים ומסעדה.

צאצאים אחרים של יואב דוברובין חיים כיום בהרצליה ובמקומות אחרים בארץ. השיר 'רקפת', נכתב בהשראת אחת מבנות המשפחה.

לקריאה נוספתעריכה

קישורים חיצונייםעריכה

ברחבי אתר Wikia

ויקי אקראית