Fandom

Ventura Daniel Wiki

נמל חיפה

7,342דפים באתר זה
Add New Page
הערות0 Share
Construction of the Haifa harbour. Haifa harbour. Machinery at work showing Haifa and Carmel point.jpg

בניית נמל חיפה - 1933 המקור:ספריית הקונגרס

Construction of the Haifa harbour. Haifa harbour. Diver at work.jpg

אמודאים בעת בניית נמל חיפה - 1933 המקור:ספריית הקונגרס

נמל חיפה ממוקם במפרץ טבעי, מוגן, המאפשר כניסה ויציאה לאניות ממנו ואליו ללא הפרעות בכל עונות השנה. הנמל שוכן בלב העיר חיפה המתברכת במגוון רחב של שרותים לספנות, באמצעי תחבורה בשתיים ואוויריים לחלקי הארץ השונים וכן במרכזי מסחר ובידור. הנגישות לנמל נוחה מכל כיוון שהוא, מבלי שיהיה צורך להיכנס לתוך העיר עצמה. מדרום הארץ ומרכזה (דרך הכניסה המערבית) ומהצפון והעמקים (דרך הכניסה המזרחית).

יתרונות הנמלעריכה

  1. רציפים עמוקי מים.
  2. מספר רב ומגוון של מנגשים ורציפים.
  3. מתקנים וציוד מודרני לטיפול בכל סוגי המטענים.
  4. מסופי מכולות מודרניים מצוידים בציוד שינוע חדיש
  ומשוכלל. 
  1. מתקני פריקה אוטומטיים לגרעינים וממגורה גדולה
  לאיחסונם. 
  1. מסוף כימיקלים לשינוע ואיחסון כימיקלים בנוזלים.
  2. מסוף נוסעים חדיש ומודרני.
  3. קירבה ל"מספנות ישראל" מאפשרת תיקוני אוניות במהירות ובנוחות.
  4. רמת שרות ללקוחות בסטנדרטיים בינלאומיים.
  5. תפוקה גבוהה לשעת אנייה ולשעת עגורן.
  6. עבודה סביב השעון 3 משמרות ביממה.
  7. התקנים לכ-750 מכולות קירור .

הנמל מחובר לרשת מסילות הברזל של רכבת ישראל הפועלת צפונה עד נהריה ודרומה עד ירושלים, דימונה ואורון.

המקור:אתר נמל חיפה - הקש לקריאת האתר

 «חזרה  שלח לחבר  הדפס 

תולדות הנמלעריכה

עוד בימי קדם מצאו להם יורדי - ים במפרץ חיפה מסתור מפני סופות בחסות הר הכרמל. נמל חיפה נזכר לראשונה בשנת 104 לפנה״ס כאשר תלמי לאתירוס מקפריסין, הנחית חיל עצום בנמל שקמונה כדי להלחם במלך היהודי אלכסנדר ינאי.

עם כבוש הצלבנים את חיפה בשנת 1100, הפך המקום לעיר משגשגת וחשובה, אשר שימשה גם נמל ראשי לטבריה, בירת הגליל. בתקופת הממלוכים ירד המקום לדרגת כפר קטן ומוזנח, אך הסחר הימי הוסיף להתקיים בו. במשך המאה השמונה עשרה קנתה לה חיפה שם של קן שודדי ים.

את המפנה הבולט בתולדותיה של חיפה יש לזקוף לזכותו של דאהר אלעמר, שליט הגליל במאה ה- 18, שהניח את היסוד לחיפה בזמן החדש. תחילה קבע את בירתו בטבריה, אך באמצע המאה העתיקה לעכו. עד מהרה נוכח לדעת כי נמלה של עכו אינו הולם את צרכיו וכי יהיה זקוק למעגן אחר המוגן ע"י הכרמל. בשנת 1761 הורה דאהר להרוס את חיפה העתיקה עד היסוד ולהעתיקה ל"עיר התחתית" של ימינו.

במשך אלפיים שנה שימשה עכו נמל ראשי לאזור כולו. אלא שבמרוצת הדורות נסתם הנמל בסחף. במקביל גדלו מימדיהן של הספינות, אשר יכלו לעגון רק במים עמוקים.

ליד חיפה היו במפרץ עומקים מספיקים והכרמל שימש מגן לספינות העוגנות בפני סופות דרום מערביות חזקות. טבעי הדבר איפוא, שיותר ויותר ספינות פנו למעגן הבטוח בחיפה. הדבר חייב מתן שרותי עזר מסוימים לאניות, כגון מזח קצר וכן בית מכס חדש ואלה אכן הוקמו בעיירה החדשה.

הראשון שהבין את אפשרויותיה העצומות של העיר היה בנימין זאב הרצל, מייסד הציונות המדינית, שביקר בארץ בשנת 1898 ורשם בספרו ״אלטנוילנד״ תיאור נבואי על עתידה של חיפה כעיר נמל חשובה. הגידול המהיר של אוכלוסיית העיר חיפה שמנתה ב-1936 כמאה אלף תושבים, היה קשור כמובן במישרין בבנייתו של נמל חיפה החדש. עוד ב-1920 הוחל בקידוחי ניסיון.

שנתיים לאחר מכן סקר המהנדס, סר פרדריק פלמר, לפי הזמנת השלטונות המנדטוריים, את כל חופי הארץ ואישר כי חיפה הינה האתר המתאים ביותר לנמל עמוק מים.

ב-31 באוקטובר 1933 הוכרזה רשמית פתיחת הנמל. נמל חיפה רשם פרקים מפוארים בהיסטוריה של עם ישראל בתקומתו כאשר שימש שער למאות אלפי המעפילים והעולים שהגיעו ארצה דרך הים בתקופה שלפני קום המדינה ולאחריה.

מלחמת העולם השנייה האטה במידת מה את פיתוח הנמל, אך סיום המנדט ב-1948 והקמת המדינה נתנו שוב דחיפה חזקה לגידולו. מלחמת השחרור וסגירת הגבולות היבשתיים לארצות ערב, הפכו את חיפה לשער חיוני של ישראל לעולם הגדול.

פיתוחה הכלכלי הדינמי של המדינה הצעירה, הפך את פיתוחו המהיר של הנמל לצורך ראשון במעלה.

ברחבי אתר Wikia

ויקי אקראית