FANDOM

Logo museon jeude italia

היתה זו החלטה כמעט מתבקשת מאליה, משנת 1952 שבה נפתח לציבור יוצאי איטליה לראשונה בית הכנסת לפי מנהג בני רומה. החלו להתאסף פריטי יודאיקה חשובים: כלי כסף ומתנות אחרות, טקסטילים, תחריטים, מסמכים, ארונות קודש ותשמישי קדושה ייחודיים - נדרשנו לצעד של ייסוד מוזיאון יהדות איטליה. יום, מלבד בית הכנסת והמוזיאון פועל במקום המכון לחקר יהדות איטליה עם ספריה, חדר לסמינרים, אולם הרצאות, וכן מכון שימור (רסטורציה) של פריטים עתיקים מעץ ומאריג.

אתר חדש למוזאון יהדות איטליה ע"ש ש.א. נכוןעריכה

הושק אתר אינטרנט חדש של המוזאון, המעוצב ברוח חדשה וידידותית להפעלה. ניתן ליהנות מהאתר החדש בשפות העברית והאנגלית. הגרסה בשפה האיטלקית תושק במלואה בקרוב. ניתן למצוא מידע על התערוכות והאירועים העכשוויים המתקיימים במוזאון, וכן על אלו שהתקיימו במוזאון בעבר. במחלקת חינוך ניתן למצוא מגוון הפעילויות המוצעות במוזיאון לילדים ומבוגרים. המבקר באתר יוכל להתחקות אחר ההיסטוריה של המוזאון, בית הכנסת, הקהילה היהודית, ולהציץ באוצרות מתוך האוסף המרהיב. בנוסף, האתר מאפשר התרשמות מפרויקטים שונים של רסטורציה שהופקו על ידי המוזאון בשנים האחרונות. כמו כן באתר מופיע מידע על האירועים הפרטיים, שניתן לקיים בבית הכנסת ואולם הפרסקאות

מוזאון יהדות איטליה ע"ש ש.א. נכון נפתח לקהל בשנת 1982 והקמתו נועדה לאסוף, לשמר ולהציג פריטים השייכים לחיים היהודיים באיטליה מתקופת הרנסנס ועד ימינו. העלאת הפריטים מאיטליה לישראל התרחשה לאחר מלחמת העולם השנייה, בשנות החמישים והשישים כמבצע הצלה אשר מנע למעשה את הריסתם ואובדנם בשל עזובה שלאחר חורבן הקהילות היהודיות-איטלקיות. ראשיתה של פעילות זו, שהונעה על ידי ד"ר שלמה אומברטו נכון ואחרים מבני חברת יהודי איטליה בישראל, בשיתוף עם ראשי הקהילות באיטליה, הייתה בהבאתם של ארונות קודש שהוצבו בבתי כנסת שונים בארץ, והמשכה בהצלת מאות פריטים, המהווים את אוסף המוזאון.

המוזאון כולו, ובכללו בית הכנסת, מוקדשים לנכסי התרבות של הקהילות היהודיות באיטליה ומהווה בכך אמצעי חשוב ללימוד, להכרה ולשימור זכרן ומורשתן העשירה של קהילות אלו. ייחודיותו של המוזאון היא, שהוא היחיד מסוגו בעולם המציג אוסף של כלל הקהילות היהודיות באיטליה.

מבחר מוצגים- הקש על התמונה בעמודה הימנית ותראה אותה במלואה

רקע כלליעריכה

מוזיאון יהודי איטליה פירסם דו"ח שנתי המשתרע על פני 112 עמודים !!! על הפעילות שלו בשנת 2012. בין השאר:

  • פעולות שימור ספרי תורה עתיקים, ארונות קודש, כתובות (ראו למטה דוגמא) ועוד.
  • קיום תערוכות מיוחדות
  • התחלת קיטלוג ארכיוו תמונות המצויות בידי המוזיאון - 5,300 במספר.
  • תערוכות ואירועים לרגל מועדים כמו חנוכה, פורים ועוד.
שיחזור במוזיאון יהודי איטליה

דוגמא לשיחזור כתובה

בית הכנסת עריכה

בשנת 1701 נפתח בית כנסת חדש בעיירה קונליאנו ונטו שבצפון איטליה. מעוצב כולו בסגנון הבארוק והרוקוקו האיטלקי, מעוטר בגילופי עץ מוזהבים, בית הכנסת היווה את מרכז החיים של הקהילה היהודית בעיירה. לאחר תהפוכות רבות וכתוצאה של תהליכים פוליטיים וחברתיים באיטליה, לקראת אמצע המאה הי"ט כל היהודים עזבו את העיירה. בית הכנסת המפואר נותר נטוש ומוזנח למשך שבעים שנה. במהלך מלחמת העולם הראשונה התפללו בו החיילים היהודיים ששירתו בצבא האוסטרו-הונגרי אשר כבש את האיזור. לאחר תום המלחמה ננטש בית הכנסת לשלושים שנה נוספות. בשנת 1948 פנה ד"ר שלמה אומברטו נכון לממשלה האיטלקית בבקשה לאפשר העברת פנים בית הכנסת מקונליאנו ונטו לארץ. בשנת 1952 המבצע להצלת בית הכנסת הושלם והוא הועבר בשלמותו למיקומו הנוכחי בירושלים. מאז ועד היום הוא משמש את חברי הקהילה האיטלקית של ירושלים לתפילות בשבתות ובחגים, לטקסים ושמחות משפחתיות. בימי חו"ל מהווה בית הכנסת מוצג מוזיאלי נדיר וייחודי הממחיש בסיפורו ובמראהו את מורשתה התרבותית של קהילת יוצאי איטליה העתיקה.

האוסף עריכה

אוסף המוזיאון כולל תשמישי קדושה ייחודיים; בעיקר כלי נחושת, כלי כסף וזהב, עיטורים לספרי תורה, מעילים, מפות ומפיות, חיתולים, פרוכות, כלים לחגי ישראל, אוסף בלתי רגיל של מנורות חנוכה, צלחות לפסח, סוכה מאוירת, מפות שבתיות ועוד.

מפעל ההצלה של ד"ר נכון עריכה

ד"ר נכון הביא מאיטליה מבתי כנסת שעמדו בפני הריסה כ- 40 ארונות קודש,ושני בתי כנסת, אחד המצוי במוזיאון שלנו ואחד מויטוריו ונטו - במוזיאון ישראל.

כיום יש מי ששואל האם לא היה עדיף לשקם את ההיכלות במקומם המקורי, והשאלה חשובה אך התשובה היא אחת. בשנות החמישים - איש באיטליה לא התייחס לבתי הכסת כפריטים הראויים לשימור. הם היו ישנים, פרוצים לרוח, עזובים ומוזנחים. שלטונות הערים לא ראו בהם נכסי תרבות והרבה בתי כנסת נהרסו כדי להותיר מקום לבניית שיכונים מודרניים.

ראייתו של ד"ר נכון הביאה לפחות להצלתם של פריטי הקודש, היכלות, בימות, ספסלי תפילה, ובדרך זאת הם היום מהווים שגרירים אילמים בישראל המתחדשת לתרבות נפלאה, אבן קטנה בפסיפס הגדול שנוצר במדינת ישראל המורכבת מגלויות שונות על תרבויותיהן.

מוזיאון יהדות איטליה והחברה בישראל:

מאז 1983 ועד היום חל שינוי גדול בחברה הישראלית. יהדות איטליה שכמעט לא היתה מוכרת ליהודים מחוץ לאיטליה עצמה, הופכת יותר ויותר מוכרת לחברה בישראל, היא גם הופכת מוכרת ומוערכת לאיטלקים הלא יהודים לא מעט בגלל נקודת האור המצויה בליבה של ירושלים.

נשיא ישראל, זלמן שזר, בדברו בפני קבוצה של יהודים איטלקים בראשית שנות השבעים, התוודה שהוא גילה את העובדה שקיימת היתה יהדות באיטליה ממאמר של אומברטו קאסוטו באנציקלופדיה. היום, בזכות פעילות המוזיאון, משרד החינוך הישראלי משלב את מורשת יהדות איטליה בכל תוכניות הלימודים.

יהדות איטליה הצטיינה תמיד בסובלנות ובנכונות לחשיבה מודרנית לצד שמירה הדוקה על מסורת. ולכן הפכה מקובלת על כל זרמי היהדות: על דתיים ועל חילוניים, והמוזיאון שלנו מהווה דוגמא לכך!

מדי שנה מבקרים במוזיאון שלנו יותר מ - 50,000 מבקרים.

מעמד המוזיאון כגשר בין איטליה לישראל עריכה

המוזיאון הפך ליעד מועדף לכל הדמויות הפוליטיות החשובות הבאות מאיטליה לישראל, נשיאים, ראשי ממשלה, שרים, משלחות פרלמטריות מאיטליה שאינן פוסחות על ביקור שהפך ממש ביקור חובה, אצלנו, בירושלים, בעידודם ובנוכחותם של השגריר והקונסול האיטלקיים.

השגרירים האיטלקיים לדורותיהם, והקונסולים, משתתפים בכל האירועים שאנו מקיימים לאורך כל השנה.

קיים קשר הדוק בין המוזיאון לקהילות יהודיות באיטליה.

פעילות מחקרית עריכה

המוזיאון מפעיל את המכון לחקר יהדות איטליה. מוסדות אקדמיים כמו האוניברסיטה העברית בירושלים, אוניברסיטת בר אילן, אוניברסיטת חיפה ויד ומכון יצחק בן צבי, מקיימים איתנו כנסים משותפים, וזאת מלבד עשרות ההרצאות האקדמיות שאנו מקיימים במקום בנושאי היסטוריה, אמנות, דת ומחשבת ישראל, יחסי העולם היהודי והנוצרי, ספרות, פוליטיקה ועוד.

מכון השימור עריכה

שיחזור ארון הקודש משנת 1543 במוזיאון יהודי איטליה-008:04

שיחזור ארון הקודש משנת 1543 במוזיאון יהודי איטליה-0

שיחזור ארון הקודש משנת 1543 במוזיאון יהודי איטליה

במוזיאון פועל המרכז לשימור פריטים עתיקים מעץ וטקסטיל. המרכז מתמחה בשימור ושיקום חפצים מתקופת הרנסנס והבארוק. המומחים אשר קיבלו את הכשרתם באיטליה ובבתי הספר הטובים לרסטורציה ברחבי העולם משתמשים באותם חומרים וטכניקות בהם השתמשו בתקופת הרנסנס.

משימתו העיקרית של מרכז השימור הינה טיפול בפריטי אמנות יהודית, בתי כנסת ושלושים ותשע ארונות קודש אשר הובאו לישראל ע"י ד"ר ש.א. נכון, מייסד המוזיאון.

חלק חשוב של המרכז הינו המכון לשימור פריטי עץ אשר נוסד ע"י מר ג'וליאנו אורבייטו. במכון שוקמו ארונות קודש אשר נמצאים כיום בהשאלה מתמדת באתרים חשובים רבים, כגון כנסת ישראל, עיריית ירושלים, מוזיאון לשריון בלטרון, קניון מלחה בירושלים.

המשמרים מטעם המוזיאון מסיירים באתרים ברחבי הארץ בהם נמצאים ארונות הקודש האיטלקיים, על מנת לוודא כי הם נשמרים בתנאים הולמים.

במעבדה לשימור טקסטילים שוקמה הפרוכת העתיקה ביותר בעולם (1572) המוצגת כיום בתצוגת הקבע במוזיאון. עבודת השיקום ארכה מעל שנתיים ובוצעה ע"י הגב' אולגה נגנביצקי.

מרכז השימור הינו מקום ייחודי, אשר מבצע עבודות שימור של פריטי המוזיאון וכן מקבל הזמנות ממוזיאונים אחרים ברחבי הארץ והזמנות פרטיות.

כיום ניתן גם לבקר במרכז במסגרת סיורים מודרכים הנערכים במקום ולהכיר מקרוב מקום ייחודי ומרתק זה. (סיורים בתיאום מראש).

מוסיקה ואירועי תרבות לקהל הרחב עריכה

המוזיאון מקיים שלל אירועי תרבות איכותיים לקהל רחב, כגון הפסטיבל האיטלקי השנתי "אמנות ופסטה", סדרות של קונצרטים של מוסיקה עתיקה וקלאסית, קונצרט שנתי "לחיים ולשלום", בהשתתפות מיטב האמנים מישראל ומחו"ל. האירועים מתקיימים באולם עתיק המעוטר בציורי קיר מרהיבים מהמאה הי"ט ובפיאצה הקסומה של המוזיאון.

לאחר שיפוץ וחידוש רחוב הלל המוזיאון לקח על עצמו את מינוף הרחוב כמרכז תרבות ובילוי חדש של ירושלים, והוא מקיים סיורים מודרכים, מופעים ואירועים נוספים, בשיתוף עם בעלי העסקים ברחוב הלל ומנהל קהילתי "לב העיר".

ברחבי אתר Wikia

ויקי אקראית