FANDOM

Mapamapa2.jpg
2012B.jpg

הודעה לעיתונות:28 דצמבר 2010עריכה

"16 TCF בקידוח לוויתן - תגלית הגז הגדולה ביותר בעולם במים עמוקים בעשור האחרון"

במסגרת הקידוח נתגלו בשכבת המטרה חולות מאגר באיכות טובה מאוד, המכילות גז טבעי, בעובי כולל (נטו) של לפחות 67 מטר במספר שכבות שונות מגיל טרצייר אוליגומיוקן (המקבילות גיאולוגית לחולות המאגר שזוהו בקידוחי תמר). המידע שנתקבל מהקידוח מאשר את הערכותיה של המפעילה טרום הקידוח בדבר טווח המשאבים המשוער(estimated resource range) לפיו ממוצע הפוטנציאל הכלכלי של משאבי הגז הטבעי הניתנים להפקה (Gross Mean Resources) בשדה לוויתן מוערכים בכ-16 TCF (כ-BCM 453).

לאור האמור, קידוח לוויתן 1 הינו תגלית גז טבעי.

הקידוח ממוקם ברישיון רחל בעומק מים של כ-1,634 מטר במרחק של כ-135 ק"מ מערבית לחיפה וכ-47 ק"מ דרום מערבית לתגלית תמר הגיע לעומק של כ-5,170 מטר לתחתית המטרה העיקרית (פרוספקט NG10) ונערכו בו בדיקות שונות, לרבות בדיקות חשמליות (לוגים) והוצאת גלעין (Coring) משכבות המטרה לטובת בחינות נוספות.

לפי הערכת המפעיל, שדה לוויתן משתרע על שטח גדול מאוד של כ-325 קמ"ר ועל כן יהיה צורך לבצע שני קידוחי הערכה או יותר על מנת להמשיך ולהעריך את היקף עתודות הגז בשדה לוויתן.

עבודות הקדיחה בקידוח יימשכו כמתוכנן אל המטרות המשניות (פרוספקט לוויתן אוליגוקן תחתון ופרוספקט לוויתן קריטיקון תחתון) לעומק כולל של כ- 7,200 מטר.

התוצאות מהקידוח לשכבות העמוקות, צפויות להתקבל בתוך כחודשיים-שלושה.

בהתאם לתכנון המקורי, אסדה נוספת (Pride North America) צפויה להגיע למימי ישראל בתחילת 2011 במטרה לבצע קידוח הערכה בשדה לוויתן, ואולם טרם נתקבלה החלטה מחייבת בדבר ביצוע הקידוח, מיקומו ותקציבו.

בכוונת השותפים בקידוח להמשיך ולבחון אפשרויות שונות ליצוא של הגז הטבעי שנתגלה לרבות באמצעות צנרת ו/או גז טבעי נוזלי (LNG) ולהערכת השותפים התוצאות הראשוניות מהקידוח עשויות לתמוך בביצוע פרויקט יצוא בלפחות אחת מהחלופות האמורות בתנאים הפיסקליים הקיימים.

אחוזי ההחזקה בזכויות בקידוח הינם כדלהלן:

נובל אנרג'י מדיטרניאן (המפעילה) 39.66% דלק קידוחים, שותפות מוגבלת 22.67% אבנר חיפושי נפט, שותפות מוגבלת 22.67% רציו חיפושי נפט (1992), שותפות מוגבלת 15%

גדעון תדמור, מנכ"ל דלק אנרגיה ואבנר חיפושי נפט: "התוצאות הן בשורה משמחת למשק האנרגיה בישראל ובעלות משמעות כלכלית ואסטרטגית עצומה. כדי שניתן יהיה לממש את הפוטנציאל האדיר, חייבים להחריג את תגליות לוויתן ותמר מכל שינוי פיסקלי עתידי ולאפשר את פיתוחם המיידי שכן הם העוגן של כל תחום חיפושי הגז בישראל.

"התוצאות בקידוח לוויתן תואמות את הציפיות המוקדמות וממחישות את הפוטנציאל הטמון במים הכלכליים של מדינת ישראל. אנו סבורים כי תגליות תמר ולוויתן מהוות את החלוץ לפני המחנה - הן אלה אשר הפריחו את השממה הגיאולוגית והביאו את בשורת העצמאות האנרגטית לאזרחי ישראל. על מנת לממש את הפוטנציאל נדרשים המגזר הפרטי והממשלתי לפעול בשיתוף פעולה ועל בסיס הוגנות ויחסי אמון אשר במסגרתם מכבדים הצדדים את ההסכמות ההדדיות.

"מימוש הפוטנציאל הטמון בתגלית לוויתן מחייב את היזמים להשקעות עתק בתשתית ליצוא הגז בהיקף חסר תקדים של עשרות מיליארדי שקלים. הקמת תשתית יצוא תייצר מקומות עבודה רבים לאזרחי ישראל, תתרום לשיפור רמת החיים בישראל ותעניק למדינת ישראל מנוף גיאופוליטי אשר ישנה את מעמדה בזירה בינלאומית.

"טובת אזרחי מדינת ישראל מחייבת את ממשלת ישראל לראייה אסטרטגית המתעלה על שיקולים פוליטיים צרים ומבטיחה את קידומם של פרוייקטי תמר ולוויתן במהירות רבה ובתנאים אשר הובטחו ליזמים

המקור

מערכת גלובסעריכה

המקור: "ההסתברות למציאת משאבים בלווייתן ב-3 השכבות היא 0.7% בלבד" 13:14 | 29.8.2010 ליאור זנו וטל לוי

(עדכון) השותפות בקידוח לווייתן הודיעו הבוקר: הסתברויות נמוכות למציאת נפט בשכבות העמוקות ■ זר: "ההודעה חיובית - ההסתברות למציאת גז או נפט בקידוח עלתה ל-62%" ■ שווי השוק של רציו: 2.3 מיליארד שקל

(עדכון) השותפות בקידוח לווייתן - אבנר (6.6% , 219.6), דלק קידוחים (5.93% , 1233.0) ורציו (7.92% , 36.8) - הודיעו הבוקר כי יחלו בקידוח לווייתן 1 באוקטובר 2010 בעלות של 150 מיליון דולר, לפי לוח הזמנים המקורי. קידוח לווייתן 1 מתוכנן להיקדח ברשיון רחל, כ-135 קילומטר מערבית לחיפה במים עמוקים של כ-1,634 מטר.

אנליסט בשוק אמר בתגובה כי "ברמות הסתברויות כאלה חברות בתחום לא נוהגות להוציא דיווחים. צריך לשים לב שנובל אנרג'י לא הוציאה דיווח על זה ואני לא חושב שהיא תוציא. רק השותפות הישראליות מדווחות על הדברים האלה. נובל לא מדווחת על הסתברויות כאלה נמוכות. מבחינתה אלו דיווחים מאוד מקדמיים וראשוניים. זה גם מנוסח בצורה מאוד זהירה, ויש לשים לב לזה. לניסוחים הזהירים מאוד יש משמעות, אפילו משמעות גדולה. בשורה התחתונה, אלו נתונים ראשוניים מאוד והסתברויות נמוכות".

"אין בהודעה שפורסמה היום חידוש", אמר ערן יונגר, אנליסט האנרגיה של מגדל שוקי הון. "בהודעה מציינות השותפות את כוונתן להגיע לעומקים בהן ישנה הסתברות למציאת נפט, אולם למרות הכמות העצומה, ההסתברות עדיין נמוכה ועל כך יש להוסיף את העובדה כי קידוח האימות יסתיים רק בעוד כ-6 חודשים. נובל לא הודיעה את אותה ההודעה מכיוון שזוהי הודעה מהותית לשותפות הישראליות, ולא לנובל, שלווייתן הוא רק אחד מתוך כל הקידוחים הרבים שלה ברחבי העולם".

לקידוח הוגדו שתי שכבות מטרות משניות, נוסף על שכבת המטרה הראשית של מציאת גז טבעי במבנה. ביוני דיווחו השותפות על הסתברות של 50% למציאת 16 TCF (טריליון רגל מעוקב) של גז טבעי בשכבה הראשונה.

בנוסף, העניקו השותפות פרטים נוספים שעלו מהסקרים התלת-מימדיים (3D) שביצעו בלוויתן, הפעם על כמויות הנפט שעשויות להמצא בשכבות העמוקות יותר של הקידוח. על פי הדיווח, בעומק של 5,800 מטר קיימת הסתברות של 17% להימצאותן של 3 מיליארד חביות נפט, ובעומק של 7,200 מטר יש סיכוי של 8% להימצאותן של 1.2 מיליארד חביות נפט.

זו הפעם הראשונה שהשותפות מפרסמות נתונים באשר להערכות פוטנציאל הנפט בקידוח, כאשר בעבר התבטאו השותפות מספר פעמים באשר להימצאות נפט בלווייתן.

בעקבות הדיווחים מזנקות מניות השותפות בקידוח והן ביקשו להבהיר: "המידע הקיים לגבי מטרות אלו הינו מועט משמעותית ביחס למידע הקיים ביחס לפרוספקט הגז הטבעי, ולפיכך קשה מאוד להעריך האם מדובר במטרות נפט ו/או גז וכן את היקף העתודות הפוטנציאליות של הידרוקרבונים בפרוספקטים אלו ואת ההסתברות לקיומם. לאור הנ"ל, יודגש כי קיימת סבירות גבוהה שלא יימצאו במטרות המשניות כמויות מסחריות של נפט ו/ או גז".

אסדת הקידוח Sedco Express

התקציב הכולל, שאושר על ידי השותפים לצורך ביצוע קידוח לווייתן 1 מוערך בכ-150 מיליון דולר (כולל עלויות השינוע הצפויות של אסדות הקידוח). תקציב זה אינו כולל עלות ביצוע מבחני הפקה, אשר אם יוחלט על ביצועם, יאושרו על ידי השותפים במסגרת תקציב נפרד.

הקידוח מתוכנן להתחיל במהלך חודש אוקטובר 2010 באמצעות אסדת הקידוח Sedco Express ולהימשך כחמישה חודשים. קידוח זה מתוכנן להיות העמוק ביותר שנקדח אי פעם באזור זה בים מול חופי ישראל, ועל כן חסרים כיום נתונים אודות הלחצים והתנאים האחרים שישררו בעומק המטרות המשניות.

השותפויות הודיעו כי ייתכן שבמהלך העמקת הקידוח למטרות המשניות ובשל שיקולים טכניים או אחרים, תוחלף האסדה הנ"ל באסדת קידוח אחרת, Pride North America, אשר תמשיך בביצוע הקידוח. עם סיום הקדיחה בקידוח "לווייתן 1", צפויה אסדת הקידוח Sedco Express צפויה לעבור לביצוע קידוחי הפיתוח בפרויקט תמר.

ירון זר מכלל פיננסים: ההסתברות למציאת המשאבים בכל שלוש השכבות עומדת על 0.7% בלבד"

"בינתיים אין דרמה. השותפויות סיפקו היום הודעה חיובית לפיה קידוח לווייתן 1 ייצא לדרך באוקטובר ויימשך חמישה חודשים עד סביבות מארס. זה למעשה מעלה את ההסתברות למציאת גז או נפט כלשהו בקידוח להסתברות של 62%", אמר ירון זר, אנליסט האנרגיה של כלל פיננסים.

זר הסביר את ביצוע החישוב: "קיימות הסתברויות של 50%, 17% ו-8% בכל שכבה. אם ניקח את ההסתברויות המשלימות (ההסתברויות לחוסר הצלחה) ונכפיל אותן, אז ההסתברות לכישלון היא 38%. מצד שני, ההסתברות למציאת גז ונפט בכל שלוש השכבות עומדת על 0.7% בלבד".

זר הוסיף כי "ההודעה מחדשת לנו ומחדדת את תוצאות סקר ה-3D שנערך בחמשת רישיונות רציו ים לשעבר. ביוני הם התמקדו בפענוח השכבה שהיא המטרה העיקרית של הקידוח, והכריזו על הסתברות של 50% למציאת 16 TCF בקידוח. מאז הם ממשיכים לנתח ולעבד את הנתונים של הסקרים. אני לא אופתע אם בשבועות הקרובים נקבל נתונים נוספים לגבי פרוספקטים אחרים, מלבד לוויתן. בדרך כלל ה-3D נותן אינדיקציה טובה לגז טבעי אבל קשה לו לאפיין נפט". אומר זר ומוסיף כי "שכבת המטרה השנייה היא המעניינת.

זר גם מכין אותנו הלאה לפרסום הודעות במהלך ביצוע הקידוח: "אם לא יצאו הודעות לבורסה במהלך התקופה הזו, אזי כנראה שהקידוח יתקדם כמתוכנן ואין תקלות טכניות. מצד שני יש לזכור שתיתכנה תקלות טכניות כך שעלולים במהלך הקידוח לוותר על המטרה האחרונה, היא השכבה העמוקה ביותר, ולנטוש אותה. אנחנו לא צפויים לדיווחים נוספים עד מארס.

אם יימצאו סימני נפט תוך כדי הקידוח, גם אז לא ידווחו?

"אני מעריך שהשותפות יוציאו הודעה מסכמת מסודרת בסופו של הקידוח - וגם אם יימצאו סימני נפט יאלצו המשקיעים להמתין למארס".

מערכת ספונסרעריכה

המקור: חדשות שוק ההון 9:38 | מערכת ספונסר | 29/08/2010

קידוח ”לוויתן” יוצא לדרך: פוטנציאל ל- 4.2 מיליארד חביות נפט
ולהימשך כחמישה חודשים; Sedco Express הקידוח מתוכנן להתחיל במהלך חודש אוקטובר 2010 , להיקדח באמצעות אסדת הקידוח
התקציב הכולל, שאושר על ידי השותפים, לצורך ביצוע קידוח "לויתן 1" מוערך בכ- 150 מיליון דולר

שותפות רציו, אבנר ודלק קידוחים מדווחת הבוקר (א’), כי קידוח לוויתן יוצא לדרך. בהתאם לאסטרטגיה העסקית
של השותפות ותוכנית האקספלורציה של השותפות, ובהמשך להסכם, שנחתם בשנת 2009 . אשרור ההחלטה
והתחיבות לשכירת אסדת קידוח בעלות של 150 מיליון דולר, שמתווספים ל- 30 מיליון דולר שהושקעו בסקר
הסייסמי התלת-מימדי.

Sedco Express הקידוח מתוכנן להתחיל במהלך חודש אוקטובר 2010 , להיקדח באמצעות אסדת הקידוח
ולהימשך כחמישה חודשים. קידוח זה מתוכנן להיות הקידוח העמוק ביותר שנקדח אי פעם באזור זה בים מול
חופי ישראל.
Pride North , יתכן כי במהלך העמקת הקידוח למטרות המשניות ובשל שיקולים טכניים או אחרים, תוחלף האסדה הנ"ל באסדת קידוח אחרת
צפויה, עם סיום הקדיחה בקידוח "לויתן 1", לעבור לביצוע קידוחי הפיתוח Sedco Express אשר תמשיך בביצוע הקידוח אסדת הקידוח ,America
בפרוייקט תמר.
-10 הינה פרוספקט גז, בעומק כולל של כ- 5,095 מטר (כולל עומק המים). ממוצע הפוטנציאל הכלכלי של NG המטרה העיקרית - פרוספקט
.(BCM 453 - כ) TCF 16 - הינו כ NG10 בפרוספקט (Gross Unrisked Mean Resources) עתודות הגז הטבעי הניתנות להפקה
המטרות המשניות – פרוספקטי לויתן העמוקים-
Gross Unrisked Mean ) פרוספקט המצוי בשכבות אוליגוקן- ממוצע הפוטנציאל הכלכלי של עתודות הנפט והגז הטבעי הניתנות להפקה
PG – ) בפרוספקט זה שווה ערך לכ 3- מיליארד חביות נפט. ההסתברות הגיאולוגית להימצאות הידרוקרבונים בפרוספקט זה (Resources
. הינה 17% (Probability of Geological Success
פרוספקט נוסף המצוי בשכבות מגיל קרטיקון תחתון, בעומק כולל של כ- 7,200 מטר- ממוצע הפוטנציאל הכלכלי של עתודות הנפט והגז הטבעי
בפרוספקט זה שווה ערך לכ- 1.2 מיליארד חביות נפט. ההסתברות הגיאולוגית (Gross Unrisked Mean Resources) הניתנות להפקה
. הינה 8% (PG – Probability of Geological Success) להימצאות הידרוקרבונים בפרוספקט זה
מתוכננת לבצע את מבחני ההפקה הנ"ל. Pride North America ככל שיוחלט על ביצוע מבחני הפקה במקרה של תגלית, אסדת הקידוח

ברחבי אתר Wikia

ויקי אקראית