Fandom

Ventura Daniel Wiki

נחשפה חומת ירושלים מימי הממלכה המאוחדת - ימי שלמה המלך

7,387דפים באתר זה
Add New Page
הערות0 Share
74726.jpg

חומת ירושלים - המקור:אתר ערוץ שבע

Mazar near thr homa.jpg

פרופ' מזר ליד החומה - בקישור עוד תמונות מהחפירה

עוזי ברוך דיווח בערוץ שבע נחשפה חומת ירושלים מימי הממלכה המאוחדת - "צוות ארכאולוגים בראשות ד"ר אילת מזר חשף קטע באורך 70 מ' ובגובה 6 מ' של חומת ירושלים מן המאה העשירית לפנה"ס."

צוות ארכאולוגים בראשות ד"ר אילת מזר מהאוניברסיטה העברית חשף קטע באורך 70 מ' ובגובה 6 מ' של חומת ירושלים מן המאה העשירית לפנה"ס. בקטע החומה שנחשף בדרום הר הבית משולבים מבנים שונים ובהם: בית שער פנימי שדרכו נכנסו אל הרובע המלכותי של העיר, מבנה ממלכתי סמוך לבית השער, ומגדל פינה החולש על קטע ניכר של תוואי הקדרון. קטע החומה נחשף במהלך החפירות שהסתיימו לאחרונה, שקיים המכון לארכאולוגיה באוניברסיטה העברית בשיתוף רשות העתיקות, רשות הטבע והגנים והחברה לפיתוח מזרח ירושלים.

"מאפייני החומה שנחשפה תואמים חומות ושערי עיר אחרים שנתגלו מתקופת הבית הראשון", אומרת ד"ר אילת מזר. "ממצא זה יחד עם תיארוך כלי החרס שנמצאו באזור החומה מאפשרים לייחס את זמן בנייתה לשלב מתקדם של המאה העשירית לפנה"ס". לדבריה, ניתן לשייך את הממצאים לתקופת הממלכה המאוחדת ולהציע במידה רבה של סבירות שהחומה שנחשפה היא החומה שבנה שלמה המלך בירושלים. "זו הפעם הראשונה שבה מתגלה מבנה העשוי לעלות בקנה אחד עם תיאורי הבנייה של שלמה המלך בירושלים" מציינת ד"ר מזר.

בסמוך לשברי החרס התגלו גם צלמיות פולחן וטביעות של חותמות על גבי ידיות של קנקנים שעליהם כתובת "למלך" המעידה על שייכותם למנגנון האדמיניסטרטיבי הממלכתי. נוסף לכך, עשרות טביעות חותם שהשתמרו על גבי טין צרוף עם עיטורים ושמות עבריים מעידים על אופיו הממלכתי של המבנה. רובם המכריע של הממצאים הזעירים מן החפירה התגלו במהלך סינון רטוב שבוצע באמצעות פרויקט סינון העפר מהר הבית בניהול ד"ר גבריאל ברקאי ויצחק צויג ובחסות רשות הטבע והגנים ועמותת אלע"ד.

"תוואי החומה, מאפייניה ותיארוכה עשויים לעלות בקנה אחד עם המסופר במקרא על המלך שלמה שבנה בעזרת הפיניקים, הבנאים המהוללים, את בית המקדש ואת מכלול המבנים של ארמונו החדש והקיף אותם בחומה שכנראה התחברה אל החומה הישנה של עיר דוד" אומרת ד"ר מזר ומפנה לפרק ג' בספר מלכים א' שבו נכתב: "...עד כלתו לבנות את ביתו ואת בית ה' ואת חומת ירושלים סביב".

לקריאת הכתבה כולה הקש בקישור לעיל

האם החומות מימי שלמה ? עריכה

ניר חסון כתב בעיתון הארץ מיום 24 ביוני 2011 על אתר ארכיאולוגי בירושלים בלב ויכוח על קיומה של ממלכת שלמה ושאל :"האם החומות בגן העופל שבעיר העתיקה הן שריד מתקופת התנ"ך?

הוא הגיב להשערה של ד"ר אילת מזר, ארכיאולוגית מהאוניברסיטה העברית שניהלה את החפירות באתר, הטוענת כי במקום התגלתה חומה שניתן לזהותה עם הביצורים שהקים שלמה המלך בירושלים, במאה העשירית לפני הספירה. היא מקווה שהשלמת החפירה ופתיחת האתר לציבור יהיו נקודת מפנה מכריעה בוויכוח בין ארכיאולוגים על קיומה או אי-קיומה של ממלכת דוד ושלמה. מזר מצביעה על מכלול ביצורים באורך של 70 מטרים הכולל חומה, בית שער ומגדל. כמו כן נמצא במקום מבנה המזוהה על ידה כמבנה ממלכתי. בית השער, על פי מזר, דומה למבנים נוספים שנמצאו בתלים מאותה התקופה - במגידו, בבאר שבע ובאשדוד.

על פי חרסים שנמצאו בחפירה, מתארכת מזר את הממצאים למאה העשירית לפני הספירה - קרי לתקופת הממלכה המאוחדת של דוד ושלמה. בסמוך לשער היא מצאה מבנה גדול שנחרב בשריפה. היא מציעה אפשרות שהמבנה נחרב על ידי הבבלים בימי חורבן בית ראשון. במקום נמצאו גם חרסים, על אחד מהם מופיעה כתובת: "לשר האו..". קל לנחש שככל הנראה הוקדשה תכולת הכד ל"שר האופים".

להשלמת התמונה של בירת מעצמה אזורית מוסיף ממצא נוסף שעלה בחפירה - לוח טין קטנטן, שעליו כתובות כמה מלים בכתב יתדות אכדי: "היית", "אחרי כן", "לעשות" ו"הם". השוואת הלוח עם לוחות אכדיים שנמצאו במצרים מעלה את ההשערה כי מדובר בהעתק של מכתב רשמי שנשלח ממלך ירושלים למלך מצרים ונשמר בארכיון. הלוח, שהוא הכתב הקדום ביותר שנמצא בירושלים, יוצג בגן הארכיאולוגי מרכז דוידסון הסמוך לרחבת הכותל.

לעומת טוענים:"התמונה הזאת שמציגה מזר אינה מקובלת על רבים מהארכיאולוגים הישראלים, שרואים בחיבור בין הטקסט המקראי לממצאים הפוליטיים חיבור מאולץ. הוויכוח העיקרי הוא על תארוך הממצאים. פרופ' ישראל פינקלשטיין מאוניברסיטת תל אביב, שמוכר כמייצג מובהק של הגישה המפחיתה מחשיבות המקרא בהבנת הארכיאולוגיה, גורס שתארוך הממצאים שעשתה מזר שגוי. "למיטב הבנתי, אם אכן מדובר בביצור, הממצאים מעידים כי הוא נבנה בשלב מאוחר של תקופת המלוכה, אחרי ימי שלמה", אומר פינקלשטיין.

לקריאת הכתבה כולה הקש בקישור לעיל

ברחבי אתר Wikia

ויקי אקראית