Fandom

Ventura Daniel Wiki

סיור קבוצת דנטה אליגיירי באומבריה 2009 - 3. צ׳יטה די קאסטלו

7,311דפים באתר זה
Add New Page
הערות0 Share

3. צ׳יטה די קאסטלו

סיכום הטיול למחוז אומבריה יוני 2009 - מאת ד"ר רפאל ירחי - ברשותו האדיבה

בסיכום זה אני מתיחס רק לדברים ולמקומות שטיילנו בהם. סיכום זה אינו מתיימר להיות מדריך טיולים באומבריה. יש מקום להעיר על טעויות ואי דיוקים. יש להתייחס לחלקי תאור הטיול כחטיבה אחת, שמפאת מגבלות טכניות הטיול מוצג כאן בחלקים אחדים בכל חלק יש להתייחס למבוא המסביר מידי פעם את הנאמר על הערים השונות של אותו חלק

ותודה לדוד פטסי ועליזה בן-עבו על הארגון המעולה של הסיור.

המפה נטענת...

==עריכה

Citta di Castello Palazzo del Podes.jpg

בניין העיריה בו התקבלנו - מקור התמונה:ויקישיתוף

Cita di Castello -le presentoir de .jpg

מתקן הוצאה להורג בחזית בניין העיריה -בעבר מושב שליט העיר - מקור התמונה:ויקישיתוף

Citta del Castelli gnisa italianaA.jpg

אוצרת כתבי היד Marisa Borchiellini מציגה את אחד הדפים למטרת צילום חופשי

צ׳יטה די קאסטלו (Citta di Castelo) עיר בצפון אומבריה ומהווה שער לכל הבא מאומבריה מן הצפון. העיר נחשבת לישוב עתיק של אומבריה וממוקמת בין מרקה וטוסקנה ומהווה מרכז. בימי הבינים היתה במאבק מתמיד עם ערים אחרות. העיר היתה עיר מסחרית והתפתחה בה תעשיית דפוס וטקסטיל שקיימת עד היום. תקופה מסויימת תחת שלטון אדון שהיה נציג הכנסייה אולם במאה ה- 16 היא נשלטה על ידי משפחת ויטלי, וארמונות אחדים בעיר נקראים תחת השם הזה. לנסיך ויטלי היו שטחים וארמונות שבאחד מהם בקרנו. הארמון משנת 1500 מוצב בקצה גינה גדולה ובקצה ממול לארמון עומדים מבנים שבו גרה אשתו.

בעיר היו מאבקים בין משפחות אצילות ובין השאר נכללה במדינת האפיפיור וסבלה מהתנכלויות ולכן בוצרה במגדלים רבים. בדרך פגשנו במגדל עגול נבנה ב- 1200 . המגדל עמד בשתי מלחמות העולם ונשאר שלם.

Palazzo di Viteliעריכה

בקרנו ב- Palazzo di Viteli . בכניסה לארמון גרם מדרגות כפול. המדרגות נמוכות ורחבות כי בעבר עלו בו סוסים לאולם. בקיר חיצוני הפונה אל החצר היו גילופים שבהם בין השאר סמל חצי ירח של התורכים וסמלים של אבירי מלטה. לא ניתן להרוס את הציורים כי הם חרותים בקיר. הגינה בחצר מכילה צמחי תבלין ומסוגננת בסגנון איטלקי.

Palazzo Communale עריכה

כיום בית העיריה שוכן בככר שבו נמצא גם הדואומו וגם ארמון הפודסטה. כל המבנים בככר הם ימי ביניימים. אולם העיריה הוא מהמאה ה- 14 ונבנה על יד האדריכל אנג'לו דואטו שבא מפלורנץ. ממול לבית העיריה עומד המגדל שנבנה גם הוא במאה ה- 14. הוא שימש מקום מאסר פוליטי. על אותו רחוב ממזרח נמצא בנין הפודסטה, שנבנה באותו זמן. חזית בנין הפודסטה פונה לרחבה של פיאצה מטיאוטי ועברה שינוי בסגנון ברוק. ברחבה זו הסתובבנו חופשי ובקרבתה נמצא בית הטכסטיל שהיה של משפחה יהודית במאה ה- 19 (ראה בהמשך) אנחנו התארחנו בבית העיריה ונתקבלנו על ידי גברת ראש העיר וצוות העיריה. מה שנמצא באולם על הקירות ועל הרצפה הם פרטים מימי הביניים שנמצאו בעיר.

הדואומועריכה

לפי מראיה החיצוני עברה הקתדרלה שינויי מבנה וצורה מבנה הפעמון אוריגינאלי נבנה במאה ה- 11 ואילו הבנין עבר שתי תקופות שינויים במאות ה- 14 עד ה- 16. החזית בלתי גמורה בסגנון ברוק מ-1632. על רצפת הכנסייה יש מגן דוד גדול.

כתבי יד יהודייםעריכה

קבלנו הדרכה מד"ר מריסה בורצ'יאליני אוצרת כתבי יד יהודיים. בבנין Biblioteca Cummunale יש היום ארכיב לכתבי יד עבריים החל מהמאה ה- 11. כתבי היד התלמודיים נשרפו ב- 1560 על ידי הכנסיה. בשנה זו גורשו היהודים מהעיר בפקודת האפיפיור. בתקופה זו התחילו להדפיס ספרים וערך כתב היה ירד, כך דפים רבים מקלף נצלו משריפה ונלקחו על ידי אנשים לשימושים משניים כמו כריכת ספרים או שימוש נוטריוני. גב' מריסה הראתה לנו דפי תלמוד בכתב יד ספרדי או אשכנזי שיש עליהם או מאחוריהם חתימה נוטריונית. בתערוכה שהתקיימה לאחרונה בתל אביב הציגו חלק מדפים אלו. כמו כן ראינו ספר שנכרך בקלף של ספר קודש יהודי. באיטליה כולה כולל פרוג'ה נמצאו כ- 10,000 פרגמנטים של כתבי קודש יהודיים.

יהודים בצ׳יטה די קאסטלועריכה

במגפת הדבר השחור מתו בעיר המונים. ראש העיר הצעיר הזמין אחרי המגפה את היהודים כדי לעסוק בהלוואות כספים ולשקם את הכלכלה. היהודים שבאו לעיר בנו שני בתי כנסת, ובית קברות וכן הורשו לאכול אוכל כשר. יש רחוב יהודים שבו היו יהודים בנקאים וחלפנים. ר' עובדיה מברטנורא היה בעיר והיה לו כאן בנק. הוא עזב את המקום מסיבות לא ברורות. יש עוד רחוב שעברנו לידו שנקרא cashere palegalo (סמטת העופות) שהיה רחוב של קצבים יהודים. יש בסיטה דה קסטלו גם מאגר ספרים יהודיים של כתבי יד עתיקים.ב- Biblioteca Cummunale שם שמענו את הרצאת ד"ר מריסה. כמו כן נמצא בעיר מפעל יהודי ליצור טכסטיל מפות ומפיות ואריגת שטיחים. בקרנו במפעל זה על שתי קומותיו. מפעל טכסטיל זה נוסד על ידי משפחת פרנקטי לפני כמאה שנים. ראשי המשפחה החליטו לשפר את החיים של התושבים הם קנו חווה גדולה ופתחו בה בית ספר למלאכות יד שאחד מהם היה טכסטיל ואריגה. הם הקימו גם גן ילדים בשיטת דקרולי.

להמשך תאור הטיול - הקש כאן - 4. אגם טראסימנו - איזולה מג'יורי, אורבייטו, אסיזי ו-Gualdo Tadino

ברחבי אתר Wikia

ויקי אקראית