Fandom

Ventura Daniel Wiki

פארק גיאולוגי מצוק רמים

7,344דפים באתר זה
Add New Page
הערות0 Share
המפה נטענת...
המפה נטענת...

מבט מקרוב

מבט מעל

מיקום פתח המכרה הנטוש - נקודת היציאה לפארק הגאולוגי (לפי אתר עמוד ענן)

סיפור השביל2.wmv13:55

סיפור השביל2.wmv

סיפור הקמת המצפור והשביל הגיאולוגי במצוק רמיםלזכרה של ניבה גנז על ידי יפתח ושושנה גנז,המשפחה והרבה חברים

פארק וחניון גיאולוגי - גושי סלע שניתקו מהמצוק ויוצרים פסלים סביבתיים מרשימים. מצוק רמים הוא הגבוה במצוקי ישראל. מראשו ועד לקרקעית עמק החולה מפרידים כ-650 מטרים. המצוק התרומם כתוצאה מהשפעת השבר הסורי-אפריקאי, העובר בעמק החולה. עקב גובהו חושף המצוק שכבות גיאולוגיות עתיקות, בעלות מגוון סוגי סלעים המייצגים את ההיסטוריה הגיאולוגית של ארץ ישראל.

בין חגווי הסלע גדלים צמחי סלעים אופייניים כגון רקפת ומיני שרכים, וצמחים נדירים אחרים כמו אירוס הדור וסחלב איטלקי. האתר הוכרז כפארק גיאולוגי, ונפרץ בו שביל שלאורכו הוצבו שלטי הסבר על סוגי הסלע שבמקום. במקום מתגוררים שפני סלע רבים. בתחתית הוקם חניון פיקניק בצל עצי איקליפטוס גבוהים ובו שולחנות אבן, מתקני משחק לילדים ובמרכזו סלע מעוצב כפסל. אתר קרן הקיימת לישראל

באתר מצוי שרידי מכרה, בו נעשה נסיון לחצוב ברזל. עקב טיבו של המרבץ לא פותח המכרה.

תאור האתרעריכה

המקור:אתר קרית שמונה

פארק גיאולוגי מצוק רמים – נמצא במצוק התלול והחשוף של צוק רמים. בו מתגלות שכבות גיאולוגיות קדומות יחסית כמו אבן חול צבעונית, מרבצי ברזל ומאובנים. הוקם כאן פארק גיאולוגי ונפרץ בו שביל היורד לחורשה במערב קריית שמונה.

ממנו ניתן להבחין בתוצאות השבר הסורי-אפריקני שיצר גם את המצוק. כאן, בשולי החתך שיצר השבר, נוצר מעין חלון המשקיף אל שכבות גיאולוגיות עתיקות המונחות זו על גבי זו. ברוב חלקי הארץ קבורות השכבות הללו תחת האדמה, וניתן להגיע אליהן רק באמצעות קידוחים לעומק של מאות מטרים

איך מגיעיםעריכה

איך מגיעים לחניון הגיאולוגי?

  1. מקרית שמונה: מצומת מס' 2 ברחוב הראשי של העיר (רחוב תל-חי), פונים מערבה ברחוב יצחק שדה. לאחר שהרחוב מתעקל ימינה, ממשיכים היישר לפנים ברחוב אח"י אילת ואחר כך שמאלה ברחוב הבנים. מרחוב הבנים יוצאת דרך סלולה, שהופכת לדרך כבושה ומגיעה לאחר כ-500 מטרים לחניון הגיאולוגי (יש שילוט).
  1. מתחנת הרכבל התחתון של צוק מנרה: ניתן להגיע בדרך היוצאת מתחנת הרכבל עד סמוך למפגש עם רחוב הבנים ומשם לחניון.
  1. 3כ-400 מטרים מהכניסה לכפר גלעדי, במעלה הכביש העולה למרגליות (כביש 9977), יוצאת דרומה דרך עפר טובה לכל רכב, המגיעה לאחר כחמישה ק"מ לחניון הגיאולוגי. הדרך מסומנת בסימון שבילים ירוק ובסימון "שביל ישראל".
  1. בעלי רכב שטח יכולים להמשיך דרומה בדרך המסומנת ירוק עוד כ-1.5 ק"מ ולעלות ימינה בדרך עפר מסומנת אדום עוד כשני ק"מ, על למפגש עם שביל המסומן שחור. מכאן קצרה מאוד הדרך למצפור במורד השביל.
  • המקור: אתר רשות הטבע והגנים

הצעה אחרת - נוסעים לכביש מס' 886 – כביש הצפון. קצת דרומית למנרה נכנסים לתחנה העליונה של רכבל צוק מנרה. מי שמגיע בלי אופניים יכול לשכור זוג במקום, ולהחזירו בתחנה התחתונה של הרכבל. בעלי אופניים צריכים לבדוק את האפשרות לעלות חזרה ברכבל, עם האופניים. צוות הרכבל מתייחס באהדה לבקשה כזו, על בסיס מקום פנוי בימי חול בלבד. אם לא, צריך לתאם מפגש עם הרכב באוהל הבדואי שליד התחנה התחתונה של הרכבל ( הכניסה מכביש 90 ), במבואות הדרומיים של קריית שמונה.

מוודאים שהבלמים פועלים כראוי, חובשים קסדה, מאפסים את הספידומטר ויוצאים בגלישה על כביש הכניסה. כ – 50 מטר לפני כביש 886 – מסעף. פונים שמאלה ומתמידים על הכביש עד השער של בית הקברות. בק"מ ה- 0.5, לפני השער, פונים ימינה בדרך עפר חומה, העוברת בחורש עבות, במגמה כללית דרומה. בכיוון זה ממשיכים כשבעה ק"מ. בק"מ ה- 1.1 עוברים ליד גדר מטע ובק"מ ה- 2.0 מתחילים בטיפוס לראש הר נזר כ- 400 מטר. הדרך עוברת בחורש אורנים וביניהם אורן הסלע (צנוברים). בסוף העלייה, מימין, ניתן להבחין מבעד לקרחות החורש, בכפרים לבנוניים ובהם בולט הכפר מיס א-ג'בל. הר נזר הוא שמורת טבע ובה, ריכוז מדהים של כעשרה מיני סחלבים הפורחים באביב. בסוף הירידה התלולה מההר, בק"מ ה – 3.7, עולים על כביש 886 (בצדו השני יש שלט "מצנחי רחיפה" ) ופונים שמאלה, במורד הכביש, מאוד בזהירות, לא להסתחרר מהנוף. בק"מ ה- 4.3, בקצה מעקה הביטחון, פונים שמאלה לדרך עפר. הקטע הבא הוא שריד של כביש הצפון המיתולוגי- שנסלל כשתי רצועות אספלט צרות, בזמן המנדט הבריטי. קטע זה היה כל כך מפותל עד שסוללי הכביש המודרני החליטו לוותר עליו. בק"מ ה – 5.2 עיקול חזק ימינה, זה המקום האידיאלי להפסקת קפה. יושבים על קיר התמך וצופים על קרן נפתלי והר כנען שבדרום, על הגולן במזרח ועל עמק החולה. במישורים הקטנים, על המדרון לרגלי התצפית, רועים באופן קבוע מספר עדרים קטנים של צבאים. צריך להיות ממש חסר מזל כדי לא לראות אותם, בעיקר כשהם מפנים את הצד האחורי שלהם, המסויד כולו לבן, ופותחים בדילוגי מנוסה. בק"מ ה – 12.6 עוברים תחת הרכבל. משמאל מתנשא צוק מנרה ובק"מ ה – 13.1, בתחתית הצוק, רחבה משולטת, שהיא חלק מפארק גיאולוגי.

יציאה מהפארק: בק"מ ה- 13.4, ליד קוביות סלע גדולות, מסעף. עוזבים את שביל ישראל, פונים ימינה על דרך מסומנת אדום, עוברים בשער של חניון הפארק הגיאולוגי ומושכים לקצהו הצפוני. שם, על דרך סלולה שצבעה לבן, פונים ימינה, נזהרים מהחצצים שעליה, ובק"מ ה- 13.8 עוברים בשער ועולים על כביש הביטחון המקיף את קריית שמונה. פונים עליו דרומה (ימינה) ומתקדמים לאורך הגדר. בק"מ ה- 14.5 בקירוב, הוא צונח בירידות תלולות, שאחריהן עוברים, שוב, תחת הרכבל. בק"מ ה- 15.8 מסיימים בפינת הפיקניק שלרגלי התחנה התחתונה של הרכבל.

ברחבי אתר Wikia

ויקי אקראית