Fandom

Ventura Daniel Wiki

פרקים בתולדות קריית שמונה 9: חיי הדת בעיר

7,414דפים באתר זה
Add New Page
הערה1 Share

המתיישבים הראשונים של קריית שמונה היו יהודים דתיים. אפילו מצאו לנכון לספק להם יחד עם הציוד הראשוני גם ספרי קודש. סופר העיתון "דבר" כתב בספטמבר 1950 כי יש בה שני בתי כנסת:אחד באוהל והשני בבדון. הוא גם כתב , כי בית הספר הראשון , שהוקם במבנה אבן ליד הכביש הראשי, יקרא "בית חינוך א' " לילדי התימנים והוא יפעל במסגרת "זרם העובדים הדתי" - על החיים הדתיים בקריית שמונה אפשר ללמוד גם מהעובדה שראש העירייה הנוכחי הוא הרב יוסף מלכה, שהיה עבר 17 שנה ראש המועצה הדתית בעיר. בבחירות שנערכו בעיר בשנת 2008 כשליש מהנבחרים היו מטעם על המפלגות הדתיות ועוד כששליש - לליכוד.

בית הספר על-שם הרב עוזיאלעריכה

מוסד חינוך הממלכתי דתי , בית הספר על-שם הרב עוזיאל, הוקם בשנת 1960 בצפון העיר. היה זה כאשר העלייה מצפון אפריקה הייתה בעיצומה. בית הספר קלט את העולים ופעל להשתלבותם בהוויה הישראלית, תוך שימור המורשת. קודם לכן נסגר בית ספר הממלכתי דתי "יבנה", לאחר שלא היו די נתת למידים באזור רישום אחר בעיר. . בית הספר מונה היום - שנת 2008 - כ-450 תלמידים מכל קצות העיר ואף מישובי הסביבה. בית הספר נקרא על שמו של הראשון לציון הראשון בארץ ישראל הרב בן ציון מאיר חי עוזיאל. בצוואתו כתב: "... שמרו מכל משמר את שלום העם ושלום המדינה...האמת והשלום אהבו" בית ספר "עוזיאל" הינו בית ספר ממלכתי דתי - תורני. בבית הספר ישנן כיום 18 כיתות לימוד מא' - ו'. בתוכם נכללות כיתת עולים וכיתת חינוך מיוחד. בכל שיכבה כיתת בנים וכיתת בנות. הכיתות הטרוגניות מאד מבחינה לימודית, דתית, סוציאלית וחברתית. בית הספר קולט עולים מאתיופיה. חלקם משולבים בכיתות הרגילות וחלקם לומדים בכיתת קלט.

אתר בית הספר בשנת 2008 היו בעיר 7 בתי ספר יסודיים (5 מ"מ ו- 2 ממ"ד) המונים 1735 תלמידים. בתי הספר הממלכתי-דתי הם עוזיאל ורמב"ם.

אולפניתעריכה

בעיר יש אולפנית בשם " המתמיד" . בעבר היה בית ספר תיכון דתי בעיר בשם זה. "אולפת המתמיד" היא בית ספר שש שנתי שנועד לתת מענה חינוכי לבנות הדתיות והמסורתיות בקריית שמונה והסביבה. האולפנית מונה כ- 180 תלמידות מכיתות ז' – י"ב. באולפנית נמצאות בנות ממגוון האוכלוסייה בקריית שמונה והאולפנית היא בית אמיתי לגישור המרקם החברתי ההטרוגני הקיים בה. באולפנית ישנן גם בנות יוצאות אתיופיה שחלקן משולבות בכיתה רגילה וחלקן בכיתה בפני עצמה. האתר

המועצה הדתיתעריכה

המועצה הדתי בקריית שמונה סיפקה שירותי דת גם למועצות האזוריות:הגליל העליון ומבואות החרמון.המועצה נותנת את השירותים המקובלים:רבנות ונישואין, אגרות כשרות, משגיחי כשרות, שחיטה, טהרת המשפחה, תרבות תורנית ושירותי קבורה.

רבני העיר הם: הרב לוי שלום והרב צפניה דרורי

הרב צפניה דרוריעריכה

הרב צפניה דרורי עלה לקריית שמונה בשנת תשכ"ח (1968), לאחר שעזב את ישיבת מרכז הרב, בברכת הרצי"ה קוק, מתוך שליחות לחזק את ערכי היהדות באזור הצפון. בשנת תשל"ז (1977) הקים הרב דרורי את ישיבת קריית שמונה, ויחד עימו כיהן כראש הישיבה הרב אפרים שחור, מיום ייסודה של הישיבה, ועד שנפטר בכ"ב בכסלו תשמ"ג. מאז פטירתו של הרב שחור ועד היום (2008) מכהן הרב דרורי כראש הישיבה ביחד עם הרב ישראל קירשטיין, בנוסף על היותו רב העיר קריית שמונה. בעזרת אברכי הישיבה הוא גם עוסק במתן היתרי כשרות למספר רב של יצרני מזון.

במשך תקופתו כרב העיר בקריית שמונה וכראש הישיבה בעיר, ייסד הרב דרורי סדרה ארוכה של שיעורי יהדות בקיבוצי הצפון - ובהם בנאות מרדכי ובמשגב עם. בנוסף הקים את המרכז החברתי "מועדון תקוותנו" בקריית שמונה, וגם את המרכז לחינוך יהודי בעיר, שבו מועברים עד היום חוגים שונים לתושבי העיר.

הפעילות הרצופה של הרב דרורי בעיר הצפונית, מאז שנת 1968, סייעה לתמוך בעיר בתקופות ביטחוניות וכלכליות קשות, שבהן נחתו בעיר קטיושות ואנשי עסקים עזבו אותה. הרב הקפיד להישאר בעיר ביחד עם תלמידיו ולתרום ככל האפשר לתושבים. במהלך התקופה הזו חוותה העיר את מלחמת שלום הגליל, מבצע דין וחשבון, מבצע ענבי זעם, מלחמת לבנון השנייה ועוד.

ישובת ההסדר בקריית שמונהעריכה

ראו ערך מורחב : ישיבת ההסדר בקריית שמונה

ישיבת ההסדר קריית שמונה נוסדה בשנת ה'תשל"ח (1978) בקריית שמונה על ידי הרב צפניה דרורי. זו ישיבת הסדר, והיא מונה כ-240 תלמידים.

בשנת תשל"ז, בעידודו של הרב צבי יהודה קוק החל הרב צפניה דרורי בהקמת הישיבה במטרה לחזק את העיר שספגה באותה עת מטחי קטיושות, בתחילה שר הביטחון דאז לא נטה לאשר את הקמת הישיבה החדשה בטענה שכבר יש מספיק ישיבות הסדר, על כן פנה הרב אל חבר הכנסת יוסי שריד, לימים יושב ראש מר"צ שגר באותה תקופה בעיר והוא פעל מול משרדי הממשלה השונים והצליח לקבל את האישור.

בהיותה ישיבת הסדר, משרתים תלמידיה ביחידות קרביות. במהלך מלחמת לבנון הראשונה נפלו שישה מתלמידי הישיבה בקרבות הקשים בלבנון וסיפור גבורתם והתנהגותם בעת המלחמה זכה להוקרת כל. מפקדם משה קרביץ אף זכה לעיטור העוז על הדרך בה הנהיג את הקרב.

הישיבה מתאפיינת באוירת הפשטות, השמחה, האחווה והחברות בין בחורי הישיבה. רבני הישיבה מקיימים קשר חם עם התלמידים ומארחים אותם בבתיהם. הישיבה אף פועלת רבות כנגד הקיטוב החברתי, ומקרבת לבבות בין דתיים לחילונים, בין העדות השונות ובין הקיבוצניקים לבני עיירות הפיתוח. רבים מבוגרי הישיבה נשארו לגור בקרית שמונה לאחר תום לימודיהם וקבעו בה את ביתם.

מקורותעריכה

  • אריה ליברמן, "שנים ראשונות בקריית שמונה" (בתוך) אצבע הגליל 1900-1967 בהוצאת יד יצחק בן צבי

ברחבי אתר Wikia

ויקי אקראית