FANDOM

המפה נטענת...
המפה נטענת...

מבט מקרוב

מבט מעל

ראו פירוט משמאל

המפה נטענת...

אגן נחל הירקון -מבחר אתרים
נחל הירקון
A מגדל צדק
B עזבת צרטה
C תל אפק
D מעיינות הירקון
E טחנת קמח אל-מיר
F חוות אנטואן קיסר
G בית הביטון הראשון בארץ ישראל
H טחנת הקמח אבו-רבח
L תל קנה
J טחנת הקמח פרוחיה
K אוּ‏מְלָבָּס - היום חלק מפתח-תקווה
L תל-זיתון
M עשר טחנות - היום אצטדיון רמת גן
N תל גריסה - היום גבעת נפוליאון רמת גן
O שבע טחנות
P תל קסילה
Q תל כודאדי
R גן מקורות הירקון
רשות נחל הירקון
Park givat azait

שלט הכניסה המקור

תל זיתון (כונה בעבר:תל אבו-זיתון) הוא תל קטן ממערב לעיר בני ברק בצד הדרך הקדומה מיפו למושבה פתח תקווה ומשם לרחבי השרון, אשר עברה דרך גשר עשר טחנות. הוא מתרומת לגובה של 25 מטר מעל פני הים. היום המקום הוא גן ציבורי ומכונה "פארק גבעת הזית" היום מצפון לרחוב הרב אברמסקי בקרית הרצוג בבני ברק.

מערבית לתל עומדת להפתח דרך חדשה במערכת התחבורה של גוש דן אשר תחבר בין כביש גהה לאזור אצטדיון רמת גן.

תולדות המקוםעריכה

התל המציין יישוב קדום הוא אולי המקום המתואר בגבול נחלת שבט דן בשם "גת רימון" :"וִיהֻד וּבְנֵי-בְרַק, וְגַת-רִמּוֹן. וּמֵי הַיַּרְקוֹן, וְהָרַקּוֹן; עִם-הַגְּבוּל, מוּל יָפוֹ (ספר יהושע, י"ט, מ"ה-מ"ו) - לפי רצף הערים חש לכך סבירות.

מדריך ישראל כתב:"ממצא החרסים בתל הוא מתקופת הברזל, מן התקופה ההלניסטית ומן התקופה הערבית. נמצא בו גם שבר חרס ועליו כתובת בעברית, שיש המציעים לקוראה כ"חשוב". החוקר פ"מ אבל מציע לזהות במקום את גת רמון, הנזכרת בנחלת שבט דן . ספריית מט"ח

בספר "עולם התנ"ך:דניאל עזרה ונחמיה" הוגדר גבול "פחוות דאר" - מחוז מהתקופה הפרסית בארץ ישראל. לפי התיאור הפחוות השתרעה כנראה משקמונה בצפון ועד לסביבות יפו בדרום ומהדום ההר ועד לים במערב . בין האתרים שנחפרו בגבולה הדרומי נמצאים: תל רשף ( אפולוניה) , תל זיתון (תל אבו זיתון) , תל קסילה , מצד הירקון ( תל כודאדי) ויפו. אתר כותר

זאב וילנאי כתב כי בסביבה התגוררו בדואים שגידלו בביצות את התאו ולכן נקראו "ג'מאסין" - להבדיל מהבדואים האחרים שגרו בגבולה של תל אביב (דאז) ונקראו ""ג'מאסין א-שרקי" (המזרחי) - או להיפך שכן תל זה הוא מזרחית לגבול תל-אביב.

שרידים של חפירות של צבא העלו את ההשערה כי הגבעה שימשה כמחבוא לחיילים בקרבות קו שתי העוג'ות. נמצאו במקום גם שרידים לביצורים צבאיים מביטון או למחסני תחמושת.

דו"ח חפירות רשות העתיקותעריכה

בחודש ספטמבר 2005 נערכה חפירת חתך במדרון תלול בתל זיתון בבני ברק (תל אבו זיתון), בעקבות פגיעה בעתיקות. החפירה, מטעם רשות העתיקות ובמימון חברת 'משה רייפר', נוהלה על ידי ד' גולן, בסיוע ש' יעקב-ג'אם (מנהלה), ו' אסמן (מדידות), צ' שגיב (צילום), מ' שויסקיה-ארנוב (ציור כלי חרס), א' ינאי, מ' עג'מי וד' ברקן.

תל זיתון נמצא על גבעת כורכר, כ-800 מ' מדרום לנחל הירקון, בלב שכונת פרדס כץ בבני ברק. התל מתרומם לגובה של כ-9 מ' מעל סביבתו, על שטח של כ-3-2 דונם. בשנת 1957 חפר י' קפלן (ידיעות תשי"ח: 98) בראש התל וחשף שתי שכבות מהתקופה הפרסית. החפירות נפסקו עם הגעתן לשכבה מתקופת הברזל 2. בחפירה הנוכחית נעשה חתך (2.5 מ' רוחב, 1.7 מ' עומק) במורדות הדרומיים של התל ונמצאו בו שלוש שכבות מתקופת הברונזה התיכונה 2 א'-ב'.

השכבה העליונה הכילה אדמה בגוון אפור עם חרסים ואבנים קטנות וכן פסולת מודרנית. בשכבה התחתונה נמצא חומר טבון צרוף בגוון אדום (18-10 ס"מ עובי) שחתם תחתיו שכבת חרסים שכללה סיר בישול (איור 1:1) וקנקנים (איור 2:1, 4), המתוארכים לתקופת הברונזה התיכונה 2א' וכן ולהבי מגל מצור. הפך (איור 3:1) מתוארך לתקופת הברונזה התיכונה 2ב'. עוד תועדו בחפירה שרידי טבון.

היישוב בתל זיתון מצטרף לשורת יישובים מתקופת הברונזה התיכונה 2 המשתרעים לאורך הירקון בין שני האתרים המרכזיים תל ג'רישה ותל אפק.

המקור:גליון 120 - 2008

לקריאה נוספתעריכה

ברחבי אתר Wikia

ויקי אקראית