Fandom

Ventura Daniel Wiki

קרב חוליקאת במבצע מוות לפולש

7,345דפים באתר זה
Add New Page
הערות0 Share
המפה נטענת...
המפה נטענת...

מבט מקרוב

מבט מעל

הסימון על גבעה 138.5 גבעת ההנצחה. הגבעה הנדונה 131.2 מזרחית ממנה - מזרח-צפון לצומת הכבישים ראו פירוט

מוקדש לזכרם של יוצאי איטליה שנפלו בקרב: נתן רוסי וגרשון קאלו מקבוצת גבים - יהי זכרם ברוך

(לפי הויקפדיה העברית)

בליל ה-17 ביולי 1948, במהלך מבצע מוות לפולש שנועד לפתוח את הדרך לנגב בטרם תכנס ההפוגה השנייה לתוקפה, ערכה חטיבת הנגב פעולת הסחה אל עבר משלטי חוליקאת.

לצורך הפעולה התארגן בחופזה וללא מודיעין כוח משולב שכלל פלוגת ג'יפים מהגדוד התשיעי ("חיות הנגב"), ופלוגת חי"ר מהגדוד השביעי של הפלמ"ח בפיקודו של חיים (דיקי) לקסברגר שכללה מחלקת מרגמות 81 מ"מ בפיקודו של סולל כהן. אל היחידה הרגלית צורפו באותו היום שתי מחלקות מרחביות מגדוד 2 של הפלמ"ח. הם גויסו מקרב קיבוצי הסביבה ורבים מהם היו אנשי גח"ל - עולים חדשים ללא כל אימון צבאי. על הפעולה פיקד מ"פ הג'יפים מיכה פרי אחרי שהמג"ד עוזי נרקיס וסגנו מאיר פעיל סירבו לפקד עליה ביודעם שסיכוייה קלושים והנפגעים בה יהיו רבים.

הלוחמים הרגליים הוסעו מרוחמה עד לברור חיל במשאיות ומשם המשיכו לנוע רגלית בשדות הדוּרָה שסבבו את המשלטים לעבר יעדם. עוד בטרם נתנה פקודת ההסתערות נפתחה אש כבדה מטווח קצר של צבא מצרים, נוסף על כך נפגעו הכוחות מהפגזה לא מדויקת של מחלקת המרגמות הישראלית[1]. מפקד הפלוגה לקסברגר נהרג, והכוחות השונים איבדו את הקשר ביניהם. כיתה אחת, בפיקוד סולל כהן, המשיכה להסתער, חדרה אל המשלט, וניהלה קרב קצר בתוך העמדות. רוב המחלקות נסוגו בחופזה כשהן משאירות 33 פצועים והרוגים בשטח. עם הנץ השחר ותצפית על שריוניות שהתקרבו למתחם הורה המ"פ פרי על נסיגה מלאה. 12 מן הפצועים נאספו מאוחר יותר על ידי אנשי פלוגת הג'יפים בחסות שדות הדורה שהקיפו את המשלט. גופות השאר, 21 במספר, נמצאו בקבר אחים רק עם כיבוש משלטי חוליקאת לאחר כארבעה חודשים, מצב הגופות העיד שחלקם נרצחו. מבין ההרוגים, 11 היו מאנשי מחלקת היישובים ו- 10 היו מן הלוחמים הוותיקים של הגדוד השביעי.

ההיסטוריה הרשמית של צה"ל מיעטה לעסוק בכשלון הקרב, ובניגוד לחללי הקרבות האחרים בחוליקאת, לוחמיו לא הונצחו באנדרטה. רק בשנת 2010 הוקמה ביוזמת המועצה המקומית שער הנגב אנדרטה באתר הזיכרון המרכזי בחוליקאת, על גבעה 138.5, לנופלי הקרב.

מדברי מאיר פעילעריכה

פורום תפוז

הכישלון השני: בלילה האחרון של קרבות "עשרת הימים", ליל 17 - 18 ביולי 1948, ממש ערב ההפוגה השנייה, תקף צוות קרב גדודי פלמ"חאי מאולתר של חטיבת "הנגב"את המוצבים המוגנים שהקים הצבא המצרי עשר יממות קודם לכן על הכביש הראשי מצפון לחוליקאת.

{אותם חברי קיבוצים ניצולי השואה, 'שנאספו ממקומות שונים', הפכו בין לילה לצוות קרב פלמ"חאי- ההגדרה מאולתר - מאוד במקומה העובדה שהאנשים נשלחו למותם ללא הכשרה - ובדרך של הולכת שולל - איננה מוזכרת כמובן ע"י ההיסטוריון הדגול}

ההתקפה נכשלה והאבידות היו קשות ומכאיבות.

{אצטט את ניסן ניר, אז מרכז המשק של גבים:"הפלמ"חניקים, חיי אדם לא היו יקרים בעיניהם, והיה בלגן בשטח"

"21 הרוגים בקרב שלא היה"עריכה

מקור ראשון 23 ביולי 2010

Hulicat 1.jpg

שבתי גרברציק חלק 1

הקשה על הריבוע מתחת לתמונה תתן הצגה טובה יותר של הכתוב
Hulicat 2.jpg

שבתי גרברציק חלק 2

גלריה תמונותעריכה

הערות שולייםעריכה

  1. זכרונות מחוליקאת, עדותו של שבתאי משיח על קרב חוליקאת

ברחבי אתר Wikia

ויקי אקראית