Fandom

Ventura Daniel Wiki

תל טוואני

7,306דפים באתר זה
Add New Page
הערות0 Share

המפה נטענת...
המפה נטענת...

מבט מקרוב

מבט מעל

תל טוּ‏ואני הוא הר בהרי חברון, ממזרח למעון, בגובה 838 מטר מעל פני הים. התל בנוי מסלעי קירטון עם כיסוי נארי ובו מערות אחדות. ההר מכוסה יער של עצי אורן שניטע על ידי קרן קיימת לישראל. מהתל תצפית על מדבר יהודה, ים המלח והרי מואב. עליו מצוי מאגר המים האזורי. מדרום-מערב לתל טוואני נמצא הכפר הערבי א-טוואני הבנוי על שרידי ח'ירבת א-טוואני.

כיום בנויה על ההר חוות מעון.

תמונה פנורמית של תל טוואני - מצולם ממעון. בשני צדי התמונה בתים במעון.
תמונה פנורמית: מראה הזריחה מתל טוואני - מבט על מדבר יהודה וים המלח

פריחה בתל טוואניעריכה

אביב תשע"ב

גאולוגיה של ההרעריכה

להלן חתכים אחדים שמתגלים הדרך אל ההר

ח'ירבת א-טוואניעריכה

Tuani.jpg

הכפר בצד ימין למטה, בצד שמאל תל מעון העתיק. חורשת עצי האורן בקדמת התמונה ניטעה על ידי קרן קיימת לישראל. צולם ממעון

לרגלי ההר נמצא הכפר א-טוואני הבנוי על שרידי ח'ירבת א-טוואני. בסקר ארכאולוגי שנערך בשנת 1968 נמצאו במקום שרידים מועטים של מבנים וגדרות. החורבה שהייתה במקום, ח'ירבת א-טוואני, נהרסה ובמקומה הוקמו מבנים חדשים. התושבים שהתגוררו במקום השתמשו גם במבנים הקדומים ובמערות הטבעיות למגורים ולמכלאות. ממצאי קדרות שנמצאו במקום על ידי הארכאולוגים היו משתי תקופות, התקופה הביזנטית ותקופת ימי הביניים.

על פי מפת הקרן לחקר ארץ ישראל (PEF) מ-1880, החורבה נמצאת ליד דרך קדומה המובילה מהכפר יטא למדבר יהודה עד עין גדי.

תושבי המקום באו אל א-טוואני במהלך המאה ה-20 מהכפר יטא, המשמש להם עד היום יישוב האם. האנתרופולוג והמזרחן יעקב חבקוק שהה בקרב יושבי המערות בין השנים 1977 - 1980 ‏‏[1], במהלכן היה גם בא-טוואני וזכה לשיתוף פעולה. הוא כותב כי אנשים מיטא עזבו את כפר האם והתיישבו בחורבות נטושות, תוך ניצול האדמות הראויות לעיבוד, כרי המרעה, לרעיית צאן, ואת שפע המערות הטבעיות למגורים.

התושבים שהשתקעו במערות היו ממשפחות שלא יכלו לרכוש קרקעות להקמת בתים בכפרי האם, וכן רועי צאן שלא עמדו לרשותם די שטחים למרעה. הגברים נשלחו להשתלט על חורבות נטושות בסביבה, וכאשר נמצא כי המקום ראוי למגורים וניתן להתקיים בו הביאו את בני משפחתם. לאחר שיישובי הבת הוקמו, הם הפכו למקום מקלט ומפלט לבני חמולות ומשפחות שהסתכסכו עם משפחות אחרות.

כיום (2008) מתגוררים חלק מהתושבים במבני בטון שנבנו מעל המערות. בתחום הכפר כמה בורות מים ובאר מים קדומה בשם עין א-טוואני. בסיוע גורמים בינלאומיים הותקנה בכפר מערכת חשמל. בסוף שנות ה-90 של המאה ה-20 הוקם בכפר בית ספר יסודי המשרת כמה כפרים קטנים בסביבה.

במפקד האוכלוסין שנערך בימי המנדט הבריטי בשנת 1931 היישוב לא היה קיים. בסקר מיפוי מטעם הצבא הבריטי שנערך בשנת 1944 נכתב כי במקום מצויה "חורבה". במפקד האוכלוסין שנערך על ידי ממלכת ירדן, בנובמבר 1961 היה מספר התושבים 127. במפקד הישראלי משנת 1967 עלה מספר התושבים ל-175 נפש ‏‏[2]. בשנת 1997 ירד מספרם ל-76‏‏[3] ובשנת 2002 הוערך מספרם בכ-100 [4]. לפי מקורות זרים, מספר התושבים היום הוא 150.

בין תושבי א-טוואני לבין תושבי ההתנחלות הסמוכה מעון מפעם לפעם יש עימותים, שנסובו על השימוש באדמות, שטחי מרעה ומעבר בדרכים הקרובות ליישוב היהודי.

שרידי ישוב (בית כנסת) בחר' א-טוואניעריכה

בית הכנסת בחרבת טואני.AVI-103:56

בית הכנסת בחרבת טואני.AVI-1

בית הכנסת בחרבת טואני.AVI

בח'ירבת א-טוואני נערכו חפירות ארכיאולוגיות ונמצאו שרידים העשויים להיות של בית כנסת - יהיה זה הבית כנסת הששי שנחשף באזור.

בעקבות תוכנית המיתאר נערכו באפריל-יוני 2011 חפירות הצלה בישוב. הוא חולק לשלושה מרחבים ונחקרו 50 אתרים. הסתבר כי היה במקום יישוב גדול בימי בית שני ובו יחידות מגורים בהם שולבו מערות. במרכז האתר נמצא מבנה ציבורי ובו מבנה של ספסלים וייתכן לזהותו כבית כנסת. לפי הרצאתו של בנימין הר-אבן קמ"ט ארכאולוגיה בכנס הספר והמדבר בארץ ישראל - הכנס השנתי השביעי שהתקיים בסוסיא בחנוכה תשע"ב

מתוך המאמר - חורבת א-טוואני: יישוב מימי הבית השני, התקופה הרומית-ביזנטית והתקופה המוסלמית הקדומה (סקירה ראשונית של עונת החפירה 2011) מאת: בנימין הר-אבן הספר והמדבר בארץ ישראל - דברי הכנס השביעי

המבנה שנמצא מתייחד במערת מושבים - ספסלים מדורגים החצובים בסלע וערוכים לאורך כתלי האולם. הספסל התחתון במערך מושבים משתרע לאורך שלוש דפנות ששרדו ויוצר את צורת האות ח'. מעליו ספסלים היוצרים צורת טריבונה.

פתח הכניסה, ממנו השתמרו אבן הסף והמזוזה המערבית, הוא בצד הדרומי.

החוקר סבור כי צורת האולם מעידה על היותו מבנה ציבורי ואולי גם שימש לבית כנסת. יש דמיון בין המבנה שלו לאלו של בתי הכנסת מאותה תקופה במצדה, הרודיון, גמלא קרית ספר ומודיעין.

ההערכת החוקר היא שהאולם היה חלק ממערך מבנה ציבורי. כמו כן, שאלת תיארוך המבנה נותרה ללא מענה חד-משמעי.

סיכום החפירותעריכה

Tel tawani summery0001.jpg

הערות שוליים עריכה

  1. ‏ בעקבות זאת כתב את הספר "חיים במערות הר חברון" שיצא לאור על ידי ההוצאה לאור של משרד הביטחון בשנת 1985‏
  2. ‏מקור: דר' צביקה פלג - משרד החינוך והתרבות , הגבול המזרחי של ההתיישבות והחקלאות בדרום הרי חברון, (בתוך דרומא - לקט מאמרים, עורך : צביקה פלג, מועצה אזורית הר חברון 2008‏‏)
  3. אתר פלסטיני
  4. אנציקלופדיה מפה 2002

ברחבי אתר Wikia

ויקי אקראית