FANDOM

המפה נטענת...

ראשית הנחל (מסומן בחץ) - במזרח - עמק שילה ; נשפך לנחל הירקון (מסומן בחץ) - במערב - ליד טחנת אבו-רבח

Nachak shilo

נחל שילה מכיוון אתר דיר קלעה,צילם: מיכאל יעקובסון

שטפונות ברחבי יהודה ושומרון - סרטון מקסים04:10

שטפונות ברחבי יהודה ושומרון - סרטון מקסים

שטפונות ברחבי יהודה ושומרון - בעיקר נחל שילה

נחל שילה הוא נחל אכזב בשומרון, אחד מיובלי של נחל הירקון. ראשיתו של נחל שילה במזרח עמק שילה, והוא זורם מערבה עד להתחברותו עם נחל הירקון כ-3 קילומטר מזרחית ל"מחלף מורשה" - ליד שרידי טחנת אבו-רבח. אורכו מגיע לכ-50 קילומטר.

הנחל הוא המסלול המשוער של הרץ - איש בנימין - , אשר בישר לעלי הכוהן על מפלת עם ישראל באבן העזר, לאמור:" וַיִּלָּחֲמוּ פְלִשְׁתִּים, וַיִּנָּגֶף יִשְׂרָאֵל וַיָּנֻסוּ אִישׁ לְאֹהָלָיו, וַתְּהִי הַמַּכָּה, גְּדוֹלָה מְאֹד; וַיִּפֹּל, מִיִּשְׂרָאֵל, שְׁלֹשִׁים אֶלֶף, רַגְלִי. וַאֲרוֹן אֱלֹהִים, נִלְקָח; וּשְׁנֵי בְנֵי-עֵלִי מֵתוּ, חָפְנִי וּפִינְחָס. וַיָּרָץ אִישׁ-בִּנְיָמִן מֵהַמַּעֲרָכָה, וַיָּבֹא שִׁלֹה בַּיּוֹם הַהוּא; וּמַדָּיו קְרֻעִים, וַאֲדָמָה עַל-רֹאשׁוֹ. וַיָּבוֹא, וְהִנֵּה עֵלִי יֹשֵׁב עַל-הַכִּסֵּא (יַד) דֶּרֶךְ מְצַפֶּה--כִּי-הָיָה לִבּוֹ חָרֵד, עַל אֲרוֹן הָאֱלֹהִים; וְהָאִישׁ, בָּא לְהַגִּיד בָּעִיר, וַתִּזְעַק, כָּל-הָעִיר." ספר שמואל,א',ד',י'-י"ג)

שמואל ספראי סבור כי נחל שילה היווה את גבולה הצפוני של יהודה, והיה לגבול בין ממלכת החשמונאים ובין שכניהם השומרונים.

שמורת הטבעעריכה

'שמורת נחל שילה עילי כוללת את אפיק נחל שילה. תחום השמורה כולל 12 ק"מ באפיק הנחל, בהם הוא רחב ועמוק. באפיק יש מספר נפתולים מרשימים, שהיפה שבהם ממוקם דרומית לח'רבת בינת-בר. לאורך הערוץ יש תשתית חלוקים מרשימה.

בתחום השמורה נכללים מספר מקורות מים - המעיינות עין אשג'ע, עין א-דיר, עין אבו סלאמה, עין אל-פווארה, עין אל-ג'דידה, עין בניך ומעיין ללא שם הנובע בחורף באתר העתיקות דיר קלעה, והבאר ביר צרידה.

כמו כן נכללים בשמורה מספר אתרי עתיקות: ח' דיר קלעה (חווה צלבנית מבוצרת), ח' דיר אל-מיר, ח' בינת-בר, ח' מסמר, ח' א-דוויר (שרידי כנסייה ביזנטית), ח' זנער ואתרי קבורה - שייח' א-רפעי ורוג'ל צועפה.

הצומח בשמורה משלב מטעי זיתים, כתמי חורש טבעי ואזורי טרשים בהם גדלה בתה עשבונית.

תוואי גדר ההפרדה חוצה את השמורה. בשלב זה, נפרצה דרך ההפרדה למרגלות בית אריה, ובעתיד צפוי התוואי לעבור בואדי א-שמית, ולחצוץ בין פדואל ובין ח'רבת בינת-בר. קטע נוסף בגדר צפוי להיבנות משני צדדי כביש חדש המקשר את בית אריה לקו הירוק, באזור ח'רבת דיר דקלה.

חלקים משטח השמורה נמצאים כיום בשטח B בשליטה אזרחית פלסטינית, בקרבת הכפרים דיר ע'סאנה וכפר א-דיך. בשטח זה נסלל כביש המקשר את שני הכפרים, דרך המעיין עין אל-פווארה. חלק קטן במזרח השמורה (באזור עין אשג'ע) נמצא בשטח A בשליטה אזרחית ובטחונית פלסטינית.

מיקום וגישהעריכה

השמורה משתרעת בנחל שילה ובגדותיו, בין הקו הירוק במערב לכפרים בורוקין, כפר א-דיך ודיר ע'סאנה במזרח. כביש מס' 446 חוצה את השמורה בין צומת בית אריה וצומת דיר בלוט. מכביש זה מסתעפת דרך מסומנת כחול 7630 לרכב שטח, במורד נחל שילה עד לאזור ח'רבת מסמר (לא ניתן להמשיך מערבה בשל גדר ההפרדה). הדרך עוברת בתחומי שטח אש.

מפדואל יוצאים שבילים רגליים מסומנים לדיר קלעה (שחור-ירוק 7528,7529) ולח'רבת בינת-בר (אדום 7527). בש"ג של פדואל ניתן לקבל מפתח לשער האחורי על מנת לבקר באתר דיר קלעה. היישוב דתי וסגור למטיילים בשבתות ובחגים.

שביל מסומן כחול 7626 מוביל מבית אריה לאתר טיפוס הרים במצוק מצפון ליישוב. בין האתר ובין נחל שילה מפרידה גדר ההפרדה.

המקור:טבע ונופים בישראל

ברחבי אתר Wikia

ויקי אקראית