FANDOM

Kallia

תעודת מנייה של חברת קליה: שפת ים ומבראה בע"מ. מקור התמונה באתר ברלב ושות', רואי חשבון,בו קיים מדור מניות המציג תעודות יודאיקה והישוב היהודי. בבורסה לניירות ערך בתל-אביב, קיימת תערוכת סקריפופיליה (תעודות היסטוריות של ניירות ערך) המקיפה את ההיסטוריה הכלכלית של היישוב היהודי בארץ-ישראל. אתר ברלב ושות'

Kalia

פתיחת המלון - ידיעה מיום 17 בפברואר 1938 באתר דבר יש עוד 28 ידיעות על המלון

]

קליה: שפת ים ומבראה בע"מ הייתה חברה שפעלה בצפון ים המלח משנת 1938 ועד למלחמת העצמאות, והפעילה מלון, מסעדה ושאר אתרים באזור. החברה כשלעצמה, "אשלגן" (kalium בלטינית) שבים המלח. עם השנים נשתכחה משמעות השם, ושם היישוב נדרש כראשי תיבות של המילים :"קם לתחייה ים המוות".

על החברהעריכה

המקור :מתוך האוסף של צבי ויהודה ברלב - משרד ברלב ושות', רואי חשבון

"קליה" שפת–ים ומבראה בע"מ ", LIMITED

בינואר 1918, בסמוך לאחר כיבוש ארץ-ישראל על ידי הצבא הבריטי, ביקש מייג'ור תומס גריגורי טולוק, לקבל זיכיון לניצול אוצרות הטבע בים המלח וסביבתו.

כעבור כעשר שנים ניתן הזיכיון לטולוק ולמשה נובומייסקי, שהצטרף לבקשה. לצורך מימוש הזיכיון הוקמה בשנת 1929 חברת Palestine Potash Limited, שנכסיה והזיכיון שבידה הועברו לאחר הקמת המדינה למפעלי ים המלח.

במקביל, הוקמה בינואר 1932 חברת קליה, על בסיס הסכם חכירה מהממשלה המנדטורית. טולוק קיבל זיכיון על 966 דונם מצפון־ מערב לים המלח, ליד מפעל האשלג הראשון. החברה הוסמכה להקים בתי מלון והבראה, מסעדות, מתקני רחצה, מעגנים ושיט. בשנת 1936 החזיקה החברה במס עדה ובית מלון קטנים בשפת ים המלח ובסוף אותה שנה החלה בהקמת בית מלון גדול יותר, של 35 חדרים ו־ 65 מיטות, אלא שבנייתו לא הושלמה.

רואה החשבון של החברה היה ישעיהו ברוידא מירושלים, מקימו של המשרד שנשא את שמו.

למעלה מ־ 90% מהון החברה הגיעו מכספים של יהודי גרמניה, שהועבר ארצה בהסכם ה"העברה" בין ממשלת גרמניה הנאצית לבין ההסתדרות הציונית. מניות החברה היו רשומות למסחר בלשכת החליפין, הבורסה דאז, אולם כמעט ולא נרשמו בהן עסקאות. גם ביצועיה הכספיים היו חלשים והצביעו מדי שנה על רווח או הפסד של מאות בודדות של לירות. למעשה, החברה לא שרדה מעבר לשנות השלושים. מרבית תעודות המניות קיימות בידינו כיום אינן חתומות ולא הונפקו. התעודות הודפסו בעברית, אנגלית וערבית על ידי "המדפיס ליפשיץ" מירושלים, אחד מבתי הדפוס העבריים הראשונים, אשר הדפיס מאוחר יותר גם את עלוני המחתרת של לח"י ושל אצ"ל.

ישוב חדשעריכה

המקור:אתר ישוב קליה

שם המלון ניתן לישוב שהוקם בסמוך בשנת 1968 כהאחזות נח"ל ואוזרח בשנת 1974. קלי"ה הוא קיבוץ ישראלי הממוקם בצפון ים המלח ליד העיר יריחו בתחום המועצה האזורית מגילות. היישוב הוקם בשנת 1968 כהיאחזות נח"ל ואוזרח בשנת 1974. בשנה זו עוד שכן הקיבוץ לחופו של ים המלח במחנה ירדני שהוקם לפני קום המדינה והוסב להיאחזות. בשנת 1975 העתיק הקיבוץ את מיקומו מערבה יותר לכיוון מרגלות מצוק העתקים. סיבה נוספת לתזוזת הישוב מתייחסת לעובדה שבמיקומו הנוכחי הטמפרטורות נמוכות יחסית לאזור החוף החשוף יותר .

היישוב, כשאר חבל הארץ נקרא על שם חברת "קליה: שפת ים ומבראה בע"מ". עם שנים נשתכחה משמעות השם, ושם היישוב נדרש כראשי תיבות של המילים :"קם לתחייה ים המוות". רעיון המילים לא היה רק רצון להגשמה ציונית דרך הקמת ישוב חלוצי חקלאי אלא גם כסמל לחידוש הישוב היהודי שהיה קיים בתקופת בית שני: משכנם של כת האיסיים.

האיסיים היו קבוצה יהודית סגפנית. מקור הקבוצה בזמן בית חשמונאי - עת נוצרו זרמים שונים ובהם הצדוקים והפרושים - כתוצאה מפיצול ביהדות. חברי הקבוצה התבדלו מעם ישראל ויצרו הגות דואליסטית המחלקת את האנושות לשני מחנות נבדלים: "בני האור" - אנשיהם - ולעומתם שאר ישראל ואומות העולם – "בני החושך".באמצע המאה ה-20 נתגלו מגילות ים המלח ובהן נחשפו לראשונה אורח חייהם, הגותם ותפיסתם הרעיונית של בני כת שחיו באזור קיבוץ קלי"ה באותה תקופה.

ברחבי אתר Wikia

ויקי אקראית